Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

535.t1.jpg

Kataloog

GRAAFIKA KLASSIKA OKSJON

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

HARULDANE, ISIKUPÄRANE JA ISELOOMULIK 

Tekst: oksjoninäituse kuraator Piia Ausman 

Haus Galerii graafika klassika oksjon pakub galerii 25. aastapäeva sügisel 72 teost meie nimekatelt autoritelt läbi aegade. Kunstis võib graafikaks lugeda kõike, mis kätkeb paberit ja joont, nii ei ole selle valiku all mitte üksnes graafikaplaadi ja trükipressi abil loodud teosed, vaid ka mitmed ainulaadsed originaaltehnikas valminud joonistused ja segatehnikat hõlmavad kompositsioonid. Graafikaoksjoni terviku märksõnad on haruldane, isikupärane ja iseloomulik. Igal tööl siinses kollektsioonis on põhjus ja igal autoril  oluline roll, tehes Eesti graafikakunsti tervikpildi kõnekalt mitmekesiseks.

Oksjonile valitud teoseid iseloomustavad nende autorite loomingu parimad tulemused nii tehnilise peenuse, teemakäsitluse kui ka ajastuliku sõnumi poolest.  Kuigi see kollektsioon siin kulgeb läbi  eesti graafika algushetkede 20. sajandi esimestest kümnenditest tänapäevani, on tööde põhiosa siiski meie varasema loomingu päralt. Rõhutatult ilmekad ja põnevad on selle aasta oksjonivalikus 1930ndad aastad mitmete originaalteostega. Iga üksik töö väärib tõepoolest süvenemist, niisama nagu graafikud ise on detailselt süvenenud oma tööde igasse mõtte- ja kujundielementi. 

Kogu graafikakunsti maailma selgemaks haaramiseks ja professionaalsema pilguga tutvustamiseks oleme oksjonitööd jaotanud tehnikate järgi kogumitesse. Nii leiate kataloogist alapealkirjad nagu ofort, kuivnõel, serigraafia jne, mille alla koonduvad just selles laadis loodud teosed, andes ilusa võimaluse võrrelda erinevate autorite sama võtestiku käsitluslaade. 

Tehnika ja selle meisterlik teostus on graafika väärtuse esmane põhjendus. Ikka on olnud küsimuseks just tiražeeritud graafiliste lehtede hind  ja unikaalsus või mitte unikaalsus. Vaatamata sellele, kas mõnd graafilist teost on üks või mitu, tuleb sel puhul rõhutada mitte niivõrd tiraaži küsimust, kuivõrd kunstniku mahukat ja meisterlikku tööd, mis kulub ühe ja ainsa graafikaplaadi loomisele, olgu materjaliks siis metall, puit või kivi. See, kuidas graafikaplaadid valmivad ja milliseid tööiseärsusi need kaasavad, on selle oksjoni taotluslik nimiteema just seetõttu, et avada arvuliselt küll tihti korduva, ent paradoksaalselt kordumatu ja töömahuka loomeprotsessi väärtust,  kus ühe kunstniku üks idee on end loonud  ühe hetke ainukeses ruumis.  

Loodame, et artiklid siin aitavad luua selgemaid arusaamu graafikamaailma hingeelust ja mõista väärtusi, mis meie praeguses maailmas on kõigele lisaks muutumas kaduvaks.  Seesugune käsitöötehniline graafikateostus, mida siia koondatud tööd illustreerivad,  on aina arhailisem, asendudes ikka enam ja enam digitaalsete kunstiväljendustega  ̶  uue eluviisi rütmid varjutavad paberil galligraafiajoone  elektroonilise signaaliga arvutiekraanil... 

