MOODSA KUNSTI KLASSIKUD - AEG, MÄRGID, MÕTTED
Piia Ausman oksjoni kuraator
Moodne klassika – millele see sõnapaar viitab? Tihti võtame kasutusele üht või teist nähtust iseloomustavad mõttemärgid, mis muutuvad ajas niivõrd loomulikeks, et me nende sisu üle enam hiljem ei polemiseeri ega sellesse ka süvene. Ent rääkides moodsa kunsti klassikast tundub teemale lähenemine just läbi sõnaselgitava vaatenurga kõige tabavam.
Eesti keele seletav sõnaraamat: "moodne" – ajastu üldine maitselaad, mis määrab suuresti rõivastuse (jm. inimese välimuse juurde kuuluva), samuti ka tarbeesemete, ruumide, sisustuse, kirjanduse, kunsti vm. laadi ja ilme; mingite väärtuste suhteliselt lühiajaline tunnustatus; "klassik" - üldtunnustatud kirjanik, kunstnik, teadlane vm. vaimukultuuriala esindaja, kelle looming on põhjapanev ning aegumatu.
Niisiis – moodsa kunsti klassika - ajalik ja ajatu ühes kombinatsioonis. Ilmselgelt on see andeka kunsti üks suuremaid fenomene - olla inspireeritud oma ajast, millestki hetkelisest ja kaduvastki, kõneleda konkreetse aja märgikeeles, puudutada kindlaid probleemistikke, teravaid ühiskondlikke tundepunkte ja teha seda läbi sügavalt isikliku kogemuse, kuid selliselt, et valminud teosed muutuvad ometi ajatuks! Hurraa!
Eesti moodsa kunsti klassikud – täna tegelikult juba kaks põlvkonda kunstnikke, kellest esimesed muutusid kõnekaks nõukogude perioodi surve „kirgastuses“, tulles kunsti juurde 1960ndate lõpus ning teised, kelle looming jääb 1990ndate algusesse, mil vabaduse ilmingud pärast arutut ja halvavat okupatsioonisaagat olid oma äärmustes kohati kummalisedki ning nõudsid kõige positiivse kõrval kohanemist ja ümber-formeerumist.
Surutise kunst ja vabaduse kunst, mille kummagi algimpulsid olid teineteisest vaid mõnekümne aasta kaugusel. Mõlemad moodsad, järgides ajastu meeleolusid ja märgikeelt.
Ühelt poolt Jüri Arrak protestiuuendusliku, jõulise ja sotsiaalpoliitiliseks muutunud inimfiguuriga või Andres Tolts popilike kunstilähenemiste ja formularidesse skeemitatud maailmadega, milles üksikud aknad rahulikku rohelusse vaatamas, või Leonhard Lapin terve kontseptuaalse teoste sarjaga, inimest peenmehaanilise tehnoloogilise konstruktsioonina edasi andes, või Toomas Vint end rohelusse kaevates ja Malle Leis oma maalidel lõpututesse juurviljadesse, kaunviljadesse ja lilledesse mattudes ning siis Marko Mäetamm plakatlikult 1990ndate kapitalistlikke kaubamärke ja poppe tootegruppe ning lihtsustatud inimkäitumist esitledes või Jaan Toomik tegelikkust räigelt ausa poeesiaga avades, tehes seda läbi sügavalt isiklike ent kõigi tekialuseid ja telgitaguseid puudutavate vahenditega või Mall Nukke naisfiguurid, mis korraga ilmusid kunsti teiste tegijatena, ühendades ürgse olemuse ühiskondlikult vaba jõulisusega või Laurentsius, kes rõhutatult vanameisterliku maalitehnikaga tsiteeris ja parafraseeris kaasaegset kunstimärgistikku jne, jne, jne.
Moodne kunst on mõtestanud moodsat aega, vaadanud sellesse mida ta näeb ja kujutanud seda, mida hetkel tunneb ja oluliseks peab. Andy Warhol nägi 1962. aastal konservpurki tomatisupiga, millest sai oma aja kunsti ikoon, USA aina progresseeruva tarbijaühiskonna monumentaalne kroonijuveel, šokeeriv väljakutse kunstile, millega moodne maailm vaimustunult kaasa läks ja häälekalt uusi kaasaegseid kunstivõimalusi manifesteeris.
Moodne kunst sai moodsaks selle sõna otseses tähenduses, peegeldades selgelt oma aja nähtusi. Moodsat kunsti iseloomustab terav kaasaegsus, teemad ja loomerütmid, mis millelegi osutavad, vastanduvad või viitavad. Selles ei ole vanameisterliku kunstimaailma idülli, mille problemaatika võlud on hoopis muus, tõelisuse illusiooni loomises ja hiljem impressiooni maalimises, maalitehnika nüansside arendamisel, valguse võimalustel, koloriidi peensusel. 19. sajandi lõpu ja 20. sajandi alguse kunstirevolutsioon seisnes rõhutatult uuenduslikus kunstitehnikas. Sellest sai bravuurne ja kirglik hüpe võimalikult kaugele klassikalisest maalilaadist enam tunnetusliku maailmakujutamise poole, lugedes siinkohal mõttes üles terve rea prantsuse kunstnikke ja nende kõrval aktsendiga Van Gogh’il. Kuni need maalivõtestike uuenduslikud tendentsid said moodsa kunsti märgiuuenduslikeks tendentsideks. Selle kõrval kuidas maalida muutus oluliseks mida maalida! Eesti moodne kunst sättus maailma moodsa kunsti lainele. Tekkis isikupärane paralleeleksistents, mille otsinguvaimus, avatuses, andekuses ja kirglikkuses siinne omaaegne kaasaegne kunst tänaseks moodsa kunsti klassikaks maaliti.