Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

552.t1.jpg

Kataloog

EESTI KUNSTI OKSJON - 1966 KUNI TÄNAPÄEV

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

MOODSALT JA VANAMOODSALT 

Eessõna: Piia Ausman, oksjoni kuraator 

Kataloogi tekstide autor: Heie Marie Treier, kunstiloolane (TLÜ/BFM)

Haus Galerii 2023. aasta kevadoksjon joonistab kunstilugu ajateljel. Kui meie paari möödunud aasta oksjonite kataloogid jaotasid teoseid teemagruppidesse motiivi, laadi või mõtteühisuse järgi, siis seekord liigume selgelt ajas ja kronoloogias. Teosed on jaotatud peatükkidesse dekaadide kaupa, tuues välja olulise ja iseloomuliku, mida iga üksik teos sellel kümnendil illustreerib. Meie jaoks on oluline jätta igast oksjonist, mis pretendeerib olema teatud ajastu ülevaatlik koondnäitus nii galeriiseintel kui kataloogis, maha hariduslik märk – materjal, mida hiljem kunstiteadmiste täiendamisel kasutada ning mis vaatab korraga nii üldisi kunstitendentse kui ka igat üksikut teost. 

Käesoleva kataloogi alguspunktiks on 1966. aasta. 1960ndad laiemalt olid meie kunstis märgilised, kuna toimus väga selgelt noorema ja vanema põlvkonna segunemine, mil ühed tulid uute ja avastuslikena, püüdes hoomata raudse eesriide taha jäävaid maailma kunstisuundi, omamata võimalust väljuda Nõukogude Liidu suletud ruumist ning teised, kellest mitmete looming märkimisväärselt uuenduslikuna jätkus, ent kelle õpiaastad, enamasti Pallase kunstikoolis, olid põimunud 20. sajandi alguskümnendite Prantsusmaa, Saksamaa ja muu Euroopa kogemusega. Nii leidis aset 1966. aastal Tartus Elmar Kitse legendaarseks jäänud abstraktse kunsti näitus, mis rekonstrueeriti 2016. aastal ja mille kuraator Peeter Talvistu kirjutab saatesõnad järgnevalt: „Elmar Kitse (1913–1972) loetakse üheks Eesti kunstiajaloo väljapaistvamaks ja viljakamaks loojaks. Tema 1966. aasta isikunäitus, mille 105-st teosest enamik valmis sama aasta jooksul, on esimeseks tõeliseks abstraktse kunsti võidukäiguks Eestis ning üheks tähtsaimaks 1960ndate lõpu kunstiuuenduse verstapostiks. 1994. aasta Kitse kataloog kirjutab näituse kohta: „Seda väljapanekut võib nimetada moodsa kunsti manifestatsiooniks ning tippsündmuseks 1960ndatel aastatel.”“ 