Järgnevad artiklid ja teoseid tutvustavad tekstid on kirjutanud kunstiloolane Heie Marie Treier (TLÜ/BFM) 

 

Teosed

SÖÖVITUS JA AKVATINTA

Paljud kunstnikud kasutavad oma graafikatehnika nimetamisel sõna “söövitus”. Nüüd oleme huvitavas terminoloogilises olukorras, sest söövitus on tegelikult katustermin, mis sisuliselt tähendab oforti. Prantsuse keelest tulenev „ofort” (eau-forte) on meil kodunenud termin. Inglise keeles on kasutusel aga “etching”, mida samuti tõlgitakse ofordina. Kas on mõtet juurutada eesti keeles „uudset tehnikat” nimega „etsing”, nagu interneti avarustes püütakse? Akvatinta on söövituse variatsioon, eristudes teatavate töövõtetega. Sageli kombineerivad kunstnikud erinevaid töövõtteid. Söövituse kui graafikatehnika kunstiajalooline pärand on erakordselt suur, alates renessansimeistritest ja Rembrandtist kuni 20. sajandi kubistide ja teiste uuendajateni.

18730.t.jpg
1. Olga Terri Vaade tuulikuga. 1936

Akvatinta. 26.0×19.7 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 600
18357.t.jpg
2. Aino Bach Peole. 1956

Akvatinta. 26.0×30.8 cm

Alghind 1 550
Viimane pakkumine 1 700
18780.t.jpg
3. Peeter Ulas Legend. 1967

Söövitus. 45.0×32.7 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine -
18770.t.jpg
4. Olga Terri Mere ääres. 1974

Söövitus. 25.3×29.8 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 800
18878.t.jpg
5. Vive Tolli Äärel. 1979

Söövitus. 49.7×62.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 500
18877.t.jpg
6. Aili Vint Variatsioonid VII C. 1980

Söövitus. 18.8×6.8 cm

Alghind 500
Viimane pakkumine -
18415.t.jpg
7. Aili Vint Variatsioonid XI A. 1987

Söövitus. 65.6×26.2 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300

OFORT

 

Ofort (prantsuse keelest eau-forte) on sügavtrükitehnika. See tähendab, et metallplaat (eelistatakse vaske) kaetakse happekindla kihiga, millesse kraabitakse pilt. Kohad, kus kaitsekiht on maas, täidetakse värviga ja nii pressitakse paberile kujutis. Vastupidiselt kõrgtrükitehnikatele nagu puulõige või linoollõige saab ofordis kujutada paremini ülipeeneid detaile, kasutades selleks tööriistana ülipeeneid nõelasid. Ofort on üsna laialdaselt kasutusel ka kunstikoolides. Ofordi loomine sarnaneb joonistamisele, ainult selle vahega, et pliiatsi asemel kasutatakse nõela ja paberi asemel metallplaati. Ja metallplaadi trükkimisel tekib paberile kujutis, mis on peegelpildis võrreldes metallile joonistatud kujutisega. 

18168.t.jpg
8. Henno Arrak Naine Pierrot'ga. 1973

Ofort. 34.4×24.8 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
18767.t.jpg
9. Tõnis Laanemaa Võidusõit (seeriast "Rattad"). 1974

Ofort. 52.7×42.7 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
18541.t.jpg
10. Erich Pehap Liiliad vaasis. 1980

Alumiiniumilõige. 35.0×40.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
18512.t.jpg
11. Vladislav Stanishevski Parnass. 1983

Ofort. 43.0×48.0 cm

Alghind 850
Viimane pakkumine 1 400
18750.t.jpg
12. Silvi Liiva Kunstnik. 1989

Ofort. 39.2×49.3 cm

Alghind 850
Viimane pakkumine 1 100

KUIVNÕEL

Kuivnõel on sügavtrükitehnika, mis sarnaselt ofordile nõuab terava nõelaga graveerimist, ent mida eristab teistest sügavtrükitehnikatest teatud teostuslik võttestik. Traditsiooniliselt on kuivnõela viljelemiseks kasutatud vaskplaati, ent tänapäeval ka tsinkplaati, pleksiklaasi vm. Tehnikal on kuulsusrikas ajalugu, seda on viljelenud saksa renessansskunsti tippkunstnik Albrecht Dürer, aga ka Rembrandt jpt. Kuivnõel võimaldab siiski teistsugust kujutust ja joonistust, võrreldes ofordi või akvatintaga. Sellest saab aru, kui võrrelda eri tehnikates teostatud graafilisi lehti omavahel.  

