Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

560.t1.jpg

Kataloog

EESTI KUNSTIKLASSIKA OKSJON: AJATUD VISIOONID

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

Haus Galerii käesolev oksjoniteoste valik on keskendunud ajatutele visoonidele eesti kunstis, sünkroniseerudes maailmakunsti meeleoludega. Tutvustame meie vanema perioodi autorite loomingulisi nägemisi ja nägemusi, olles inspireeritud klassikalisest modernismist aktsendiga 19. sajandi lõpu Pariisist  - kunstimetropolist, kus eesti esimesed professionaalid õppimas ja ilma kogemas käisid, saades isikupärasteks visuaalse maailma interpreetideks. Teosteparaad galeriiseintel on seekord rõhutatult värviküllane, pikituna 1940ndate ja 50ndate suletud toonides maastikest, mille krooniks on Ado Vabbe teos. Rariteetidena tõusevad oksjonivalikus esile Johannes Einsild, kelle teoseid on teada muuseumite kollektsioonides vaid ühe käe sõrmedel, ent ka Ants Laikmaa, kelle välismotiivid, siinkohal Tuneesia reisist jäänud maastikud, on oksjonitel harvad. Niisamuti ka Endel Kõksi eksiili eelne looming või Richard Uutmaa 1930ndate aastate lõpu hõbehallid rannaküla muljed. Kollektsioonis on 67 teost, mille mõtteid ja meeleolusid mööda sel sügisel koos meiega jalutada. 

Haus Galerii oksjoni kuraator, Piia Ausman 

Teosed

Rand

Saare või laiemalt rannaelu kogemus on Eesti vanemas maalikunstis üllatavalt sage, kuna kunstnikud ei pruukinud ise olla sugugi pärit saartelt. Näiteks Johannes Võerahansu sündis ja kasvas hoopis Kesk-Eestis, kuid ometi avastab 1930ndatel enda jaoks Saaremaa. Põhjused, miks kunstnikud pöördusid rannaelu või saarekogemuse poole, olid erinevad. Mõned imetlesid looduse meeleolu ja seda spetsiifilist rauget atmosfääri, mida mets või maa kunagi ei paku, kuid rahulik avar veteväli küll. See tekitab ühe teistsuguse tunde, mida on võimalik kogeda vaid mere ääres – isegi päike loojub merre teistmoodi kui metsa taha ja kuu pakub üht teist vaatemängu. 

Teiselt poolt võlus autoreid Saaremaa või Kihnu juures hoopis teatud arhailisus: vanad lääpavajunud rehielamud, paljasjalgsus, loomade talitamine ja nii edasi. Säärane teatud vaesus võlus ja seda romantiseeriti. Saarte äralõigatus ümbritsevast, nendes tajutud omapärad ja võib-olla ka eemaldumine muu maailma tormilistest arengutest haaras kahtlemata Eesti autoreid, kes oma meelelaadilt otsisid üldiselt mitte moodsat, vaid romantilist, stabiilset, igavest. Sinna juurde kuulus ka rannainimeste eluolu vaatlemine, kuna näiteks kalapüük on sedavõrd iidne töö, et näib olevat puutumatu moodsa maailma tõmbetuultest ja näitab meile inimese ja looduse vahetut sidet, mida näiteks trammiga sõitmine pakkuda ei suuda.

19907.t.jpg
1. Arnold Kalmus Prangli rand. 1937

Õli, lõuend. 110.5×80.5 cm

Alghind 6 800
Viimane pakkumine 8 600
19976.t.jpg
2. Johannes Võerahansu Saaremaa motiiv. 1939

Õli, vineer. 26.9×19.6 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 2 100
20104.t.jpg
3. Oskar Obst Noarootsi vaade. 1944

Õli, papp. 50.0×34.5 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 5 000
20147.t.jpg
4. Juhan Nõmmik Sääreküla - Kihnu. 1952

Õli, lõuend. 65.0×50.0 cm

Alghind 4 600
Viimane pakkumine 5 900
19089.t.jpg
5. Johannes Võerahansu Saaremaa maastik. 1953

Õli, papp. 55.0×38.0 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 5 100
20194.t.jpg
6. Boris Ninemäe Harrastuskalamehe kojutulek. 1960ndad

