Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

520.t1.jpg

Kataloog

GRAAFIKA KLASSIKA - esmaspäev, 16. mai 18:00

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

Tööd selles oksjonivalikus on omavahelistes suhtegruppides, pealkirjastatud teemade kaupa, kus tähendusrõhk ei ole mitte ajal ja ajastul vaid kunstiväljendusel ning selle laiemal dialoogil ümbritseva ühiskonnaruumiga. Nii võite leida kõrvuti 1950-ndate aastate nõukogude reaalsuse ja 1990-ndate lõpu vaba eksperimendi, mis on omavahel intrigeerivalt kõnekad. Artiklid ja teoste tutvustused on kirjutanud kunstiloolane Heie Marie Treier (TLÜ/ BFM). 

GRAAFIKA OLULISUSEST JA TÄHENDUSEST  

Piia Ausman oksjoni kuraator 

Graafikat võib pidada ühelt poolt küll kunsti väikevormiks, ent teisalt on selle töömahukus,  tähendused ja ajalugu väljunud kaugelt igasugu väiksuse piiridest. Graafika on korraga nii erakordne vabalooming, millest jääb vaid üks ja ainuke unikaalne jälg, kui ka väga funktsionaalne oskuskunsti liik, mis võimaldab motiivi tiražeerida.  Pärast sajanditepikkust mitmeotstarbelist joonistamist, esteetilist ja praktilist, hakkas graafika 1450. aastast, mil Johannes Gutenberg leiutas trükipressi, kaasama keerukaid, tehnilisi lahendusi. Iga graafikatrüki alusena valmis siis ja sajandeid hiljemgi peenes käsitöös valminud graafikaplaat, mis nõudis enamat, kui lihtsalt ideed ja pliiatsit. 

Ühisnimetajana koondab graafika kunstiliigina kõike, mida hõlmab joon. Joone võlu, sõlmitus, seotus, peenus, puhtus, tihedus. Põhjalikult läbitöötatud joon millega luua realistlikult maalilisi illusioone või üksik kiire joon kujutamaks tinglikke tervikuid, mida vaataja silm oma enda assotsiatsioonidega täidab, ent ka joon, kui millegi tähis, märk, sümbol.  Omnipotentne joon – joon joonistuses, joon kalligraafias, joonestuses, kõrgtrükitehnikates, sügavtrükitehnikates, arvutigraafikas, fotograafias ning leidlikult kõige selle mix`ideski, millega joon end täna ja kaasaegsena väljendab. 

Eesti kunstnikele on joon olnud väga meelepärane, kuna oma maksimaalses teostuses nõuab see suurt süvenemist ja minimaalsuses pika praktika poolt vabastatud kätt ning virtuoosust. Süvenemisvõime ja töökus on meile mõneti rahvusomane, see vaikne omaette eksisteeriv maailm, milles eestlane armastab olla. Kalkuleerides aega ja üksiolemisi, mida ühe graafilise lehe või ülipeene joonistuse valmimine on nõudnud, on see määratu. 

Lisaks on Eesti graafika olnud alati äärmiselt mitmekesine, leidlik  ja eksperimentaalne ning seda ka nõukogude ajal. Peab märkima, et siis oli graafika vähema tsensuuri all kui maal ja sai paljude jaoks vabamaks väljendusvõimaluseks, näidates ootamatuid üllatusi.  Ka graafika tehnilised võimalused on viidud eesti autorite poolt kohati ülima täiuseni. Kummaline ja ebavajalik on kunstis kõigest rääkida ülivõrdes, pigem tuleks rõhutada iga kunstiväljenduse individuaalsust, ent mõnd graafilist teost vaadates ning selle tehnilisse täiusesse süvenedes on seda võimatu mitte teha. Seega on soovituslikult kohustuslik vaadata igat siin esitletud teost pilguga – milline on olnud selle teostamise töö ja andekuse maht ning loovuseväljendus. Ja siis rõõmustada fakti üle, et vaid harvadel juhtudel on graafilisi lehti üks eksemplar, enamasti on need tiražeeritud, andes võimalusi selle kunstiliigi võluvaid iseärasusi laiemalt jagada. Ehkki vaatamata eksemplaride kordusele jääb iga juba pressis trükitud graafikateos alati unikaalseks autoritööks, kuna see on valminud kunstniku osalusel, korraldusel, äranägemisel ja juuresolekul ning tõmmatud tema endakäelisena teostatud plaadilt, kaasates tihti erinevaid heletumeduse või värvilahendusi. Täna ja perspektiivis teeb graafika väärtuslikuks ka selle traditsiooniliste ja teostusmahukate tehnikate kadumine ning asendumine digitaalgraafikaga. Nii mitmedki meie kadunud kunstnike graafikatehnilised lahendused on meistrioskuslikud uunikumid, seda enam on graafikakunsti näitused ja oksjonid selle tehnika homaažiks ja oodiks. 

