Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

575.t1.jpg

Kataloog

EESTI KUNSTIKLASSIKA OKSJON:

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

Haus Galerii kunstiklassika oksjon keskendub maalidele, millest esimesed on ajast, mida saame käsitleda baltisakslaste poolt antud avalöögina eesti professionaalse kunsti arengule. Sealt edasi liigume aga juba sajandi alguse esimestesse kümnenditesse kuni läbi erinevate heitlike aegade 1960ndate keskpaigani. Siinse kataloogi on kirjutanud kunstiloolane Eero Epner. Oksjoni kuraator on Piia Ausman. Teosed on meie viimaste aastate oksjonite presentatsioonile omaselt jaotatud peatükkidesse, mis koondavad ühe või teise tööde ja autoritegruppide ühisjooni. Nii liigume läbi linnade, metsapiiride ja sadamate ning kunstilooliste avastuste ühel isepäisel eestimaisel mõttemaastikul, mida meie kunstnikkond eriilmeliselt ja esteetiliselt kui ka intellektuaalselt ja emotsionaalselt nauditavalt on kujutanud.

Teosed

Sadam

Mere ja maa kokkupuutepunkt on kunstnikke alati paelunud. Maalitakse randa, rannakive, rannaelu, aga ka sadamaid ja sadamalinnu. Neis on olnud mingi võlu – kahevahel olek, erinevatelt tavalinnadest teistmoodi dünaamika, kus linna tihe struktuur vahetub järsku avara merepinnaga. Sadam on kahtlemata ka väga romantiline paik, kuna siit saavad alguse (ja siin lõpevad) reisid kaugetele maadele. Samuti on rõhutatud sadamat kui tööpaika, kus on tajuda inimese ja looduse kooselu keerukus ja poeesia.

20591.t.jpg
1. Karl Alexander von Winkler Sorrento vaade. 1903

Õli, lõuend papil. 56.7×35.7 cm

Alghind 10 600
Viimane pakkumine 17 600
20780.t.jpg
2. Karl Alexander von Winkler Vaade paadisadamale. 1911

Õli, lõuend. 64.5×45.0 cm

Alghind 9 000
Viimane pakkumine 14 700
20594.t.jpg
3. Eerik Haamer Mollösundi vaade. 1940ndad

Õli, lõuend. 35.2×27.3 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 4 200
20570.t.jpg
4. Aleksander Pilar Kalapaadid rannal. 1951

Akvarell, paber papil . 41.5×31.7 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 1 800
20901.t.jpg
5. Rein Raamat Sadamas. 1961

Õli, kartong. 46.6×34.7 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 100

Väikelinnad

Väikelinnad on kunstnike tähelepanu äratanud ennekõike romantilistel põhjustel. Kunstnikke paelub linnakeste unustatus ja hüljatus, need asuvad glamuuri varjus, mida kõik niikuinii näevad. Kunstnikud avavad aga varjatut, peidusolevat, selles on nende jaoks midagi armast ja huvitavat. Lisaks on kunsti funktsiooniks olnud alati pöörata tähelepanu sellele, millele keegi teine tähelepanu ei pööra. Mõnes mõttes on see ka vaatamise suunamine, et oskaksime ka argielus vaadata seda, mida tavaliselt ei näe.

20697.t.jpg
6. Hermann Eduard Hartmann Sild Tartus. 1860ndad

Õli, lõuend. 83.5×57.0 cm

Alghind 9 000
Viimane pakkumine 9 000
20936.t.jpg
7. August Albo Vaade tänavale. 1950ndad