Õli, lõuend. 61.0×38.0 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 20 600
19066.t.jpg
7. August Luiga Maastik heinakuhjaga. 1972

Guašš, paber. 48.5×36.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 6 500
19952.t.jpg
8. Lembit Saarts Saaremaa vaade. 1980

Õli, papp. 70.5×50.0 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine 3 600

Pingestatud maastik

Kunstiteoseid võib vaadelda väga erinevate nurkade alt. Üks lihtsamaid viise on vaadata maali teemat: mida kunstnik on kujutanud. Sageli ei anna see aga pooltki kunstiteose tähendusest, kuna pintslitöö, värvide, kompositsiooni ja muu abil luuakse veel lisakihistusi. Nii tekib teostesse ka spetsiifiline meeleolu, mida on raske isegi sõnadesse panna, kuid on tajutav. Nii näiteks on Jaan Grünbergi maal küll loodusest, kuid see ütleb vähe, sest teost vaadates tajume seal teatud pinget, võbelust, tähelepanu. Samamoodi on Johannes Einsildi kunstiajalooline avastus ühelt poolt küll loodusmaal, kuid hoopis olulisem on värvidest ja vormidest tekkiv dramaatilisus. Einsild ei keskendu idüllile, isegi kui pealtnäha see on nii: teda huvitab looduse kasutamine toormaterjalina, et ehitada sellele vundamendile omaette kunstiline lähenemine. Eerik Haameri maastikuvaatesse tekib pinge hoopis värvide kaudu, kuna lakooniline napp tühermaa tekitab vaatajas intellektuaalselt huvitavama seisundi kui järjekordne kaunismaastik. August Janseni maali tekib aga pingelisus tänu ekspressiivselt äkilistele ja põiklevatele pintslilöökidele, mis rabelevad erinevatesse suundadesse, väljendades looduses peituvaid sisemisi impulsse.

20091.t.jpg
9. Johannes Einsild Vaade Pühajärvele. 1917

Õli, lõuend. 60.5×50.5 cm

Alghind 6 200
Viimane pakkumine 56 100
20012.t.jpg
10. August Jansen Äikese eel. 1930ndad

Õli, lõuend. 46.0×33.0 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 9 900
19460.t.jpg
11. Jaan Grünberg Maastik. 1942

Õli, paber. 24.0×19.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 600
20048.t.jpg
12. Eerik Haamer Maastik. 1948

Õli, lõuend. 92.5×65.0 cm

Alghind 5 900
Viimane pakkumine -

Idüll

Eesti autorid on üldiselt armastanud mitte pingeid, vaid harmooniat. Lõuenditel ei elata välja enda ega ühiskonna traumasid (muidugi on ka erandeid), vaid tuuakse pigem välja selle maailma idüll – või kui sellest ei piisa, luuakse teostele omamoodi paralleelmaailm, mis on veel idüllilisem kui päriselu. Loomulikult leitakse idüll ennekõike loodusest, kuna selles pole midagi veatut. Sageli puhastatakse maastik inimesest sootuks – me ei näe figuure või isegi nende jäetud märke nagu näiteks maju. Kui inimese kohalolu on aimatav või näha, siis alati loodusega kooskõlas. Näeme heinasaadusid või koloriidis ümbritsevaga ühtesulavaid suvitajaid. Värvid on neil idüllilistel maastikel reeglina soojad, õhku ja avarust on palju, paistab lakkamatu päike, kuid mitte liialt teravalt, vaid teatud raugusega. Siia kõrvale võiks asetada ka Hilda Kamdroni pildi maasikatest. Omal ajal üheks kõige andekamaks õpilaseks peetud Kamdroni peaaegu kogu looming on hävinud, kuid õrn pilt maasikatest näitab, kuidas erinevate pingetega kimpus autor otsib oma kunstis väljapääsu ja leiab selle õrnas argises hetkes.