Teosed

HINGERAHU

Rahu ja sõja poliitilised teemad trügivad taas päevauudistesse. Kuna Eesti asub geopoliitiliselt keerukas kohas, on hingerahu poole püüdlemine olnud siin oluline läbi sajandite. Ühiskondlikel üleminekuperioodidel (kas need on muutunud juba permanentseks seisundiks?) otsivad kunstnikudki hingelist tasakaalu. Mida turvalisem on ühiskondlik kontekst, seda rohkem saavad kunstnikud mässata; mida keerukam on poliitiline olukord, seda enam pööratakse nägu abstraktsuse ja peidetuse, valgete tuvide, inglite, lillede ja kuldkalade poole. 

Valge tuvi on läbi sajandite olnud Püha Vaimu sümbol kristlikus kunstis. 20. sajandi plakatitel hakkas tuvi sümboliseerima aga maailmarahu. Valge tuvi motiivi defineeris 20. sajandil Pablo Picasso, kes oli poliitilistelt vaadetelt rahupooldaja, pannes oma tütrelegi nimeks Paloma (hispaania keeles tuvi). Praegu võib nime “Paloma” leida teatud parfüümipudelitelt.

Kui ühiskonnast kaob hingerahu, näivad kaasaegsesse kunsti tagasi tulevat lilled. See juhtus hiljuti koroona-ajal. Ning seda saab veelgi suuremas ulatuses näha 2022. aasta Veneetsia biennaali Eesti väljapanekus, koos muidugi ühiskonnateoreetiliste analüüsidega. Visuaalselt tõuseb esiplaanile aga ikkagi hinge igatsus lillede järele, sest hing ja silm vajab puhkust, mis oleks loomulik ja looduslik ja ilus.

17871.t.jpg
1. Eduard Wiiralt Virve. 1943

Kuivnõel. 31.0×34.3 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 7 700
18000.t.jpg
2. Richard Kaljo Motiiv Tartu südalinnast. 1945

Puugravüür. 41.0×29.1 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 3 600
17942.t.jpg
3. Maks Roosma Lilled. 1956

Kuivnõel. 24.0×28.8 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine -
18013.t.jpg
4. Erich Pehap Kompositsioon tuvidega. 1963

Linoollõige. 30.5×50.3 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
18121.t.jpg
5. Endel Kõks Võibolla üks naeratus. 1964

Tsingisöövitus. 46.0×36.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 700
17902.t.jpg
6. Jüri Arrak Kompositsioon käega. 1968

Linoollõige. 34.5×59.5 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 3 800
18010.t.jpg
7. Olev Soans Sõjapilv. 1968

Segatehnika, paber. 57.5×74.2 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 700
18039.t.jpg
8. Mari Adamson Lilled. 1969

Monotüüpia, värvipliiats, paber. 65.7×50.8 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
18123.t.jpg
9. Enno Hallek Sina ja mina. 1960 - 1970ndad

Siiditrükk. 52.0×54.2 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
17547.t.jpg
10. Naima Neidre Org. 1984

Ofort. 49.7×43.6 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 1 000
17975.t.jpg
11. Evald Okas Ingel küünlaga. 1989

Värviline pliiats, viltpliiats, paber . 38.8×52.7 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine -
18096.t.jpg
12. Marko Mäetamm Akvaarium. 1994

Litograafia. 38.0×33.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900
17868.t.jpg
13. Peeter Mudist Nimeta. 2004

Värviline linoollõige. 30.4×24.8 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 800
18016.t.jpg
14. Silvi Liiva Omaette. 1971 - 2016