Seda olulist kunstiajaloo punkti respekteerivalt tõmbas Haus Galeriigi joone kahe 2023. aasta kevadoksjoni teostevaliku vahele, märkimaks teatud kulminatsioonipunkti meie vanema ja noorema kunstnikkonna võrdlusel, mil ühed olid siiski veel teiste õpetajad. Näib, et hiljem, eriti 1990ndate kunsti pilgu läbi, oleks see 60ndate moment tagasivaatavalt otsekui kusagile ununenud. Siis domineeris juba kontseptuaalne kunst, eksperimenteeriti suurte maalimastaapide ja installatsioonide ning selgelt sotsiaalse alatooniga kunstiga ning selle põlvkonna jaoks nõukogude minevikku nii väga ei vaadatud. Liiguti peadpööritavalt edasi ja pallaslaste formaat jäi kaugeks ja kammerlikuks, mille tõukejõudu, mõjusust ning tegelikult just 1960ndatel avaldunud värskust me omal moel tänaseni taasavastame. Ometi ei saa me aga ka 20. sajandi lõpukümnendite kunstist rääkides märkimata jätta intiimsema maalilaadi ning traditsioonilisema ja realistlikuma kunsti jätkumist, milleks oksjonivalik näiteid pakub. Käesolev kataloog kätkeb koondavalt ja sõnasuunavalt just seda, mis algas meie kunstis 1960ndate teisest poolest, hüperrealiseerus 1970ndatel, intrigeerus 1990ndate alguses ning avardus taasiseseisvumisaja kunstivabaduse võimalustega kuni tänapäevani. Nii leiate siinsest autorite nimekirjast kõrvuti 1960ndatest Richard Uutmaa ja Andres Toltsi, aga ka Olav Marani või 1970ndatest Urmas Pedaniku, Peeter Mudisti, Malle Leisi ja Märt Bormeistri ning Kalju Nageli; 1980ndatest Toomas Vindi, Evald Okase ja Alfred Kongo; 1990ndatest Enn Põldroosi, Jaan Elkeni, aga ka Marko Mäetamme jpt. Valiku lõpetab 1980ndate lõpul revolutsioonilise performance’i kunstnikuna esile tõusnud Siim-Tanel Annus oma kõige viimati valminud maaliga, mis kannab sel kohal tähenduslikku pealkirja Genesis 2023, mille kohta kunstiloolane Heie Marie Treier kirjutab kataloogis: „Mida tähendab sõna „Genesis?“ .../eesti keelde tõlgituna I Moosese raamat Vanast Testamendist. Maailma loomise lugu, Paradiisi aia lugu, täiusliku elu lugu ilma kurjuseta ning seejärel lugu sellest, kuidas mees ja naine jäid paradiisist ilma, sest nad tahtsid kogeda lihalikku elu koos kannatustega ja selle kaudu targaks saada. .../“

Sellest kirjeldusest võiks siinkohal noppida üldistatuna viimase mõtterea, viidates sellele, millele viitab kunst – sõnumile, mis on mingis ajahetkes sedavõrd oluline, et see muutub aegade üleseks, kutsudes meid mõtlema elu olulistele aspektidele ja võimalusele saada targemaks, paremaks ja hingelt ilusamaks. Olgugi just sel korral see meie kunstiesitluse rõhutatud eesmärk – leida tarkust läbi pildiruutudel kujutletud kõnekate maailmaruumide, läbi iga üksiku teose kui ka sõna kunstilause suuremas tervikus.

 

Teosed

1960. AASTATE TEINE POOL

1960. aastaid võib käsitleda vabanemise aastakümnena – toimus vabanemine senistest väga kitsastest raamidest, mida kunstnikele vahetult pärast sõda direktiivselt peale suruti. Kunstis on välja toodud eriti murrangulisena 1966. aastat, mil nii Tallinnas kui Tartus toimus rida noorte kunstnike ja ka vanemate kunstnike näitusi, mis oleksid varem olnud keelatud. KUMU on nimetanud 1966. aastat koguni kunstirevolutsiooniks https://kunstimuuseum.ekm.ee/syndmus/kunstirevolutsioon-1966/

Nagu teame, oli siinne vabanemine sünkroonis rahvusvahelise noorsooliikumisega (hipid, lillelapsed, idamaised vaimsed praktikad), mille mõjud ulatusid huvitaval kombel ka Berliini müüri taha, kaitstud ja valvatud Nõukogude Liitu. Kunstis oli kolm noorte kunstnike uuendusliikumist – ANK ’64 ja SOUP ’69 Tallinnas ning Visarid Tartus, mis otsisid sünkrooni oma aja erutavate sündmustega mujal maailmas. 

1960. aastate läbimurre nägi visuaalselt välja nagu abstraktne kunst. Abstraktsionismil on olnud üldse eriline koht modernistliku kunsti kontseptualiseerimisel – seda on peetud modernistliku kunsti kulminatsiooniks ning siin oli teenäitajaks taas maalikunst. Abstraktset kunsti meil koolis ei õpetatud, nagu ei õpetatud ka 20. sajandi kunsti ajalugu. Selleni pidid kunstnikud ise jõudma, ise leiutama, teineteist vastastikku harides ja innustades. Ja nii jäi sellele külge keelatuse oreool, sest riiklikult edendati endiselt figuratiivse ja sotsrealistliku kunsti nõuet.