18698.t.jpg
13. Ernö Koch Tuulik. 1936

Kuivnõel. 32.7×42.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
18423.t.jpg
14. Salome Trei Pere lauas. 1943

Kuivnõel. 44.3×33.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 2 200
18409.t.jpg
15. Richard Kaljo Kohvikus. 1943

Kuivnõel. 44.5×58.5 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 8 900
18856.t.jpg
16. Eduard Einmann Maia Plissetskaja portree. 1960

Kuivnõel, akvatinta. 24.6×38.2 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine 1 300
17962.t.jpg
17. Evald Okas Originaalpealkiri: Neegertantsijanna. 1962

Kuivnõel, akvatinta. 31.5×49.3 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 3 800
18781.t.jpg
18. Renaldo Veeber Kalevipoeg Soome sepa juures. 1970ndad

Kuivnõel. 63.4×49.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400
18875.t.jpg
19. Marje Üksine Ootel. 1978

Kuivnõel, akvatinta. 43.5×40.7 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -

MONOTÜÜPIA, DIATÜÜPIA

 

Monotüüpia ja diatüüpia on lametrükitehnikad ning tähistavad mõneti üleminekut maalilt graafikale. Mõlema puhul pressitakse värske, veel kuivamata värviga maaling paberile. Tulemuseks on tõmmise üksainus originaaleksemplar, kus oma osa mängib juhus. Kunstnik ei saa kontrollida, mismoodi hakkab värv pressi all käituma. Samuti võib tõmmisele tekkida ootamatuid lisakujundeid. Milles seisneb mono- ja diatüüpia erinevus? Monotüüpias jääb pilt mõjuma n-ö positiivis, kui kasutada fotograafia terminoloogiat. Diatüüpias jääb pilt mõjuma n-ö negatiivis. 1930. aastatel tekkis Kõrgemas kunstikoolis Pallas äkitselt eriline monotüüpia-vaimustus – see ühendas maalijaid ja graafikuid ning ärgitas eksperimenteerima tehnikatega. Hiljem on lametrükki ikka kasutatud, kuid moode ja trende järgimata.

18388.t.jpg
20. Märt Laarman Lumelangus. 1942

Diatüüpia. 20.5×26.5 cm

Alghind 650
Viimane pakkumine 1 200
18729.t.jpg
21. Olga Terri Tütarlaps. 1942 - 1944

Monotüüpia. 17.5×23.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 2 800

SÜSI, SEEPIA, PLIIATS, AKVARELL, PASTELL JA PABER

Kunstnik valib joonistamiseks-maalimiseks vahendid vastavalt oma ideedele, võimalustele ning soovitava joone iseloomule, olles enamasti ülitundlik ka joonistusvahendi ning paberi kvaliteedi suhtes. Iga originaaljoonistust on maailmas vaid üks eksemplar, mis tähendab, et teist sarnast ega tiraaži pole.

Süsi kasutatakse sageli joonistamise õppimisel ning see jätab mõnusa musta pehme laia joone, mida saab paberil hajutada. Söepilti tuleb keskmisest hoolikamalt hoida, et süsi ei määriks ega pudeneks. Valmispildil kasutatakse fiksatiivi.

Seepia on pruun värvaine, mida saadakse seepiast ehk tindikalast. Harilik pliiats ehk grafiit – siin on valik väga suur, sõltuvalt pliiatsite erinevast pehmus- või kõvaduseastmest ja grafiidi jämedusest. Kusjuures värvipliiatsid ei kuulu ainult lastele, neid kasutab ka kunstnik.

Akvarell ehk vesivärv on veepõhine kiiresti kuivav värv, mida maalitakse pintsliga ja millega saab luua sulanduvaid mahedaid pindu. Akvarelliga ümberkäimine nõuab tegelikult suuri oskusi ja vilumust, ehkki esmapilgul võib tunduda vastupidi.

Pastellid on pastelsete toonidega (mahedas koloriidis) kriidid, mida on ka erinevaid liike. Nii nagu süsi, kalduvad pastellid määrima ning nende puhul tuleks kasutada fiksatiivi. Sageli kombineeritakse erinevaid vahendeid omavahel, et saavutada huvitavam tulemus.