Ofort. 32.2×37.0 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine -

KOHAD

“Kohad ja mittekohad. Sissejuhatus ülimodernsesse antropoloogiasse” – prantsuse antropoloog Marc Augé avaldas 1992. aastal teose, mis ilmus 2012. aastal eesti keeles, väljaantuna Tallinna Ülikooli Kirjastuses. Augé defineerib mittekohtadena transiitpaiku nagu lennujaamad või supermarketid või kiirteed, seal viibitakse vaid ajutiselt, läbisõidul. Need on moderniseerumise tulemusena tekkinud anonüümsed nähtused, millega inimestel puudub hingeline side ja mille funktsioon on vaid lühiajaline ja praktiline.

Ses suhtes võib antropoloogiliselt öelda, et kõik allolevad graafilised lehed kujutavad kohtasid, millel on konkreetsus, ajalugu, kultuuriline ja looduslik kontekst ning tähendus.

18005.t.jpg
15. Gori Talvemaastik. 1916 - 1918

Tušs, paber. 21.3×16.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 700
17947.t.jpg
16. Richard Kaljo Tartu vaade. 1944

Tušš, paber. 31.7×24.0 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 900
18047.t.jpg
17. Adamson-Eric Pühajärvel. 1945

Litograafia, värvipliiats, arvarell. 16.5×22.3 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 1 100
18050.t.jpg
18. Boris Lukats Vääna motiiv. 1946

Süsi, kartong. 42.0×48.0 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -
17874.t.jpg
19. Väino Paris Pühajärve vaade. 1958

Monotüüpia . 40.0×31.4 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 800
18048.t.jpg
20. Adamson-Eric Laulasmaa. 1959

Värvipliiats, süsi, paber. 29.5×20.0 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine 1 300
17880.t.jpg
21. Edith Paris Ants Laikmaa oma kodu. 1955 - 1961

Ofort. 27.2×21.0 cm

Alghind 500
Viimane pakkumine -
17881.t.jpg
22. Evald Okas Lumine mets. 1969

Ofort 20/25. 27.5×18.3 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 600
18038.t.jpg
23. Voldemar Vaga Varakevade. 1985

Värvipliiats, paber. 72.2×54.5 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 2 500

MERERANNIK

Merelised teemad on merega ümbritsetud riigis klassika. Meri on Eestis niivõrd endastmõistetav nähtus, et selle olulisusest identiteedi kujundamisel ei pruugita isegi aru saada. Peab olema kunstnik, et tuua esile mere ja ranniku erilisus seoses kultuuri, elustiili, psühholoogia ja hingega.

18042.t.jpg
24. Mari Adamson Motiiv Saaremaalt (Jaagorahu sadam). 1959

Tušš, paber. 30.0×39.5 cm

Alghind 450
Viimane pakkumine 700
17694.t.jpg
25. Edgar Valter Rannas. 1961

Linoollõige. 19.0×28.8 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 800
17855.t.jpg
26. Peeter Ulas Laevad. 1963

Linoollõige. 60.7×40.0 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 800
17841.t.jpg
27. Esko Lepp Tallinn - Pirita. 1964

Linoollõige. 37.0×24.5 cm

Alghind 500
Viimane pakkumine 1 400
18059.t.jpg
28. Henno Arrak Kalavõrgud. 1968

Linoollõige. 49.5×39.5 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -
17986.t.jpg
29. Uno Roosvalt Viinistu. 2007

Pliiats, paber. 103.5×82.5 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine -

VANALINN

UNESCO maailmapärandi nimistusse kantud Tallinna gooti vanalinn on paelunud eri rahvustest kunstnikke läbi aastakümnete. Samas on siinne keskkond kohalikele elanikele liiga “endastmõistetav” – ikka ühtemoodi muutumatu läbi aastakümnete ja sajandite, pealegi muinsuskaitse all –, nii et kunstielus sellest väga suurt numbrit ei tehta. Teiselt poolt pole tekkinud ka tohutut turistlike maalide ja pildikeste turgu, et kohalikud jõuaks tüdida ja kunstnikud protestida.