20224.t.jpg
13. Ado Vabbe Suvine maastik. 1940ndad

Õli, lõuend. 63.2×80.2 cm

Alghind 45 800
Viimane pakkumine -
19946.t.jpg
14. Andrei Jegorov Sügisene maastik jõega. 1940ndad

Õli, lõuend. 86.0×60.5 cm

Alghind 13 200
Viimane pakkumine 15 200
20019.t.jpg
15. Ado Vabbe Emajõe kallas paatidega. 1950

Õli, papp. 67.5×52.5 cm

Alghind 19 000
Viimane pakkumine 37 500
20179.t.jpg
16. August Albo Maastik. 1950ndad

Õli, lõuend. 71.5×56.5 cm

Alghind 5 400
Viimane pakkumine 13 200
19079.t.jpg
17. August Luiga Suvine puhkehetk. 1960 - 1970ndad

Õli, lõuend. 79.0×65.0 cm

Alghind 4 400
Viimane pakkumine 23 100
20020.t.jpg
18. Hilda Kamdron Maasikad. 1957

Akvarell (dubleeritud papile). 28.0×21.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 6 500
19077.t.jpg
19. August Luiga Sirelite aeg. 1965

Õli, lõuend. 65.0×99.5 cm

Alghind 5 100
Viimane pakkumine 20 700
19917.t.jpg
20. Ellen Polli Järvemotiiv. 1966

Õli, papp. 70.0×50.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 600
20168.t.jpg
21. Kalju Nagel Vaikne järveke. 1971

Õli, masoniit. 100.0×73.0 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 7 200
20052.t.jpg
22. Linda Kits-Mägi Suvine maastik. 1960 - 1970ndad

Õli, papp. 42.0×34.5 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 5 300

Inimesed ja maastik

Inimeste või loomade sulatamine maastikku oli ühelt poolt ootuspärane, kuna inimene ja loodus kuulusidki Eesti kunstnike nägemuses ühte. Teiselt poolt võime näha ka teistsuguseid kihistusi. Inimesed ei ole enam alati sulandumas loodusesse, vaid seda silmitsemas. Seistakse justkui väljaspool maastikku nagu Endel Kõksi maalil ja vaadatakse loodust, nagu oleks see väljaspool inimest asuv objekt. Maastik hakkab tasapisi muutuma millekski muuks: kui varem oli see justkui kalale vesi, loomulik keskkond, milles elati ja oldi, siis ühel hetkel muutub maastik areeniks või lavaks, kuhu inimesed koonduvad spetsiaalseteks sündmusteks või rituaalideks.

20018.t.jpg
23. Richard Sööt Rahvapidu. 1983

Õli, lõuend. 61.0×45.5 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 3 200
20025.t.jpg
24. Endel Kõks Maastik figuuridega. 1950ndad

Õli, papp. 35.0×25.0 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 3 100
20146.t.jpg
25. Karin Luts Mallorca. 1954

Akvarell. 39.2×28.7 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 3 800

Richard Uutmaa

Richard Uutmaa looming oli ulatuslik ja kulges kindlate kallaste vahel, proovimata sealt liigselt välja tungida. Kunstniku hinges olid soovid, mida kannab kogu tema looming. Igatsus koduküla järele Põhja-Eestis, laiemalt aga rannaelu lihtsuse ja arhailisuse imetlemine. Inimese ja looduse kooskõla tuleb vähestes kohtades paremini esile kui kalurikülades, kus igapäevaselt proovitakse leida viise, kuidas loodusega harmoonias püsida. Moodsusest ja tehnoloogiatest siin abi ei ole. Kui Uutmaa eemaldus sealsest kandist ja maalis mujal Eestis, siis näeme tema soovi tuua välja looduse ilu ja imetleda seda ilma võltshäbita. Vaated, mida tänapäeval kogeme üha harvem, olid Uutmaa jaoks peaaegu igapäevased. Ta vajas avaraid taevaid, lõputuid vetevälju, õitsevaid puid, lahkelt rulluvaid pilvi, kokkukõlavaid värve ning ei väsinud nende otsimisel läbimast pikki vahemaid. Ta töötas nii õlimaalidega kui akvarellitehnikas, hakkamata kunagi radikaalselt eksperimenteerima, kuid leides iga kord pintslit kätte võttes mõne uue nüansi, detaili, ülemineku. Uutmaa teosed moodustavad omaette peatüki Eesti 20. sajandi keskpaiga kunstiajaloos, olles üpris sõltumatud sellest, mida tegid teised või ajastu. Uutmaa jäi Uutmaaks.