Õli, lõuend. 102.0×61.5 cm

Alghind 12 300
Viimane pakkumine 17 300

Loodusele lähedal ja sellest kaugel

Eesti vanema põlve kunstnike puhul on välja toodud nende eripärane suhe loodusega. Kuna paljud olid maal sündinud ja kasvanud, siis on nähtud autorite loomingus erilist lähedust. Loodust ei vaadata kui tapeeti, vaid kui keskkonda, ja sellest tulenevalt ei pöörata alati tähelepanu igale üksikule detailile nagu loodusturistid, vaid üldistatakse ja proovitakse edasi anda laiemaid muljeid, tundeid ja elamusi. Loodust teatakse ja tuntakse lihtsalt nii hästi, et pole vaja iga lehekese üle imestust avaldada, vaid pigem rääkida sellest, mida loodus laiemalt tähendab ja mida sisaldab. See on vägagi kaasaegne lähenemine, mis uuemal ajal äratab üha enam tähelepanu. Antud oksjonivalikus näeme sääraste tööde kõrval ka teoseid, mis samas idealiseerivad loodust ja mis pööravad tähelepanu tõesti igale pisimalegi detailile. Paul Liivaku, Amandus Adamsoni või Andrei Jegorovi maalid on üle valatud ereda valgusega, nad on dekoratiivsed ja rõhutatult idüllilised, ühtegi häiret, tumedust või kurba hetke neis ei esine. Loodus on ideaalmaailm, millest tuleb korraks eemale astuda, et me mõistaksime selle uhkust ja ilu – umbes säärast tunnet väljendavad antud autorite teosed.

20586.t.jpg
8. Amandus Adamson Maastik. 1900ndad

Õli, lõuend papil. 38.7×22.0 cm

Alghind 13 300
Viimane pakkumine 17 800
12324.t.jpg
9. Paul Liivak Kolm mändi. 1920ndad

Akvarell. 60.5×24.5 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 7 100
20915.t.jpg
10. Paul Burman Maastik. 1920ndad

Õli, lõuend. 67.5×49.5 cm

Alghind 6 800
Viimane pakkumine 16 600
20593.t.jpg
11. Andrei Jegorov Maastik veskiga. 1927

Õli, lõuend. 75.7×60.3 cm

Alghind 18 000
Viimane pakkumine 18 000
20573.t.jpg
12. Ants Laikmaa Tee läbi männimetsa. 1928

Pastell, paber. 48.8×59.0 cm

Alghind 12 000
Viimane pakkumine 34 500
20912.t.jpg
13. Boris Ottenberg Varakevadine maastik. 1938

Õli, lõuend. 51.3×46.0 cm

Alghind 3 500
Viimane pakkumine -
20908.t.jpg
14. Roman Nyman Maastik veskiga. 1930ndad

Akvarell, guašš, papp. 30.5×22.0 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine 4 200
20682.t.jpg
15. Andrei Jegorov Viljalõikus. 1940ndad

Õli, vineer. 122.5×92.5 cm

Alghind 14 000
Viimane pakkumine 25 500
20712.t.jpg
16. Ilmar Kimm Pargis. 1952

Õli, papp. 43.0×34.5 cm

Alghind 2 000
Viimane pakkumine 3 200
16818.t.jpg
17. Kaljo Polli Kaevul. 1950ndad

Õli, lõuend. 49.5×64.5 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine -

Vilhelms Purvitis

Vilhelms Purvitis ei ole mitte ainult Läti kunstiajaloo olulisim maalikunstnik, vaid mõjutanud ka siinset kunstiajalugu olulisel määral. Tema juures on õppinud kasvõi käesoleva oksjonivalikute autoritest näiteks Konstantin Süvalo, Paul Burman, Jaan Vahtra või August Pulst. Tema maalijakäekiri, mis liikus realismi ja impressionismi vahelisel õhukesel piirjoonel, keskendus enamasti loodusele või linnavaadetele ning äratas oma loominguga rahvusvahelist tähelepanu, mis kestab siiani. Antud teose valmimisajal oli Purvitis mh ka legendaarse kunstnikerühmituse Mir Isskustva liige. Tema teosed olid detailideni läbikaalutud ja hoolikalt viimistletud, mistõttu iga maal on kunstiline sündmus.