Tallinnat on kujutatud enamasti empiirilises (kaemuslikus) n-ö realistlikus laadis poeetiliselt. Ühe vähese kunstnikuna on vanalinna müüridest ja tornidest teinud oma maalide ja graafika “suure teema” Jüri Arrak, tõstes oma kodulinna erakordse arhitektuuripärandi kõrgema üldistuse, sümboli ja sõnumi tasandile. Saab ju kaitsemüüre ja -torne seostada eelkõige inimpsüühikaga, vajadusega varjuda ning ennast peita.

18003.t.jpg
30. Ernst Kollom Vana Tallinna panoraam. 1958

Puugravüür. 25.5×21.5 cm

Alghind 550
Viimane pakkumine 550
17679.t.jpg
31. Märt Bormeister Õhtune tänav Tallinna vanalinnast. 1964

Monotüüpia. 34.0×28.0 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine -
17840.t.jpg
32. Jüri Arrak Pilt vanast Tallinnast. 1976

Linoollõige. 35.0×30.5 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 1 500
16900.t.jpg
33. Hugo Mitt Vanalinn Nigulistega. 1977

Pehmelakk, paber. 22.8×46.6 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 600
16901.t.jpg
34. Hugo Mitt Vanalinna tänav Olevistega. 1978

Pehmelakk. 22.5×46.3 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 600
16899.t.jpg
35. Hugo Mitt Vanalinn - Saiakang. 1984

Pehmelakk. 22.8×46.3 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 600
17946.t.jpg
36. Evi Tihemets Tallinna tornid ja katused. 1963 - 2011

Söövitus. 38.9×33.8 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine -

UGRI

Kaljo Põllut kui kunstnikku on tajutud kui rahva eetilist südametunnistust – 1970.-80. aastatel, riikliku ideoloogia pealetungi ajal, liikus ta vaimus aegade algusesse, hakates oma kunstis levitama sõnumeid kunagisest n-ö kuldajast, mil inimesed elasid kujutletavas ürgsüütuses, kooskõlas looduse ja kõiksusega. “Kodalaste” graafikasarja eksponeeriti näitustel ja see sai ülipopulaarseks, aidates üle elada poliitpropaganda surutise “pimeda aja”.

Mis oli „Kodalaste” sarja loomise taust? Eesti Riikliku Kunstiinstituudi õppejõuna hakkas Kaljo Põllu korraldama tudengitele 1970ndatel õppereise Venemaale soome-ugri väikerahvaste juurde. Riiklike kontrollide jaoks põhjendati kõike teadusetegemisega – et kõrgkooli tudengid uuriksid sugulasrahvaste etnograafiat, antropoloogiat, uskumusi ja sellel põhinevat visuaalsust ning õpiksid vanavara süstemaatilist dokumenteerimist. Põhjenduste varjus edendas Kaljo Põllu noortes iseseisva vaimu ja identiteediga seotud teemasid.

Peale Kaljo Põllu enda loomingu on soome-ugri ekspeditsioonide mõju nähtav paljude toonaste noorte kunstnike loomingus läbi nende elu. Kogutud esemeid leidub aga praegu Eesti Rahva Muuseumi fondides. 

17992.t.jpg
37. Kaljo Põllu Maailm nagu pada sarjast "Kodalased". 1974

Metsotinto. 38.6×41.7 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 4 000
17736.t.jpg
38. Kaljo Põllu Päikesevene sarjast "Kodalased". 1974

Metsotinto. 49.0×37.2 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 8 600
17365.t.jpg
39. Kaljo Põllu Viruskundra sarjast "Kodalased". 1974

Metsotinto. 41.2×33.1 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 900

JAAPAN

Nõukogude perioodil said reisida üksikud kunstnikud ja seda kas kindla loomingulise põhjusega või väga limiteeritult. Eksootilised teemad ei olnud seetõttu meie kunstis tollel ajal väga tavapärased, kuigi igatsus eksootiliste motiivide järele on kunstnikke alati saatnud. Seda enam võimenduvad need unikaalsete ja poeetilistena mõjuvad jaapaniteemalised tööd, kutsudes kusagile, mille nimi on igatsetud kaugus.

“Jaapan on kaugel / Eesti on kaugemal veel / ütlevad tuuled”, kirjutas armastatud luuletaja Juhan Viiding. Eesti-Jaapani suhetest võiks pikemalt kirjutada välispoliitika ekspert või diplomaat, ent kahepoolses diplomaatias saab osaleda ka kunstnik oma kunstiga. Seda siinsed tööd ka kinnitavad.

