MITMEKESINE JA MOODNE
Tekst: oksjoninäituse kuraator Piia Ausman
Haus Galerii moodsa kunsti klassika oksjon koondab 57 teost stiililiselt väga mitmekesisest kunstiperioodist. Tööd on valminud peale 1960ndaid aastaid – ajal, mil maailma kunstisuundumused tõmbavad kokku peamiselt Ameerikas valdavaks saanud popkunsti ning liiguvad kontseptualistlikuma kunstinägemuse poole. Päevakorda tõusevad endisest teravamalt kunsti võimaluste küsimused, selle eksperimentaalsed piirid. Kunst asub aina loomingulisemalt katsetama nii tegevuskunsti kui installatsioonidega, mille summutatud kajasid ka siinne kunstnikkond püüda proovib.
Eesti kunst, mis oli avatud maailmast 50 aastaks raudse eesriide taha suletud, akumuleerus kohati protestimaigulistes visuaalides 1960ndate lõpus ja 70ndate alguses. Just siis sisenes meie kunstiskeenele võimsalt ja hipilikult avangardsete loojate uus põlvkond: tollastes oludes „ellujääjad“, ühiskonnailmingute peegeldajad, kelle looming on õigustatult muutunud mitmekülgselt vaadeldavaks investeeringuks. Haus Galerii oksjonil on sellest märkimisväärsest seltskonnast esindatud Jüri Arrak, Toomas Vint, Andres Tolts, Mare Vint, Malle Leis, Enn Põldroos, Sirje Runge jt, aga ka 80ndatel tuntuks saanud hüperrealistid Jaan Elken, Miljard Kilk, Ilmar Kruusamäe ning performance´itega esile tõusnud Siim-Tanel Annus, täiesti unikaalne omafilosoofiline Peeter Mudist või traditsioonilise ja eksperimentaalse piirimail liikuvad Mari ja Uno Roosvalt, aga ka alati ilusaks vabakäeliseks erandiks jääv Paul Allik. Nimed, kes viisid meie kunsti iseenesest mõistetava ja rohkem või vähem nõukogude-protagoonilisena juba taasiseseisvunud Eesti lävele 1990ndatel aastatel.
1990ndad on eesti kunstis oluliseks loomevabaduse märgiks, mida saadab nii uute kui ka vanade põlvkondade difusioon ja julge mitmekesisus. Tollast seltskonda esindavad oksjonil Jaan Toomik, kes on saanud tuntuks eelkõige jõuliselt psühholoogilise freudiliku maalijana, aga ka Marko Mäetamm sotsiaalkriitilise tunnetusega popkultuuri keeles kõneleva autorina ning tänaseks tuntud multimeedia kunstnik Mall Nukke. Samuti leiame oksjonilt fotograaf Peeter Lauritsa ja veendunult maalilise Lauri Sillaku/Laurentsiuse, liikumas isepäisetena juba 2000ndate aastate suunas.
Haus Galerii oksjonite oluliseks jooneks on olnud eesti kunsti tutvustamine ajaliinil. Nii on loogiline, et ka oksjonivalikud liiguvad ajas edasi ning toovad samm-sammult kaasa uusi ja uute aegade nimesid, keda galerii peab oluliseks rõhutada. Nii on oksjonil ka nö nooremad, ent tänaseks nimekad ja selgelt esiletõusvad autorid Maarit Murka ja August Künnapu, Mara Koppel, Priit Pajos, Priit Pangsepp ning Külli Suitso maailmast, kus vabaduses ja kõige paljususes prevalveerib iga üksiku ande isikupära ja sõnumi kõnekus.
Üldistades või detaile esile tuues võiks sel moel jätkata lõputult. Kõneleda saaks ju selle oksjoni foonil ka kunstiperioodide piirimaistest autoritest nagu Olga Terri, Evald Okas, Väino Paris, kes faktiliselt pärinevad küll veel vanemast generatsioonist, ent kelle siinsed tööd paigutuvad siiski moodsa maailma rütmidesse, puudutades samas stiililt kunagise Euroopa varase modernismi nostalgiat.
Piiride tõmbamine kunsti ajastute, stiilide ja ühiskonnamõjuliste oluliste ilmingute vahel aitab ühelt poolt luua süsteeme ja analüüsida, tehes kunstimängu nauditavaks intellektuaalseks elulisaks, ent teisalt kätkeb kunst oma abstraktses olemuses piiritult eksistentsiaalseid ruume, lubades lõputuid individuaalseid interpretatsioone läbi sügavalt isiklike kogemuste. Seesugune üldise ja isikliku kokkupuutepunkt - paik, kus üks mina ja üks hoomamatu maailm korraga kohtuda võivad - ongi ehk kunsti juures just kõige võluvam.
Järgnevad artiklid ja teoseid tutvustavad tekstid on kirjutanud kunstiloolane Heie Marie Treier (TLÜ/BFM)