19654.t.jpg
26. Richard Uutmaa Rannaküla maastik. 1930 - 1940

Õli, lõuend. 92.0×71.5 cm

Alghind 14 000
Viimane pakkumine 44 500
20011.t.jpg
27. Richard Uutmaa Maastik jõega. 1956

Õli, kartong. 50.0×35.0 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 8 100
20200.t.jpg
28. Richard Uutmaa Saaremaa rannamaastik. 1965

Akvarell . 52.0×36.0 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 5 100
20128.t.jpg
29. Richard Uutmaa Maastik Rutjalt. 1967

Akvarell. 51.7×36.8 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine 6 800
20130.t.jpg
30. Richard Uutmaa Peipsi rand - Kauksi. 1969

Akvarell. 44.8×35.7 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine 5 300
20015.t.jpg
31. Richard Uutmaa Rannavaade hõõguva taevaga. 1970

Õli, lõuend. 81.0×60.0 cm

Alghind 5 300
Viimane pakkumine 12 100

Lilled

Lillede kujutamine on Eesti vanemas kunstiajaloos ilmselt sagedasem kui esemete maalimine. Natüürmordid keskenduvad väga tihti mitte objektidele, vaid lilledele. Kunstnikke on võlunud ühelt poolt nende värvirikkus: kuna Eesti maalikunsti peamiseks huviks oli reeglina värv, siis eri toonides lilleõite kujutamine pakkus selleks suurepärast platvormi. Teiselt poolt olid lilled tuttavad lapsepõlvest. Märkame, kuidas kunstnikud ei ole valinud oma kimpudesse eksootilisi ja uhkeid lilli nagu päevalilled, roosid või midagi muud säärast, vaid keskenduvad lihtsatele põllulilledele. Nende kujutamine kandis omaette sõnumit: argises ilusa nägemine, lihtsuses poeetilise hindamine.

19715.t.jpg
32. Paul Liivak Sirelid. 1920 - 1930ndad

Õli, lõuend. 69.3×56.5 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine 12 100
19974.t.jpg
33. Endel Kõks Lilled rohelisel taustal. 1942

Õli, vineer. 38.2×48.3 cm

Alghind 4 100
Viimane pakkumine 7 200
19090.t.jpg
34. Johannes Võerahansu Suvelilled vaasis. 1952

Õli, vineer. 65.5×50.0 cm

Alghind 4 400
Viimane pakkumine 17 100
19847.t.jpg
35. Alice Jänes Lilled. 1950ndad

Õli, papp. 37.3×44.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 4 200
19679.t.jpg
36. Eduard Einmann Lillevaas raamatuga. 1972

Õli, lõuend. 34.5×27.0 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 1 500
19947.t.jpg
37. Efraim Allsalu Natüürmort. 1979

Õli, puitlaastplaat. 75.5×109.0 cm

Alghind 9 600
Viimane pakkumine 9 600
20054.t.jpg
38. Linda Kits-Mägi Natüürmort õunte ja lillevaasiga. 1980

Õli, lõuend. 49.5×59.3 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 3 400
20196.t.jpg
39. Linda Kits-Mägi Lilled. 1980ndad

Õli, lõuend. 55.0×70.0 cm

Alghind 3 600
Viimane pakkumine 3 600

Mets

Metsa kujutamine Eesti maalikunstis on ühelt poolt ootuspäraselt sage, kuid teiselt poolt oleks veel sagedasem kujutamine samuti ootuspärane. Eesti autorite jaoks on mets olnud tuttav keskkond, kuna 20. sajandi esimese poole autorid olid sageli kasvanud metsa veerel, äärel või sees. Teiselt poolt ei kujuta kunstnikud metsa sugugi alati kodusena või mugavana. Näeme, kuidas kujutusviisid rõhutavad hoopis metsa salapärasust ja romantilisust (Julius von Kleveri ja Eduard Polandi maalid) või siis käsitlevad metsa paigana, kus juhtuvad folkloorist tuttavad kummalised lood, mida külas kunagi ei juhtu (Ott Kangilaski teos). Muidugi nähakse metsas ka lihtsalt ilu, imetletakse sügisel eri karva lehtede värvitoone või proovitakse tabada metsas valitsevaid atmosfääre. Mets oli seega paik, mille poole pöörduti väga erinevate otsingutega esteetikast muinasjuttudeni või tundetoonidest imetlemiseni.