18379.t.jpg
22. Ott Kangilaski Seisev akt. 1934

Süsi, paber. 36.0×52.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
18407.t.jpg
23. Kristjan Raud Pillimängijad. 1930 - 1940ndad

Pliiats, paber. 9.0×18.4 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 600
18740.t.jpg
24. Ilmar Torn Akt. 1950ndad

Süsi, paber. 42.0×57.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 500
18778.t.jpg
25. Uno Roosvalt Mehed ja laevad. 1974

Süsi, seepia, paber. 64.0×88.0 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 5 000
18590.t.jpg
26. Hugo Mitt Saaremaa rannal. 1995

Pastell, paber. 48.0×32.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900
18789.t.jpg
27. Paul Allik Lamav akt lillas valguses. 1998

Tindipliiats, akvarell, paber. 40.0×30.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200
18788.t.jpg
28. Paul Allik Lamav akt hallis valguses. 1999

Tindipliiats, akvarell, paber. 42.0×30.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -

TUŠŠ, PABER

Kui öelda välja tehnika „tušš, paber”, kangastub silme ette hiina või jaapani kalligraafiakunsti maailmaajaloo tipptase. Nendes kultuurides on nimetatud tehnika välja arendatud sajandite jooksul ülima peenuseni, pealegi ei paigutatud seda kultuuriliselt kuhugi perifeeriasse, vaid see on kuulunud kunstitraditsiooni tsentrisse. Sealses versioonis teostatakse tušimaali ülikvaliteetse pehme pintsliga, sarnanedes meie mõistes akvarelliga. Eesti kunstiajaloos tähendab „tušš, paber” aga sulejoonistust, olles seega lähedasem sulega kirjutamisele ja meie arusaamale kalligraafilisest kirjast, nii nagu seda hakkas alates 1940ndatest populariseerima Villu Toots.

Kui eesti kunstis leidub kedagi, kes oleks arendanud oma keskse tehnikana välja tušijoonistuse, siis tuleb viidata Tõnis Vindile. Ta oli mõistagi mõjutatud idamaade – hiina ja jaapani – kunstist. Tõnis Vint omakorda mõjutas nooremaid kunstnikke, kes tema ümber kogunesid. Käesolevas oksjoni valikus on üheks näiteks Mare Vindi isikupärane tušijoonistus. Ka Leonhard Lapin oli oma noorpõlves mõjutatud Tõnis Vindist, luues noorpõlves rea šikke tušijoonistuste sarju. Kuna tegemist on joonistustega, on igat originaaltööd maailmas vaid üks. Kohati on kunstnikud otsustanud täiendada monokroomset pilti värviga, lisades mustale tušile kas guaši või viltpliiatsit või akvarelli. 

18398.t.jpg
29. Voldemar Kangro-Pool Neli neidu. 1919

Tušš, paber. 24.0×32.0 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine 3 600
18743.t.jpg
30. Gori Kompositsioon. 1918 - 1920

Tušš, paber. 23.2×34.4 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 500
18742.t.jpg
31. Gori Jõumehed. 1920 - 1928

Tušš, akvarell, paber. 26.0×17.8 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine 2 700
18393.t.jpg
32. Paul Liivak Kevad. 1920 - 1930ndad

Tušš, paber. 37.2×32.6 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 3 600
18542.t.jpg
33. Erich Pehap Naine ja mees. 1960

Viltpliiats, akvarell, tušš, paber. 62.0×46.5 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 1 800
18777.t.jpg
34. Uno Roosvalt Tallinn. 1965

Tušš, paber. 76.7×52.2 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine -
18671.t.jpg
35. Mare Vint Linnud. 1968

Tušš, guašš, paber. 35.0×36.0 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine 2 300
18520.t.jpg
36. Leonhard Lapin Rist XII. 1977

Tušš, paber. 40.0×42.0 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 7 800
18748.t.jpg
37. Jüri Palm Joonistus II. 1977

Tušš, paber (kleebitud papile). 35.8×35.8 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 4 200
18747.t.jpg
38. Jüri Palm Ringikujuline. 1977