17976.t.jpg
40. Evald Okas Jaapanlanna lehvikuga. 1965

Litograafia . 12.0×21.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 2 100
18033.t.jpg
41. Illimar Paul Park (Kyoto). 1978 - 1979

Tušš, paber. 57.6×56.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 3 400

PILK

Mis erinevus on sellel, kui naisakti kujutab naiskunstnik või meeskunstnik? Pilguteooria ütleb, et sellel on vahe – naise pilk on teistsugune kui mehe pilk. Läänelikus kunstiajaloos on sajandite jooksul käsitletud normatiivsena mehe pilku, mis ilmneb just naisaktide kujutamisel. Seevastu naiskunstnike pilku on käsitletud teistsugusena, mittenormatiivsena, pigem alaväärtustatuna. 
Siinses graafikavalikus saab treenida oma eristamisvõimet – kas on vahet, kui naisakti kujutab Aino Bach või kui naisakti kujutavad näiteks Valdur Ohakas, Esko Lepp, Leonhard Lapin või Evald Okas?   
Ka meeskunstnike töid vaadates võib küsida erinevuse järele. Mismoodi vaatab naisakti Erich Pehap, mismoodi Tõnis Vint ja millise pilguga vaatab Peeter Allik? 
Kui soovida tutvuda pilguteooriaga, võib vaadata-kuulata rahvusvahelise visuaalkultuuri teooria juhtivat kunstiteadlast James Elkinsit: „Concepts and Problems in the Visual Arts, Lecture C2: The gaze"

18006.t.jpg
42. Eduard Wiiralt Viis naist. 1928

Kuivnõel. 32.5×22.7 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine 14 000
17887.t.jpg
43. Aino Bach Akt. 1958

Akvatinta. 25.0×25.8 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200
18024.t.jpg
44. Esko Lepp Stuudio. 1959

Akvatinta. 10.0×18.2 cm

Alghind 450
Viimane pakkumine 650
18012.t.jpg
45. Erich Pehap Kübaraga poolakt. 1959

Linoollõige. 27.6×48.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 1 600
17998.t.jpg
46. Valdur Ohakas Sinine akt. 1960 - 1970ndad

Tint, paber. 28.5×41.0 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 1 100
17961.t.jpg
47. Leonhard Lapin Naine-masin XXXIII. 1980

Kõrgtrükk. 38.6×40.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine -
17734.t.jpg
48. Tõnis Vint Kahekesi. 1982

Kõrgtrükk. 22.0×24.0 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine 1 100
18015.t.jpg
49. Evald Okas Liisa. 1988

Ofort, akvatinta. 19.2×19.0 cm

Alghind 1 000
Viimane pakkumine -
17987.t.jpg
50. Evald Okas Naised V. 1989

Litograafia. 70.5×48.2 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine -
17795.t.jpg
51. Peeter Allik Elitaarsus. 1992

Linoollõige. 62.0×95.5 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 600
18046.t.jpg
52. Ado Lill Tüdrukud. 1996

Ofort, akvatinta, metsotinto. 19.0×11.6 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine 950

ESTEET

Kui 19. sajandi lõpu esteedid-dändid Prantsusmaal ja Inglismaal võtsid teatud mõttes kõrgklassi hoiaku, kehastades demokraatlikus kodanlikus ühiskonnas isehakanud aristokraatiat, väljavalitud priviligeerituid – näiteks kirjanik Oscar Wilde, kunstnik Aubrey Beardsley, sajandilõpu sümbolistlik kunst ja kõrgklassi juugend – siis selline kunstitraditsioon elas muutunud kujul edasi ka hilisematel aastakümnetel.

Mõnes mõttes võib sarnast suhtumist või estetismi kohata ka modernistliku eesti kunsti selles osas, kus esteetilisust peeti väärtushinnanguna väga oluliseks. Niisuguses kunstis ilmnevad teatud visuaalsed koodid, mis kaugenevad realistlikust kujutamisest programmiliselt. Realismi hülgamisel oli poliitiline alatoon, sest realismi nõuti ametlikus propagandas. Kunstnike seisukohalt on siin tegemist ometi küllalt nõudliku ja askeetliku valikuga, mis eeldab järjekindlust ja enesekehtestamist.