19977.t.jpg
40. Julius von Klever Maastik loojanguvalguses. 1911

Õli, lõuend. 62.8×98.0 cm

Alghind 32 000
Viimane pakkumine 32 000
19978.t.jpg
41. Julius von Klever Öine pargivaade. 1919

Õli, lõuend. 62.5×71.0 cm

Alghind 29 000
Viimane pakkumine 29 000
20148.t.jpg
42. Aleksander Kulkoff Pastoraalne maastik. 1930ndad

Õli, lõuend. 65.0×50.5 cm

Alghind 4 800
Viimane pakkumine 7 400
19473.t.jpg
43. Ott Kangilaski Seenelkäik. 1929

Akvarell. 30.0×33.5 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 600
19877.t.jpg
44. Eduard Poland Maastik mändidega. 1938

Õli, lõuend. 90.5×71.0 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 3 900
19931.t.jpg
45. Harri Pudersell Sügis. 1956

Õli, lõuend. 72.5×54.0 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 4 000
11430.t.jpg
46. Valdemar Väli Sügis. 1958

Õli, lõuend. 81.0×65.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 5 900
19984.t.jpg
47. Kalju Nagel Peedu motiiv. 1971

Õli, lõuend. 81.0×60.0 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 7 100

Naine

Enamik kunstnikke on maailma kunstiajaloos olnud mehed ja eriti peab see paika 20. sajandi esimese poole Eestis, kus naiskunstnikke küll oli, kuid nende esiletõus oli tugevalt raskendatud. See aga tähendab, et naiskujutus on olnud reeglina läbi meespilgu. Õnneks pole see olnud liialt ühekülgne: naisterahva puhul on rõhutatud tema kehalisust, imetletud selle ilu ja elegantsust – nagu näitab Ferdi Sannamees oma skulptuuris. Siia kõrvale asetuvad seevastu ka töötava naise kujutised, kusjuures töötegemise viisid ulatuvad raskest põllutööst ehtekunstini. Uue nüansi sellesse traditsiooni lisab üks esimesi tugevalt esile tõusnud naisautoreid Kaja Kärner, kes vaatleb naist ja naisesust täiesti uue ning ootamatu nurga alt.

18629.t.jpg
48. Ferdi Sannamees Lamav naine. 1927

Pronks marmoralusel. 19.5×39.0 cm

Alghind 8 200
Viimane pakkumine 37 500
20010.t.jpg
49. Lepo Mikko Kolm naist. 1930 - 1940ndad

Õli, lõuend. 50.0×40.0 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 5 600
19948.t.jpg
50. Juhan Püttsepp Kõplajad. 1930 - 1940ndad

Õli, vineer. 72.5×44.3 cm

Alghind 12 000
Viimane pakkumine 12 500
20158.t.jpg
51. Kaja Kärner Naisakt köögis. 1942 - 1948

Õli, vineer. 54.5×74.7 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine 7 400
20092.t.jpg
52. Karl Burman seenior Kartulivõtmine. 1948

Akvarell, guašš, papp. 25.8×24.3 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400
20008.t.jpg
53. Kristjan Teder Tarbekunstnik Mari Räägu portree. 1960

Õli, lõuend. 116.0×89.0 cm

Alghind 5 700
Viimane pakkumine 5 700

Linn

Kuigi 20. sajandi alguseks olid linnad Eestis juba kohaliku rahvaga täitunud, tekitasid nad maalikunstnikes veel mõnda aega võõrust. Ei kiputud kujutama tõtlikke rahvavoogusid, kerkivaid maju, tänavatele ilmunud masinaid – need moodsuse ja tsivilisatsiooni märgid ei tekitanud huvi, vaid pigem pelgu. Kui aga siiski otsustati linna kujutada, eelistati muidugi arhailisemaid linnakihistusi, mis mõjuksid romantilisena. Näiteks Ants Laikmaa ei maalinud Eestis linnasid, kuid Tuneesias hakkasid sealsed kitsad tänavad ja majaseintel peegelduv teistsuguse temperatuuriga valgus talle huvi pakkuma. Eestis olles maalisid autorid aga väga sageli Tallinna vanalinna või siis puitaguleid. Näeme sisehoove, kirikuid, vaateid akendest või vaateplatvormidelt. Andrei Jegorovi hiilgav maal on üks selle lähenemise paremaid näiteid: Jegorov astub justkui kõrvale ajastu rajalt ja kujutab atmosfääri, mis näib olevat olnud muutumatu juba keskajast saadik. Säärane tõmme iidse ja ajatu järele jätkus Eesti autorite loomingus ka siis, kui nad reisisid välismaale. Pariisis ei kujutata bulvareid, tramme ja muud säärast, vaid hoopis Jumalaema kirikut – või siis Veneetsia, mis oma muutumatuses vaimustas üllatavalt paljusid Eesti autoreid juba alates Konrad Mägist.