19034.t.jpg
1. Joann Voldemar Saarniit Eesti talu. 1966

Õli, masoniit. 122.0×60.5 cm

Alghind 3 600
Viimane pakkumine 12 100
19495.t.jpg
2. Viktor Karrus Maa ehitab. 1967

Õli, lõuend. 188.5×84.0 cm

Alghind 7 200
Viimane pakkumine 7 200
18132.t.jpg
3. Richard Uutmaa Rand. 1967

Õli, lõuend. 70.5×50.5 cm

Alghind 6 200
Viimane pakkumine 22 100
18152.t.jpg
4. Richard Uutmaa Sügismaastik. 1967

Akvarell. 64.1×50.3 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine 5 000
19285.t.jpg
5. Olav Maran Maastik. 1967

Guašš, tempera, paber. 58.5×49.0 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine 5 900
19486.t.jpg
6. Enn Volmere Kevade hommik. 1968

Õli, tempera, lõuend. 93.0×78.0 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine -
19104.t.jpg
7. Enno Ootsing Hommik. 1968

Akvarell. 40.7×31.2 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 2 900
19103.t.jpg
8. Enno Ootsing Õhtu. 1968

Akvarell. 40.7×31.2 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 2 300
19226.t.jpg
9. Eduard Einmann Alpikannid. 1968

Õli, lõuend. 35.5×48.5 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 600
19265.t.jpg
10. Ilmar Torn Tulililled. 1968

Õli, masoniit. 45.0×53.0 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine 3 600
19132.t.jpg
11. Andres Tolts Lennuväli. 1968

Õli, masoniit. 29.0×35.0 cm

Alghind 4 700
Viimane pakkumine -
19295.t.jpg
12. Malle Leis Kevadlilled. 1969

Akvarell. 25.4×24.5 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 3 000
19422.t.jpg
13. Valdur Ohakas Maastik puudegruppidega. 1969

Õli, papp. 69.0×48.5 cm

Alghind 3 300
Viimane pakkumine 4 700
19416.t.jpg
14. Elmar Kits Abstraktne kompositsioon. 1969

Tempera. 23.4×26.2 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine -

1970. AASTAD

Maalikunsti võib 1970. aastate Eestis jagada laias laastus kaheks geograafiliseks n-ö koolkonnaks, vastavalt kahele suuremale linnale – Tallinn ja Tartu. Juba II Maailmasõja lõpust hakati kunstielu tsentraliseerima Tallinna ehk pealinna, sarnaselt üleliidulisele poliitikale tsentraliseerida kunstielu Moskvasse ehk pealinna. Ilmselt toimisid sarnased tendentsid kõikides liiduvabariikides. 

Ehkki Leonhard Lapin oli 1970. aastate vaimse atmosfääri suhtes eriti sarkastiline, nähes, mida tehti arhitektuuris, kui Tallinnas hakati ehitama Lasnamäge ja jätkati ehitamist Mustamäel, Tartus kerkis aga Annelinn, võib kokkuvõttes öelda, et seal vähemalt toimus mingisugune progress ning paljud inimesed said elus esimest korda tunda nõukogude luksust, st kraanist voolas soe vesi. Koolis õpetati, et partei ja valitsus täpselt teavad, mis aastal jõuab terve Nõukogude Liit kommunismi, seega ka Eesti. Kas too strateegiline aasta pidi olema 1975 või 1985, kes seda enam mäletab. Kommunism aga tähendas maapealset paradiisi kõigile. 

Maalikunstis jätkusid kunstiuuendused leebemal kujul kui 1960. aastate uuendused. Nüüd laienesid need kohati ka vanema põlvkonna kunstnikele, keda üldiselt teatakse kui traditsionaliste.