Purvitis sündis Lätis, kuid õppis kunsti Peterburis. Järgnesid mitmed õpireisid Euroopasse, sealhulgas elas aastatel 1906 kuni 1909 Tallinnas. Seejärel naases ta Riiasse, kus juhatas sealset kunstikooli, kuni läks kolmeks aastaks Norrasse. 1919. aastal asutas Purvitis Läti Kunstiakadeemia (samal aastal asutati Eestis kunstikool Pallas) ja oli 15 aastat selle rektor. Paralleelselt juhatas ta ka Läti Kunstimuuseumi, olles vaieldamatult olulisim ennesõjaaegne kunstnik Lätis. Sõja puhkedes lahkus ta Saksamaale, kus suri 1945. aasta alguses.

20248.t.jpg
18. Vilhelms Purvitis Roheline maastik. 1906 - 1909

Õli, lõuend papil. 53.4×35.8 cm

Alghind 39 000
Viimane pakkumine -

Kunstiloolised leiud

Kunstnikud töötavad sageli nõnda, et kujuneb välja nende loomingu tuum, kuid sellest tehakse väljahüppeid. Tihti juhtuvad need nooruspõlves, kus eksperimenteeritakse erinevate lähenemistega, kuid vahel on terve kunstniku looming lakkamatu otsing erinevate võimaluste vahel. Käesoleval oksjonil on mitmeid avastuslikke teoseid, mis avavad kunstniku seniteada loomingut täiesti uute nurkade alt. Näiteks Nikolai Kulli varane teos ei haaku tema hilisema loominguga koloriidi, kompositsiooni, käsitluslaadi ega motiivi tasandil, olles oluline täiendus mitte ainult Kulli mõistmisel, vaid laiemalt 1920ndate Eesti kunstiloos. Lembit Saartsi jalgrattaga mehe maal on üks tema viimaseid (kui mitte viimane) enne vahistamist ja kaheksa-aastast vangilaagrit ning on silmatorkav lisandus 1940ndate kunstilukku. Üllatuslik on Nigul Espe teos, kus idüllilisele linnavaatele lisandub mõistatuslik mustades riietes naisterahvaste kompositsioon. Konstantin Süvalo, Evi Tihemetsa, Evald Okase ja Nikolai Triigi puhul on väljas nende varasesse loomejärku kuuluvad teosed, kus kunstnikud üllatavad oma lähenemisnurkadega. Kui Süvalo puhul võime rääkida tema trumpide hiilgavast lettilöömisest, siis teiste puhul kohtame ootamatusi igal tasandil alates motiivist ja lõpetades valitud tehnikaga. Edmond Arnold Blumenfeldti puhul võime rääkida eksperimenteerija haruldasest hilisperioodi tööst, Eduard Ahas kuulus aga kunstnike sekka, kes oli pidevalt otsinguline ja seetõttu on paljud tema tööd üllatuslikud.

20888.t.jpg
19. Nikolai Triik Öine meri. 1903

Õli, lõuend. 56.5×35.4 cm

Alghind 29 000
Viimane pakkumine 29 000
19660.t.jpg
20. Nikolai Kull Alpi mägiküla stseen. 1922

Vesiliimvärv, lõuend. 91.5×69.5 cm

Alghind 23 000
Viimane pakkumine 40 000
20360.t.jpg
21. Konstantin Süvalo Sadamavaade. 1923

Õli, papp. 73.5×68.3 cm

Alghind 27 000
Viimane pakkumine 185 000
20949.t.jpg
22. Eduard Ahas Maastik. 1920ndad

Pastell, paber. 63.5×44.0 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 4 600
20950.t.jpg
23. Eduard Ahas Suplejad. 1920ndad

Pastell, paber. 64.5×48.5 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 6 500
20952.t.jpg
24. Nigul Espe Verandal. 1930ndad