19661.t.jpg
54. Ants Laikmaa Tuneesia motiiv I. 1911 - 1912

Pastell, paber. 22.0×34.8 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine 10 000
19662.t.jpg
55. Ants Laikmaa Tuneesia motiiv II. 1911 - 1912

Pastell, paber. 22.0×35.0 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine 6 100
19915.t.jpg
56. Andrei Jegorov Vaade Niguliste kirikule. 1920ndad

Õli, vineer. 53.5×71.5 cm

Alghind 8 200
Viimane pakkumine 23 000
20023.t.jpg
57. Karl Herman Kirik. 1934

Õli, lõuend. 48.0×70.0 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine 13 600
19552.t.jpg
58. Nikolai Kull Tallinna vaade. 1943

Õli, vineer. 36.0×44.0 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 8 000
20165.t.jpg
59. Osvald Eslon Veneetsia. 1930ndad

Akvarell. 24.0×35.2 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
19844.t.jpg
60. Joann Voldemar Saarniit Tallinna vaade. 1947

Õli, masoniit. 61.0×49.3 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 2 900
19830.t.jpg
61. Voldemar Tank Talveõhtu. 1948

Õli, lõuend. 67.0×47.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 600
19912.t.jpg
62. Aleksander Peek Viru tänav. 1957

Õli, papp. 40.7×28.7 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 5 000
19902.t.jpg
63. Julius Gentalen Vaade Oleviste kirikule. 1960

Akvarell. 48.0×69.0 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 2 100
19908.t.jpg
64. Valerian Loik Vanalinna vaade. 1970ndad

Õli, lõuend. 55.5×69.5 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 4 500

Linnakodanik

Eesti kunstnike hoiakud maailma suhtes olid pikka aega maalapse omad. Kujutati loodust ja lilli, tunti sellega kooskõla, nauditi idülli ja harmooniat. Tasapisi hakkasid siia tekkima aga uued kihistused ning näeme kodanlike naudingute või eluviisi vaikset sisseimbumist. Suitsetava mehe portree on üks näide uuest ellusuhtumisest, kus fookuses ei ole maatöödega rakkes inimene, vaid elegantselt suitsetamist nautiv ülikonnas härra. Ta ei tee justkui midagi tootlikku, vaid naudib oma vaba aega ja iseseisvust – miski, mida maatöödega üles kasvanud autorid ei olnud väga hoolikalt siiani vaadanud. Gustav Raua ja Ilse Raidi maalid rõhutavad omakorda intellektuaalsete teadmiste ja uudishimu rolli. Haridus on Eesti ühiskonnas olnud alati kõrges hinnas, kuid pikka aega oli see midagi eksklusiivset: kaugeltki mitte kõik ei pääsenud kõrgkooli ja väga peened teadmised jäid kättesaamatuks. Nüüd on see eksklusiivsus aga teostel, sest on muutumas ilmselt erakordsusest normaalsuseks.

20007.t.jpg
65. Gustav Raud Raamatukogu. 1936

Õli, lõuend. 81.0×99.0 cm

Alghind 4 600
Viimane pakkumine 5 600
19841.t.jpg
66. Karl Herman Suitsetava mehe portree. 1944

Õli, vineer. 25.5×25.5 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 2 400
20208.t.jpg
67. Ilse Raid Keemiatund. 1940ndad

Õli, lõuend. 158.0×109.0 cm

Alghind 5 400
Viimane pakkumine 6 000