18118.t.jpg
53. Mare Vint Mälestus. 1967

Tušš, paber. 31.8×34.2 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine -
17371.t.jpg
54. Tõnis Vint Väike risttee pargis. 1969

Tušš, guašš. 31.8×30.5 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine -
17401.t.jpg
55. Sirje Runge Linn ilma tiigriteta. 1971

Pliiats, paber. 59.5×84.5 cm

Alghind 5 100
Viimane pakkumine -
18076.t.jpg
56. Tõnis Vint Lipp. 1982

Tušš, paber. 22.0×23.9 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 2 200
17372.t.jpg
57. Tõnis Vint Lend. 1983

Tušš, guašš. 36.0×36.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 2 800
17891.t.jpg
58. Jevgeni Klimov Mare. 1983

Lametrükk. 41.8×42.6 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -
18119.t.jpg
59. Mare Vint Maa ja taeva vahel I C. 1995

Koloreeritud litograafia. 61.2×61.0 cm

Alghind 1 000
Viimane pakkumine -
18044.t.jpg
60. Ado Lill Inspiratsioon. 1996

Ofort, metsotinto. 8.6×15.5 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -
18116.t.jpg
61. Andres Tolts Kompositsioon. 2002

Pliiats, papp. 69.5×69.5 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine -

VASTUPANU

Laulva revolutsiooni ajal lõid osad kunstnikud teoseid võitlemiseks Eesti vabaduse eest. Oma seisukoht esitati avalikkusele pildiliselt, mitteverbaalselt. Eesti modernistliku kunsti avangardi kuuluvad Raul Meel ja Jüri Arrak olid sel ajal just need poliitiliselt aktiivsed kunstnikud, kes jätsid märgi maha murrangulisse aega, mil tehti ajalugu.

17574.t.jpg
62. Vive Tolli Müüritühe. 1978

Söövitus. 35.8×35.2 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200
17557.t.jpg
63. Jüri Arrak Köiel. 1988

Litograafia, paber. 42.0×32.0 cm

Alghind 850
Viimane pakkumine 850

KUNSTIUUENDUS

Eesti Vabariigi algul 1920ndatel tugevnes siinseski kunstis avangard ja uuendus. Oma ajas kõige radikaalsemat suunda esindasid Eesti Kunstnikkude Rühma graafikud, maalijad ja skulptorid, kes mõtestasid geomeetrilist kujutamist modernistlikus kaasaegses kunstis. Loodi siinne versioon rahvusvahelistest kunstiuuendustest (kubismi tulek ja Picasso Prantsusmaal 1907. aastal, millele järgnes puristlik maal; Venemaa kunstirevolutsioon tähendas konstruktivismi, suprematismi ja avangardi formuleerimist, kõik põhinesid geomeetrilistel kujunditel).

Eesti kunstnikudki olid rahvusvahelised, korraldades näitusi koos läti ja soome mõttekaaslastega – geomeetria ei tunne riigipiire. Ometi oldi edukad pigem rahvusvaheliselt kui kodus, siinne kultuurikihistus pidi kunstnikele veel järele kasvama.

 

17867.t.jpg
64. Raul Meel Mapp "Kallistus". 1989

Serigraafia. 45.0×67.5 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine -
18002.t.jpg
65. Peet Aren Album "Linoollõiked". 1920

14 linoollõiget. 26.5×35.5 cm

Alghind 4 400
Viimane pakkumine -
18018.t.jpg
66. Voldemar Kangro-Pool Istuv mees. 1920 - 1925

Puulõige. 12.0×10.1 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine -

OLUKORRAD

Elu on täis kõikvõimalikke olukordi. Siin on kimp eri ajastutest eri vanuses kunstnike eritahulisi kogemusi ja kujutlusi ja võimalusi ja emotsioone ja teadmisi ja uskumusi ja oskusi ja otsimisi ja õnnestumisi.