19217.t.jpg
15. Valdur Ohakas Mees ja tema vari. 1970

Õli, kartong. 35.0×25.3 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 3 400
19399.t.jpg
16. Valdur Ohakas Natüürmort sidrunitega. 1971

Õli, papp. 49.5×68.7 cm

Alghind 4 800
Viimane pakkumine 5 900
19082.t.jpg
17. Edgar Valter Tüdruk punases seelikus. 1971

Õli, papp. 33.5×48.5 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 6 500
19421.t.jpg
18. Lemming Nagel Suvi. 1972

Õli, papp. 44.0×36.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 900
19525.t.jpg
19. Richard Sööt Linda lein. 1973

Õli, lõuend. 76.0×122.0 cm

Alghind 4 400
Viimane pakkumine 10 100
18925.t.jpg
20. Peeter Mudist Tulbid. 1974

Õli, papp . 52.0×49.0 cm

Alghind 11 000
Viimane pakkumine 41 000
19398.t.jpg
21. Richard Uutmaa Talvemaastik. 1974

Akvarell. 68.5×48.5 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 7 100
19450.t.jpg
22. Aleksander Pilar Laevad. 1974

Akvarell. 67.7×54.2 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 2 600
19283.t.jpg
23. Ilmar Linnat Otepää maastik. 1975

Tempera, guašš, kartong. 50.7×34.2 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 800
18845.t.jpg
24. Olga Terri Lõuna-Aafrika motiiv. 1970ndad

Õli, papp. 80.0×50.0 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine 5 300
19449.t.jpg
25. Märt Bormeister Maastik jalakaga. 1976

Õli, masoniit. 56.0×37.0 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 2 000
19331.t.jpg
26. Urmas Pedanik Valged majad. 1976

Õli, lõuend . 140.0×120.0 cm

Alghind 8 800
Viimane pakkumine 8 800
19315.t.jpg
27. Ilmar Kruusamäe MZ-I. 1977

Õli, papp. 97.5×74.0 cm

Alghind 11 000
Viimane pakkumine -
19149.t.jpg
28. Edgar Valter Oma saar. 1977

Õli, papp. 60.0×50.0 cm

Alghind 3 700
Viimane pakkumine 7 500
18905.t.jpg
29. Kalju Nagel Sügis järve ääres. 1978

Õli, lõuend. 81.0×60.0 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 5 300
19526.t.jpg
30. Malle Leis Tütarlaps ja vikerkaar I, II, III. 1978

Akvarell (3 teost). 51.7×89.5 cm

Alghind 7 400
Viimane pakkumine 14 100
19431.t.jpg
31. Jüri Marran Natüürmort. 1979

Õli, papp. 50.0×60.5 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 800
18908.t.jpg
32. Jüri Arrak Vaade aknast. 1979

Õli, lõuend. 60.0×55.5 cm

Alghind 6 700
Viimane pakkumine 16 500
18996.t.jpg
33. Sirje Runge Valgus VI. 1979

Õli, lõuend. 90.0×100.0 cm

Alghind 13 000
Viimane pakkumine -

1980. AASTAD

Maalikunsti jaoks olid 1980. aastad eriti soodsad – vaikival kokkuleppel peeti kunstide hierarhia absoluutseks tipuks maalikunsti, mis tähendas, et ka maalijad võisid end tunda väärika ja austatuna. Lähtuti teadmisest, et kogu rahvusvaheline modernistlik kunstiajalookirjutus oli maalikeskne. Selle kohaselt toimusid läbi sajandite esimesena uuendused ja revolutsioonid maalikunstis, kandudes alles seejärel edasi teistesse kunstitehnikatesse ja valdkondadesse. Niisugune mudel andis enesekindlust. 

Ja teiselt poolt olid 1980. aastad Karl Vaino ja Brežnevi juhtimisel vaimses mõttes kõige sumbunum aeg üldse. Kuna maalikunstis enam uuendusi ei toimunud, vaid keskenduti senise taseme lõputule täiustamisele, kandus kunstiuuendus hoopis näitusekujundusse, plakatisse, disaini, mida peeti perifeerseteks valdkondadeks. Tollane väga austatud kunstiteadlane Evi Pihlak esitas ühes oma artiklis Arthur Danto vaimus küsimuse, et kas kunst on ka Eestis nüüd valmis saanud? 

Nagu me tänapäeval teame, olid 1980. aastad tegelikult poliitilises mõttes absoluutselt murrangulised, juhtides Berliini müüri langemiseni 1989. aastal ning edasi juba Nõukogude Liidu langemiseni. Eesti noores kunstis hakkasid murrangud paistma 1986. aastal, aga see on hoopis teine jutt.