Akvarell, paber papil. 41.4×33.7 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 5 300
20431.t.jpg
25. Edmond Arnold Blumenfeldt Maastik õitsvate puudega. 1935

Akvarell, guašš, paber. 33.3×24.2 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 2 800
20793.t.jpg
26. Evald Okas Luuletaja Sass Viigisalu portree. 1939

Õli, lõuend. 69.5×52.5 cm

Alghind 4 600
Viimane pakkumine 5 300
20933.t.jpg
27. Lembit Saarts Maastik jalgratturiga. 1948 - 1949

Õli, vineer. 72.8×59.7 cm

Alghind 7 400
Viimane pakkumine 8 000
20423.t.jpg
28. Endel Kõks Eksegees II. 1959

Õli, lõuend. 40.5×27.3 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine 3 200
20713.t.jpg
29. Evi Tihemets Vanalinna vaade. 1962

Akvarell. 36.2×27.8 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 1 700

Tallinn

Tallinna linn kujunes kunstnike meelismotiiviks suuresti pärast teist maailmasõda, mil kunstielu keskus kaldus siia. Ometi ei kujunenud Tallinnast koheselt urbanistliku linnamaali algataja, vaid pikalt nähti Tallinnas maalimisväärsena vaid vanalinna. Selle romantiline sopilisus, ajatu atmosfäär, paeluv miljöö olid need, mis kunstnikke tõmbasid. Samas kujunes Tallinnast ka Eesti sümbol, seda eriti pagulaskunstnike jaoks, nagu on näha Peet Areni teosel, kes maalib Tallinnat mälu järgi ning väga detailselt, sest iga kivi Toompea seinas tundub oluline. 1960ndatel algas Tallinna kujutamises uuem ajajärk, kus linna nähti erinevate võimaluste platvormina. Laienes motiivide ring, liiguti vanalinnast välja, linnaruumis hakati rohkem nägema ka dünaamikat, tänavatele ilmusid autod, inimesed ja värvid.

20361.t.jpg
30. Anatoli Kaigorodov Tallinna vaade. 1929

Tempera, paber. 62.7×41.5 cm

Alghind 7 400
Viimane pakkumine 10 000
20862.t.jpg
31. Nikolai Kull Tallinna vaade. 1930ndad

Õli, lõuend. 62.0×44.5 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 7 200
20568.t.jpg
32. Karl Tael Tallinna motiiv. 1935

Õli, vineer. 60.5×40.5 cm

Alghind 4 700
Viimane pakkumine -
20246.t.jpg
33. Hugo Lepik Tallinna vaade. 1938

Õli, lõuend. 99.5×78.0 cm

Alghind 11 000
Viimane pakkumine 35 500
20910.t.jpg
34. Viktor Leškin Maja. 1942

Õli, vineer. 52.4×42.3 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 3 900
20560.t.jpg
35. Peet Aren Toompea loss. 1948

Guašš. 48.7×33.0 cm

Alghind 4 800
Viimane pakkumine -
20897.t.jpg
36. Väino Paris Tallinna vaade. 1961

Õli, vineer. 61.7×52.5 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine 3 200
20886.t.jpg
37. Olav Maran Vabaduse väljak. 1961

Õli, paber. 58.3×40.7 cm

Alghind 4 100
Viimane pakkumine 4 100
20237.t.jpg
38. Jaan Tuuling Vaade Tallinna sadamale merelt. 1962

Õli, papp. 69.0×53.5 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 800
20592.t.jpg
39. Karl Burman juunior Bernt Notke altar Pühavaimu kirikus. 1963

Akvarell. 36.0×48.0 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 4 900

Lilled

Lilled on olnud tänuväärne motiiv paljudele autoritele, kuid sageli on lilled väga erinevas funktsioonis. On kunstnikke, kes on kujutatavad lilled isegi ise kasvatanud – nende suhe on lähedane, nad imetlevad looduse ilu ja on kiindunud detailidesse. On kunstnikke, kellel loodusega sedavõrd intiimne suhe puudub ja nad keskenduvad hoopis lilledele kui objektidele, mis võimaldavad ennekõike tööd värvide ja koloriidiga. Mõne jaoks on lill eksistentsiaalne sümbol, teise jaoks aga elulihtsusest kõnelev.