Tušš, paber (kleebitud papile). 36.0×36.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 4 800
18824.t.jpg
39. Illimar Paul Tempel. 1978 - 1979

Tušš, paber. 57.2×56.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 2 800
18761.t.jpg
40. Tõnis Vint Kevad. 1982

Tušš, paber. 22.0×24.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 1 800

EDUARD WIIRALT

Eduard Wiiralti (1898-1954) erandlikkust eesti kunstis ja eriti graafikakunstis näitab juba kooli-ajast peale see, et ta oli kunstikool Pallase esimese lennu lõpetaja ning talle anti Pallase kogu järgneva tegutsemisaja jooksul õppejõudude poolt ainsa üliõpilasena kõige kõrgem hinne. Seega pidasid kaaskunstnikud Wiiraltit mõneti andekuse ja kunstnikuks-olemise etaloniks, milleni ükski järgmine sõdadevahelise Pallase lõpetaja ei ulatunud. 

Wiiralt elas suure osa oma aktiivsest kunstniku-elust Euroopa metropolides, saades tundma elu kõikvõimalikke äärmusi, mis kajastub tema kunstis. Kaasaegsed on imestusega meenutanud, et Wiiralt isegi ei vajanud peeneid töövahendeid, vaid talle piisas taskus olevast naelast, et hakata metallplaati graveerima ja suurepäraseid graafilisi lehti looma. Boheemlus sobis Pariisi vaimulaadiga. Kunstnik valdas nõtkelt väga erinevaid graafikatehnikaid, mida näitab ka siinne oksjonivalik.   

Tänapäeva reaalajas osaleb Wiiralt aga eesti kunstielus temanimelise graafikapreemia kaudu. HAUS galerii oksjoni ajal toimub 12. oktoobrist kuni 9. novembrini 2022 ARS Projektiruumis (Pärnu mnt 154) Wiiralti preemia konkurss-näitus 41 graafiku töödega – see on iga-aastane ettevõtmine, et motiveerida praegu tegutsevaid graafikuid ja luua kunstitegemisse lisapõnevuse momenti. 

18917.t.jpg
41. Eduard Wiiralt Kunstnik ja modell. 1926

Pliiats, paber. 24.2×37.7 cm

Alghind 8 900
Viimane pakkumine 15 600
18537.t.jpg
42. Eduard Wiiralt Illustratsioon F. Mauriaci teosele „Lisa Bossuet’ traktaadile himurusest”. 1928

Ofort, akvatinta. 7.2×11.2 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine -
18631.t.jpg
43. Eduard Wiiralt Museoloogiline pealkiri: Neegri pea. 1933

Värviline puugravüür. 16.0×21.5 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 5 600
18711.t.jpg
44. Eduard Wiiralt Lapsed. 1937

Linoolsügavtrükk. 24.7×24.5 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 4 200
18358.t.jpg
45. Eduard Wiiralt Arkeia. 1938

Kuivnõel. 47.8×24.1 cm

Alghind 5 700
Viimane pakkumine 5 700
18603.t.jpg
46. Eduard Wiiralt Tiiger kassiga. 1937 - 1950

Pehmelakk, kuivnõel. 39.5×29.8 cm

Alghind 7 800
Viimane pakkumine 23 200
18802.t.jpg
47. Eduard Wiiralt Kaameli pea. 1938 - 1950

Pehmelakk, akvatinta. 30.4×39.3 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 8 400
18703.t.jpg
48. Eduard Wiiralt Noor araablane. 1940

Metsotinto. 24.5×23.8 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 5 000
18359.t.jpg
49. Eduard Wiiralt Lamav akt kanepiriidel (II seisund). 1947

Puugravüür. 26.2×20.0 cm

Alghind 4 300
Viimane pakkumine 4 300

PUUGRAVÜÜR, PUULÕIGE

Sajanditevanune auväärne graafikatehnika liigitub kõrgtrüki valdkonda. Kunstnik uuristab puidupinda pildi ning paberile trükitakse kõrgematele osadele kantud värv. Tehnika võimaldab üldistatumat või isegi rangemat joonekäsitlust, seega kui on soovi peenemaid detaile välja tuua, tuleb valida mõni teine graafikatehnika. Veel peab teadma, et plaadilt trükitakse teos paberile peegelpildis. Professionaalne kunstnik arvestab sellega, et kui tal on vaja fotograafilises mõttes adekvaatset kujutust, tuleb puuplaadile uuristada teos juba ette peegelpildis, et see trükkimisel jääks lõpptulemusena õigetpidi. Märkus puudutab ka teisi graafika trükitehnikaid. 