19119.t.jpg
34. Kristiina Kaasik Stiihiad. 1984

Õli, lõuend. 92.0×73.3 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine 5 200
19527.t.jpg
35. Nikolai Kormašov Suvi. 1985

Õli, akrüül, kuldamine, papp. 84.5×91.0 cm

Alghind 5 900
Viimane pakkumine -
19512.t.jpg
36. Ilmar Malin Õhu kest. 1985

Õli, lõuend . 70.0×80.0 cm

Alghind 4 300
Viimane pakkumine 4 300
19428.t.jpg
37. Aleksander Pilar Vaade Pika Hermanni tornile. 1986

Akvarell. 51.0×55.7 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 1 900
19435.t.jpg
38. Evald Okas Sinine. 1986

Õli, lõuend. 100.0×81.0 cm

Alghind 14 000
Viimane pakkumine 14 000
19228.t.jpg
39. Lola Liivat Lilled vaasis. 1986

Õli, masoniit. 31.6×41.5 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 2 100
19114.t.jpg
40. Alfred Kongo Maastik. 1987

Tempera, paber. 41.8×28.0 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 4 400
19516.t.jpg
41. Sirje Petersen Põgenev. 1987

Õli, masoniit. 79.5×88.5 cm

Alghind 4 800
Viimane pakkumine 4 800
19487.t.jpg
42. Jaan Elken Punane ring. 1987 - 1995

Õli, lõuend. 100.0×97.0 cm

Alghind 5 800
Viimane pakkumine -
19515.t.jpg
43. Valdur Ohakas Natüürmort lilledega. 1989

Õli, lõuend. 80.0×100.0 cm

Alghind 8 800
Viimane pakkumine 8 800
19135.t.jpg
44. Rein Raamat Pojengid. 1989

Pastell, kartong. 69.6×55.0 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 4 000
18796.t.jpg
45. Malle Leis Kompositsioon brüsseli kapsaga. 1989

Õli, lõuend. 100.0×100.0 cm

Alghind 8 300
Viimane pakkumine 10 600
19485.t.jpg
46. Toomas Vint Varjust valgusesse. 1989

Õli, lõuend. 80.0×74.0 cm

Alghind 9 200
Viimane pakkumine 32 600
19218.t.jpg
47. Einar Vene Laevahukk. 1989

Õli, lõuend. 89.0×64.0 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine 14 500

1990. AASTAD

Üldiselt on näitustel, muuseumides, ajakirjanduses esiplaanil 1990. aastate kunsti uuendused ja nendega seotud avalikkuse närvišokid, toonane noor kunstnikepõlvkond, kes võttis riigipiiride avanedes vastu erisuunalisi mõjutusi laiast maailmast ja Eestist, testides kõikvõimalikke piire. KUMU Kunstimuuseum on otsustanud nüüd tuua eesti 1990. aastate kunsti oma püsiekspositsiooni, seal on palju videot ja fotot ja installatsiooni ja kaasaegsetes tehnoloogiates teostatud kontseptuaalseid teoseid. Tasub minna vaatama KUMU valikut. Praeguseks on toonane šokeeriv kunstiuuendus muutunud turvaliseks kunstiajalooks. 

Siinses Haus Galerii oksjonivalikus avaneb aga täiesti teistsugune pilt 1990. aastatest – ühelt poolt tulevase kuulsuse varajased tudengitööd ja teiselt poolt vanemate väljakujunenud vaadetega kunstnike juba tuttav esteetika. Näitustele ei pruukinud sattuda mitte kumbki poolus. Niisiis pakub selline valik ka kunstiteadlasele imestust, et on võimalik kureerida hoopis niisugust, maali-keskset 1990. aastate kunsti. Ilmselt settibki tasakaalustatud vaatepilt alles pikas perspektiivis vaadatuna.