20540.t.jpg
40. Kristjan Teder Lilled sinise vaasiga. 1934

Õli, lõuend. 74.5×80.5 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine 7 600
19975.t.jpg
41. Endel Kõks Lilled tumepunasel taustal. 1942

Õli, vineer. 34.2×41.6 cm

Alghind 3 600
Viimane pakkumine 11 100
19868.t.jpg
42. Juhan Püttsepp Gladioolid.

Õli, lõuend. 28.5×66.5 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine 2 300
19744.t.jpg
43. Ann Audova Astrid punasega.

Õli, masoniit. 36.0×39.0 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine 3 800
19745.t.jpg
44. Ann Audova Astrid valge õiega.

Õli, masoniit. 37.0×39.5 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine 3 800

Melanhoolia

Inimese elus on mitmeid tundeid ja loomulikult väljendavad neid ka kunstnikud. Eesti vanema põlve kunstnikud pöörasid oma pilgu pigem elu helgemale poolele, kuid muututi ka filosoofilisemaks ning toodi see taju oma teostesse. Melanhooliat või mõtlikkust võib seejuures väljendada väga erineval moel. On neid, kelle jaoks juba motiiv oli kantud elutõsidusest, teiste jaoks võis aga motiiv olla samasugune nagu nende teostel, kes soovisid väljendada elujaatust, kuid nende värvid, valgus, atmosfäär olid sootuks teistsugused. Ja siis oli autoreid, kelle teostel näeme pealtnäha värvikirevat idüllilisust, kuid ometi on aimata ka ajalikkuse tajumist. Lopsakad, uhked maastikuvaated kõnelevad sugugi mitte alati lõppematust elurõõmust, vaid võivad väljendada ka teadmist ning tunnet, et see on ajas mööduv.

20559.t.jpg
45. Karl Alexander von Winkler Positano rannik. 1906

Akvarell. 48.3×26.6 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine 3 800
20924.t.jpg
46. Nikolai Kummits Naine taluões. 1935

Akvarell, segatehnika, paber. 49.0×37.8 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 2 600
20582.t.jpg
47. Jaan Vahtra Autoportree. 1941

Õli, vineer. 37.8×45.3 cm

Alghind 4 800
Viimane pakkumine 5 300
20714.t.jpg
48. Salme Rida Heinamaa. 1943

Õli, vineer. 48.0×48.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine -
20590.t.jpg
49. Aleksander Pilar Poiss lugemas. 1946

Akvarell, süsi, paber. 31.8×42.0 cm

Alghind 9 200
Viimane pakkumine -

Kummalisus

Kunstnikud võivad väljendada selgeid äratuntavaid motiive, mõtteid ning tundeid, kuid samas on hulgaliselt kunstivoolusid või ka abstraktsemaid tunge, mis eemalduvad ratsionaalsusest. Sürrealismist mütoloogiateni, fantaasiatest ruumimanipulatsioonideni, unenägudest nägemusteni. Kunstiteos ei ole ristsõna õigete vastustega, kunstnikud toovad teose pinnale soovi korral sümboleid, märke ja süžeesid, mis põhinevad hoopis näiteks assotsiatsioonidel. Vahel on säärase lähenemise eesmärgiks ärgitada vaataja kujutlusvõimet, vahel soov ehitada üles paralleelmaailm, vahel meelde tuletada, et ratsionaalse kõrval on võimalik ka selgitamatu, poeetiline või paradoksaalne mõõde.