18402.t.jpg
50. Ott Kangilaski Kontsert. 1938

Puugravüür. 15.3×20.5 cm

Alghind 500
Viimane pakkumine 550
18406.t.jpg
51. Johann Naha Tallinna Raekoda. 1942

Puulõige. 32.0×43.0 cm

Alghind 1 050
Viimane pakkumine 1 400
18741.t.jpg
52. Ilmar Torn Laul. 1966

Puulõige. 41.3×46.0 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine 950
18765.t.jpg
53. Agu Pilt Kaks modelli II. 1985 - 1989

Kõrgtrükk. 26.8×27.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -

GRAAFIKA TÖÖKODA KUI ERIALA SÜDA

Graafika loomine meenutab veidike tööstuslikku tootmist. Selleks on reeglina vaja presse, spetsialiseeritud tööriistu, keemilisi vedelikke ja erivahendeid. Need on enamasti kallid ja rasked (graafikapress kaalub tonne), mistõttu on kodustes tingimustes kogu tööriistakotti võimatu pidada. Seetõttu tegutsevad graafikud vastavates töökodades, kus vajalik varustus on juba ees ootamas. Pealegi töötab seal meister, kes on spetsialiseerunud erinevate graafikatehnikate valdamisele ja kes on kunstniku ideede perfektsel teostamisel n-ö võtmeisik. Meister jääb graafika valmimisel sageli n-ö nähtamatuks taustajõuks, kelle nime graafilisele lehele ei kirjutata. Siiski oli hilisnõukogude ajal paljudele teada erakordselt armastatud legendaarne meister Voldemar Kann (1919-2010). Ka tänapäeval toimib litograafia meistrina sama legendaarne kunstnik Jaak Visnap. 

Töökoja tõttu erineb graafikute enesetunnetus ja tööstiil suuresti maalijate omast. Kui maalija on oma ateljees määratud viibima üksi, vastamisi valge lõuendi ja oma ideedega, siis graafikud on ühise töökoja tõttu väga seltskondlik rahvas. Et oma ideed parimal viisil teostatud saada, tuleb suhelda meistriga ja teiste graafikutega, ja nii tekib hoogne seltskondlik läbikäimine, kus olulisel kohal sünnipäevapeod ja üksteise kiitmine. Suhtlemise kaudu kujunevad välja ka graafikale spetsialiseerunud kunstikriitikud ja ajaloolased, nii on olnud eesti kaasaegse graafika suur kaitsja olnud kunstiteadlane Jüri Hain (1941-2022). 

Aga kuuldavasti käib töökojas ka uute eritehniliste võtete salajane leiutamine, et viia eriala edasi ning eristuda kõigist teistest. Väljaspoolseisjale võib see meenutada koogiretseptide arendust, mida ju ka hoitakse konfidentsiaalsena. Graafikat iseloomustab reeglina tiražeeritus, mistõttu lehele on märgitud tiraaži number ja tõmmise number. Iga tõmmis on hoolega dokumenteeritud ja  üle loetud. 

Pikki aastakümneid asus eesti graafikute töökoda Kunstihoone sisehoovis. Kuna käesoleval 2022. aastal plaanitakse Kunstihoone põhjalikku remonti, renoveerimist ja juurdeehitust, pidid graafikud aastakümneid sissetöötatud ruumiga juba varakult hüvasti jätma. Septembris 2022 avati uus töökoda ARS-i ruumides Pärnu maanteel. Seda võimaldab eriala ühendus Eesti Kunstnike Liit. Uuel töökojal on koduleht aadressiga https://www.graafika.ee ning graafikute siseringi suursündmus leidis kajastamist isegi peavoolu kultuurimeedias:

Galerii: ARS-i kunstilinnakus avati Graafikakoda ja uus GÜ galerii https://kultuur.err.ee/1608727330/galerii-ars-i-kunstilinnakus-avati-graafikakoda-ja-uus-gu-galerii

Ülevaates mainitakse, et kohapeal näidati filmi "Trükivärviline seltskond", kus meenutasid noorpõlve kõrgetasemelist graafika- ja seltsielu mitmed epohhi võtmetegelased: Jüri Hain, Evi Tihemets, Kaisa Puustak, Enno Ootsing, Marje Üksine, Loit Jõekalda ja Uku Kann.

Nüüdseks on peale kasvanud uus põlvkond graafikuid, kellel teistsugused pilditeemad ja tehnikad, samuti lähenemine graafikale. See tähendab, et graafika osutub nüüdiskunstis üheks väljendusvõimaluseks mitmete erinevate kunstitehnikate seas ega ole enam üks ja ainus eesmärk iseeneses nagu modernistliku kunsti perioodil.  

18787.t.jpg
54. Graafika mapid Mapp "Eesti graafika". 1972

Graafika. 40.0×45.5 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine -

LITOGRAAFIA

Litograafiatehnikal on eesti kunstiväljal eriliselt vedanud – kaks Pärnust tulnud kunstnikku Jaak Visnap ja Kadri Alesmaa-Visnap asutasid Eesti Litograafiakeskuse, mille keskmes on ajalooline, tonne kaaluv trükipress ning unikaalsed litokivid. Kunstnikud valdavad ka ajaloolisi museaalseid materjale litograafiast. Nüüdisgraafika kontekstis on tekkiud üsna unikaalne ja mõneti luksuslik, isegi unikaalne institutsioon, mille sarnaseid pole maailmas palju. 

Jaak Visnap kui loovkunstnik ja litograafiameister on aktiivselt propageerinud litograafiat nii kunstnike kui ka publiku seas, väljastades muuhulgas rea videosid, mille kaudu saab aimu selle graafikatehnika keerukast valmimisprotsessist. Siin on näitena üks video August Künnapu lito „Kass korvis” valmimisprotsessist koos kunstniku enda jutuga (pikkus 4 min 19 sek): https://www.youtube.com/watch?v=PTen0-j-WGM Iga värv tuleb lehele pressida eraldi, nii mitu värvi, nii mitu trükikorda. Ja sama protsessi läbib iga leht, vastavalt tiraaži suurusele. Tegemist on aeganõudva täppistööga. 

Ajalooliselt kasutati litograafiat trükimaterjalide (näiteks nootide) paljundamiseks. Tänapäeval on selleks muu tehnoloogia. Kuna litograafia valmimine nõuab suurt füüsilist jõudu ja kannatust, vajab selle tehnika elushoidmine siiski ka heas mõttes fanatismi ja pealehakkamist. 

18540.t.jpg
55. Endel Kõks Tsirkus. 1972

Offset-litograafia. 32.7×39.5 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200
18575.t.jpg
56. Mare Vint Linnupesa. 1973

Litograafia. 28.4×29.0 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine 1 400
18702.t.jpg
57. Jüri Arrak Lõvid. 1981

Litograafia. 44.7×32.7 cm

Alghind 1 000
Viimane pakkumine 4 500
18709.t.jpg
58. Jüri Arrak Maskis lind. 1983

Litograafia. 33.0×42.2 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 2 500
18708.t.jpg
59. Jüri Arrak Lend. 1983

Litograafia. 32.0×42.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 8 300
18754.t.jpg
60. Evald Okas Naised VI. 1989

Litograafia. 69.5×47.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 600
18766.t.jpg
61. Alo Hoidre Tuntud daamid. 1989

Värviline litograafia. 77.5×52.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 5 600
18683.t.jpg
62. Marje Üksine Õhtune natüürmort IV. 1990

Värviline litograafia. 38.8×35.0 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 750
18422.t.jpg
63. Leonhard Lapin Üks joon. 2018

Litograafia. 100.0×70.0 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 1 500