Tegelikult võib seda töödegruppi siduda ka maalikunstilise terminiga žanrimaal, olustikumaal, mis ajalooliselt kujutas inimest tema igapäevases elu- ja tegevuskeskkonnas. Selle maaliterminoloogilise määratluse õigustuseks graafika kontekstis võib öelda, et meie graafika ongi ühelt poolt väga maaliline, teisalt aga, just nõukogude perioodi mainides, märksa enam figuuri ja olustikku kujutav kui maal. Sügavaimal tsensuuri perioodil, 1950ndatel aastatel peitis maalikunst oma ambitsioonid realistlike maastike varju, kui see just ei toonud orbiidile töötavat inimesest, kes oli kunstis lubatud. Graafika, kunsti väikevormina, oli aga samal ajal vähem kriitilise tähelepanu all ning siin öeldi ja kujutati inimest ja olustikku märksa mitmekesisemana. Rahvusromantilises ja patriootilises võtmes olustikke loodi ka 20. sajandi alguse eesti kunstis. Kui hilisem periood muutub juba indiviidi kesksemaks. Kujutatavate olukordade arenguid ja maabumisi kunstiteosele on ajakronoloogias huvitav jälgida. Figuuritegevuse vabanemine määratleb mõneti ka kunsti vabanemist vaadeldes seda siinkohal 1930ndaist kuni 21.sajandi alguseni. 

Olukorrad juhtuvad pidevalt, kuid osad neist pääsevad olulistena kunstniku kaudu teostesse.

17568.t.jpg
67. Eduard Wiiralt Lõvid. 1922

Litograafia. 49.8×44.9 cm

Alghind 6 200
Viimane pakkumine 9 100
17973.t.jpg
68. Arkadio Laigo Mapp "Puugravüürid". 1935

8 puugravüüri. 35.5×44.4 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine 4 600
18114.t.jpg
69. Aino Bach Aknal. 1938

Akvatinta. 27.5×33.8 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 2 000
17932.t.jpg
70. Ado Vabbe Seisev naine. 1940 - 1950ndad

Süsi, paber. 20.0×28.6 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900
17462.t.jpg
71. Eduard Wiiralt Istuv daam. 1941

Mezzotinto. 32.6×48.0 cm

Alghind 3 600
Viimane pakkumine 10 600
17712.t.jpg
72. Erich Pehap Kolmekesi laua ääres. 1947

Süsi, paber. 37.0×44.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 1 200
18178.t.jpg
73. Oskar Raunam Muusad. 1947

Litograafia. 40.0×40.0 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 800
18095.t.jpg
74. Henn Sarap Söe punkerdamine. 1948

Autolito. 32.5×24.7 cm

Alghind 550
Viimane pakkumine 550
17709.t.jpg
75. Aleksander Eisvald (Ristmägi) Kaardimängijad. 1954

Puugravüür. 41.7×29.8 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 1 400
17945.t.jpg
76. Richard Kaljo Tänavasillutajad. 1958

Linoollõige. 50.3×32.7 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200
18019.t.jpg
77. Henno Arrak Zookaupluses. 1966

Linoollõige. 31.0×32.8 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 1 700
18028.t.jpg
78. Erich Pehap Baaristseen. 1967

Vineerilõige. 61.0×48.0 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 11 100
18122.t.jpg
79. Endel Kõks Vikerkaar-naine III. 1970

Ofset-litograafia. 51.5×71.6 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 3 800
18020.t.jpg
80. Tõnis Laanemaa Uudishimu. 1970

Ofort, kõrgtrükk. 50.4×42.8 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
18064.t.jpg
81. Concordia Klar Muusa. 1973

Serigraafia. 20.0×12.7 cm

Alghind 400
Viimane pakkumine 400
17706.t.jpg
82. Silvi Väljal Soovõhk. 1976

Litograafia. 42.3×44.0 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 1 200
17936.t.jpg
83. Vello Vinn OM (Citius, Altius, Fortius). 1977

Söövitus. 46.5×47.6 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
17892.t.jpg
84. Urmas Villmann Üheksas (Kosk). 1990

Linoollõige. 61.2×29.3 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine -
17540.t.jpg
85. Urmas Viik Pärastlõuna. 1992

Kuivnõel. 71.5×99.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
17937.t.jpg
86. Urmas Viik Infanta Margarita de Austria. 1998

Segatehnika . 28.5×42.5 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine -
17796.t.jpg
87. Peeter Allik We Are the World. 2004 - 2013

Linoollõige. 81.5×54.5 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 1 500