20567.t.jpg
50. Peeter-Adolf Sink Puhkehetk looduses. 1930ndad

Pastell, paber. 41.5×34.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine -
20595.t.jpg
51. Ado Vabbe Lamav mees kukega. 1949

Õli, papp. 53.7×41.0 cm

Alghind 14 000
Viimane pakkumine 30 500
20435.t.jpg
52. August Luiga Akt. 1940ndad

Õli, lõuend. 60.0×71.0 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 4 900
20935.t.jpg
53. August Albo Kompositsioon bandžo ja kitarriga. 1950ndad

Õli, lõuend. 56.0×66.0 cm

Alghind 8 900
Viimane pakkumine -
20549.t.jpg
54. Raivo Korstnik Lamav akt ja kuu. 1962

Õli, papp. 50.0×35.7 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine -
20452.t.jpg
55. August Luiga Kolm naist. 1963

Tempera, papp. 33.3×42.5 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 6 000
20635.t.jpg
56. Joann Voldemar Saarniit Üksildus. 1965

Õli, masoniit. 76.0×51.0 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 2 200
20249.t.jpg
57. Endel Kõks Seltskond Pariisis. 1965

Õli, lõuend. 81.5×100.5 cm

Alghind 12 000
Viimane pakkumine 25 500

Sügis ja talv

Kui üldiselt eelistavad Eesti autorid maalida suve ja kevadet, siis on siiski valminud ka töid, kus nii motiivis kui meeleolus on aimata sügist või talve. Eriti talv on maalikunstnikule keerukam, aga ühtlasi suuremat väljakutset pakkuv, kuna värvikirevus on asendunud ühtlase valge vaabaga. Töötada tuleb nüüd nüanssidega, valgesse tuleb põimida teisi toone, looduse raagusolekut kompenseerida kontrastide ja vormikäsitlusega. Sügise puhul liigutakse värvierksusest melanhooliani, ollakse koloriidi mõttes nii pillavalt külluslikud kui ka nappuses poeesiat otsivad.

19472.t.jpg
58. Ott Kangilaski Sügismaastik. 1929

Pastell, paber. 39.8×20.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
20587.t.jpg
59. Aleksander Promet Leinakask. 1920 - 1930ndad

Akvarell, pastell, paber. 24.8×34.0 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine -
20947.t.jpg
60. Albert Kesner Talimaastik. 1942

Õli, lõuend. 92.0×73.0 cm

Alghind 5 400
Viimane pakkumine 5 700
20778.t.jpg
61. Hugo Lepik Talvine maastik. 1950ndad

Õli, lõuend. 61.0×50.0 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 2 600
20904.t.jpg
62. Aleksander Normak Maastik. 1930ndad

Õli, papp. 35.0×44.5 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 4 600
20527.t.jpg
63. Julius Gentalen Maastik järvega. 1957

Õli, lõuend papil. 76.0×60.5 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine -
20794.t.jpg
64. Richard Uutmaa Talvine maastik. 1958

Õli, papp. 49.8×34.8 cm

Alghind 4 700
Viimane pakkumine 9 900
20693.t.jpg
65. Eerik Haamer Lyrö maastik. 1958

Õli, lõuend. 95.0×75.3 cm

Alghind 6 700
Viimane pakkumine 6 700
20896.t.jpg
66. Nikolai Kormašov Lumekoristus. 1960

Õli, papp. 66.5×50.0 cm

Alghind 4 700
Viimane pakkumine 4 700
20233.t.jpg
67. Richard Sagrits Kreutzwaldi maja Võrus. 1961

Akvarell. 53.0×40.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 2 000
20913.t.jpg
68. Lembit Saarts Talvemaastik kuuga. 1963

Õli, papp. 40.5×32.6 cm

Alghind 4 700
Viimane pakkumine -
20629.t.jpg
69. Richard Uutmaa Merevaade. 1964

Õli, lõuend. 100.5×64.5 cm

Alghind 6 400
Viimane pakkumine 32 500