SIIDITRÜKK EHK SERIGRAAFIA

Siiditrükk ehk serigraafia kuulub lametrüki tehnikate hulka, mida kasutatakse palju ka väljaspool kunsti – igapäevaste vajaduste katmiseks. Värv pressitakse läbi võrgu aluspaberile või -kangale või esemele ja tulemuseks on pilt, mis on vastupidav ja selgete kontuuridega. Siiditrükk kuulub kunstiajaloos kokku 1960. aastate Ameerika popkunstiga, kui toona labaseks ja kommertslikuks peetavat trükitehnikat hakkas massiivselt kasutama Andy Warhol. See tõmbas teistegi kunstnike tähelepanu siiditrüki võimalustele ning vastav trend jõudis sealtkaudu eesti kunsti. Eesti enda n-ö popkunstnikest on siiditrükki ehk serigraafiat viljelenud eri aastakümnetel Malle Leis ja Leonhard Lapin. Eriti on Malle Leisi looming tugevalt seostatav just serigraafiaga.

18621.t.jpg
64. Aleksander Peek Börsi käik. 1968

Siiditrükk. 34.7×44.5 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 900
18343.t.jpg
65. Malle Leis Lilled XLV. 1977

Serigraafia. 52.0×52.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 2 600
18508.t.jpg
66. Malle Leis Üle metsa ja maa III. 1989

Serigraafia. 53.2×53.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 700

LINOOLLÕIGE

Kui pidada graafikat kõrgklassi traditsioonilisi väärtusi kandvaks spetsialiteediks, võib linoollõige tunduda alaväärtusliku tehnikana. Puu või metalli asemel on siin kasutusel ikkagi odav põrandakatte materjal linoleum, liiga armastatud töövahend kunstikoolides ja amatööride hulgas. Nagu ikka, saavad suhtumist muuta kuulsad ja uuenduslikud kunstnikud. Linoollõiget hakkasid meelsasti kasutama 20. sajandi alguse saksa ekspressionistid rühmitusest Die Brücke ning Pariisi avangardkunstnikud Pablo Picasso ja Henri Matisse. Tänapäeval tundub linoollõige võistlevat välja isegi traditsioonilise puulõike. Kunst ise on muutunud, nagu ka inimene, kes seda kunsti loob või tarbib. 

Linoollõige ja puulõige on olulisimad kõrgtrüki tehnikad. See tähendab, et värvi trükkimine paberile toimub linoleumisse uuristatud pildi kõrgematele osadele kantud värvi abil. Sarnaselt puulõikele ei võimalda ka linoollõige ülipeente detailide esiletoomist, tulemus jääb pigem üldistav ja veidi rohmakas. Eesti kunstis on olnud vähemalt üks ülimeisterlik linnoollõike tehnika valdaja – Tartus elanud maalikunstnik ja graafik Peeter Allik. Ta kombineeris kohati oma linoollõiget xerox’i suurendusaparaadiga, mille tulemusena sai väiksemaformaadilise linoollõike lehe põhjal luua monumentaalkunstiteose, tervet seina katva A4 lehtedest pannoo. Seda võiks nimetada innovatsiooniks. 

18710.t.jpg
67. Paul Liivak Otepää. 1933 - 1934

Linoollõige. 27.5×25.7 cm

Alghind 500
Viimane pakkumine 1 300
18592.t.jpg
68. Ernst Tiido Õhtu Tartus. 1947

Värviline linoollõige. 29.0×24.3 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 600
18772.t.jpg
69. Herald Eelma Tüdrukud. 1969

Linoollõige. 41.0×47.7 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine 2 000
18522.t.jpg
70. Peeter Allik NATO. 1996

Linoollõige . 76.3×51.2 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300
18552.t.jpg
71. Peeter Mudist Lõhenemine. 2005

Linoollõige, punane paber. 30.2×25.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 2 800
18550.t.jpg
72. Peeter Mudist Naine pükstes. 2005

Linoollõige, sinine paber. 20.4×30.6 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 2 200
18706.t.jpg
73. Peeter Allik Rahvuskehand. 2013 - 2015

Linoollõige. 75.0×50.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 600