19205.t.jpg
48. Marko Mäetamm Natüürmort kannuga. 1990

Guašš. 87.0×64.7 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine -
19532.t.jpg
49. Kaarel Kurismaa Kauge kaja. 1990

Õli, lõuend. 61.0×51.0 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 4 200
18973.t.jpg
50. Priit Pangsepp Riinale. 1991

Õli, lõuend. 50.5×60.5 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine -
19445.t.jpg
51. Jaan Tuuling Pankrannik. 1991

Õli, masoniit. 59.0×53.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 2 400
19433.t.jpg
52. Evald Okas Park Helsingis. 1991

Õli, lõuend. 100.0×65.0 cm

Alghind 11 000
Viimane pakkumine 41 500
19197.t.jpg
53. Olav Maran Vaikelu kulbi ja munaga. 1993

Õli, lõuend. 91.0×65.0 cm

Alghind 6 800
Viimane pakkumine 12 100
19439.t.jpg
54. Evald Okas Itaalia maastik. 1994

Õli, papp. 50.0×35.0 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 6 900
19529.t.jpg
55. Enn Põldroos Jalg üleval, jalg all. 1994

Akrüül, masoniit. 69.5×145.0 cm

Alghind 6 800
Viimane pakkumine -
19349.t.jpg
56. Orest Kormašov Kahekesi. 1995

Õli, papp. 69.5×80.0 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 5 100
19500.t.jpg
57. Leonhard Lapin Suprealism LV. 1995

Õli, readymade lõuendil . 79.8×67.4 cm

Alghind 4 100
Viimane pakkumine 4 500
19484.t.jpg
58. Illimar Paul Kivine rand. 1996

Akvarell. 54.0×50.7 cm

Alghind 2 500
Viimane pakkumine 6 200
18485.t.jpg
59. Jüri Kask Must. 1998

Akrüül, lõuend. 73.0×95.0 cm

Alghind 3 700
Viimane pakkumine -
19441.t.jpg
60. Evald Okas Maskiga. 1998

Õli, papp. 47.0×85.0 cm

Alghind 11 000
Viimane pakkumine 13 500
17635.t.jpg
61. Siim-Tanel Annus Mäetipp. 1999

Segatehnika, paber (dubleeritud papile). 50.5×80.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 600

2000. AASTAD

Uue numbri ettelükkamine sajandile ja nullindate tulek tähistas Eesti ühiskonnas ja kunstimaailmas kummalist rahunemist, justkui atmosfääris endas oleks toimunud muutus. Selle kohta on hakatud kasutama sõna „normaliseerumine”, mis tähendab, et institutsioonid (eriti muuseumid, koolid jt) kogusid jälle jõudu (vahetult enne, 1990. aastatel valitses institutsionaalne madalseis). 2004. aastal astus Eesti Euroopa Liitu, 2006. aastal ehitati KUMU Kunstimuuseum, mis andis uue perspektiivi ja kiirenduse ka kunstielule. Noor pealekasvav kunstnikepõlvkond oli varasematest hoopis teise hoiakuga, introvertsem, väärtustades kunstis taas teostuslikku perfektsionismi. Toona näitustel ilma tegev põlvkond pole oma töid veel HAUS-i oksjonitele toonud, kuid kaugel seegi aeg...

19528.t.jpg
62. Nikolai Kormašov Ere päev. 2003

Õli, masoniit. 43.0×35.5 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 3 000
19488.t.jpg
63. Sirje Petersen Hoiab tasakaalu. 2005

Õli, lõuend. 110.0×155.0 cm

Alghind 5 700
Viimane pakkumine -
19414.t.jpg
64. Mall Nukke Idast läände. 2008

Kollaaž, kuld- ja hõbeleht. 75.5×44.5 cm

Alghind 4 300
Viimane pakkumine -
19410.t.jpg
65. Valeri Vinogradov Tool. 2009

Õli, paber. 42.0×60.0 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 2 900
19511.t.jpg
66. Uno Roosvalt Varakevad Manõjal VI. 2009

Õli, akrüül, lõuend. 82.0×66.0 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine -

2010. AASTAD

2010. aastate kunsti eesliinil toimus palju – see oli noorema eesti kunsti rahvusvahelise läbilöögi aeg, kunstitehnikatest tegid ilma endiselt fotograafia ja installatsioon, isegi keraamika. Eesti kultuuripoliitika hakkas eriliselt toetama kunsti rahvusvahelistumist, sellele aitasid kaasa uued institutsioonid. 2019. aastal juhatas uue aastakümne sisse Kai kunstikeskuse ja Fotografiska avamine Tallinnas, mõlemad täiesti uut tüüpi kaasaegsele kunstile ja fotole spetsialiseerunud asutused, mille vereringe on tihedalt seotud rahvusvahelise erialase kogukonnaga.

Kuraatorid ja noored kunstnikud ise hakkasid 2010. aastatel tõmbama näitustele vanema põlvkonna kunstnike töid, nii-öelda segama vett heas mõttes. Selle esimesi tugevaid näiteid oli Tiit Pääsukese ja Kris Lemsalu maalide / keraamiliste installatsioonide näitus „Kaunitar ja koletis” Kunstihoones 2016. aastal, algatajaks kuraator Tamara Luuk. Järgnes Kris Lemsalu esinemine Veneetsia biennaali Eesti paviljonis 2019. aastal. Haus Galerii oksjoni tööde autorid on samuti teinud koostööd nooremate kunstnikega. Siinsete tööde valmimisaastaid võiks pidada pigem kronoloogilisteks, tähistades loomingu eneseküllasust ja sisemist evolutsiooni.

19210.t.jpg
67. Maarit Murka Konverteeritud I. 2010 - 2023

Õli, lõuend. 120.0×180.0 cm

Alghind 6 200
Viimane pakkumine -
19400.t.jpg
68. (Lauri Sillak) Laurentsius Pealuu ja Kristus V. 2011 - 2012

Õli, lõuend. 100.0×100.0 cm

Alghind 6 600
Viimane pakkumine 6 600
19407.t.jpg
69. Anne Parmasto Oma aeg. 2012

Õli, lõuend. 72.5×97.0 cm

Alghind 3 300
Viimane pakkumine -
19409.t.jpg
70. Valeri Vinogradov Kompositsioon ringidega. 2013

Õli, paber. 42.0×60.0 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 3 000
13713.t.jpg
71. Miljard Kilk Leda. 2015

Õli, lõuend. 86.5×110.0 cm

Alghind 13 000
Viimane pakkumine -
19404.t.jpg
72. Vilen Künnapu Niguliste. 2016

Akrüül, lõuend. 50.0×70.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 4 800
19504.t.jpg
73. Mari Roosvalt Hääbuv rohelus. 2017

Õli, autoritehnika, lõuend. 80.0×120.0 cm

Alghind 4 400
Viimane pakkumine -

2020. AASTAD

 

2020. aastad on alles algamas, ent juba teab igaüks meist, mida tuli üle elada 2021.-2022. aastal seoses terve maailma lukku panekuga ja kuidas see on mõjutanud nii isiklikku elu kui majandust, poliitikat ja kultuuri laiemalt. Võib-olla on see kaasa toonud suurema alandlikkuse heas mõttes? Praegune noorem põlvkond kunstnikke on alles õppimas ja nendest kuuleme lähitulevikus. Mis suunas läheb kunst? Eks ikka selles suunas, kuhu läheb ühiskond, teadus, majandus, poliitika ja kõik muu. Siin võib veel tulla üllatusi.

19086.t.jpg
74. Philiph Arvo Luik Muster maastikuga. 2021

Õli, lõuend. 115.5×76.5 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine -
19201.t.jpg
75. Stina Murakas Buddha tants. 2021

Akrüül, lõuend. 150.0×100.0 cm

Alghind 5 800
Viimane pakkumine -
19235.t.jpg
76. Olav Maran Vaikelu greibi ja munaga. 2022

Õli, lõuend vineeril. 43.0×31.0 cm

Alghind 2 500
Viimane pakkumine 2 700
19531.t.jpg
77. Siim-Tanel Annus Genesis. 2023

Autoritehnika, lõuend puitplaadil. 115.0×125.5 cm

Alghind 5 800
Viimane pakkumine 11 000