Noor New Yorgis resideeriv kunstnik on ArtDepoo galeriisse toonud nostalgilised ja tagasivaatavad pildid 80ndate aastate Eestist. Emblemaatilisel Moskva Olümpiamängude aastal sündinud kunstniku jaoks on 80ndatest möödunud kriitiliselt pikk aeg, et sellele omastele esemetele, seikadele ja olukordadele kerge muige ja isegi väikse nostalgiaga hinges tagasi vaadata.
Noor, New Yorgis resideeriv kunstnik on ArtDepoo galeriisse toonud nostalgilised ja tagasivaatavad pildid 1980ndate aastate Eestile. Emblemaatilisel Moskva Olümpiamängude aastal sündinud kunstniku jaoks on 80ndatest möödunud kriitiliselt pikk aeg, et ajastule iseloomulikele esemetele, seikadele ja olukordadele kerge muige ja isegi väikse nostalgiaga hinges tagasi vaadata.
Viimati sai kodupublik Martin Saare töid näha kaks aastat tagasi galeriis Vivian Napp Tallinnas. Tookord näitas kunstnik, milliseid tehnikaid ja meediumeid ta valdab, esitledes aerograafjoonistusi, digikollaaže, siiditrükke ja akvarelle.
Nõukogude Eesti nostalgia on Saare loomingus olnud läbiv juba paar aastat. Samanimelisi näitusi on Saarel olnud New Yorgis veel mõned, aga Eesti näitusel on väljas täiesti uued, Eestis valminud õlimaalid.
Munapüüdmismäng, mündikoguja, jonnipunn, Rubiku kuubik ja pliiatsiteritaja on äratuntavad 80ndate aastate sümbolid, mille koomilise välimuse peale tänapäeva noored tõenäoliselt vaid naeraksid. Paljudele on aga see visuaalseks jalutuskäiguks lapsepõlve- ja noorusaega. Martin Saar on võtnud need emblemaatilised sümbolid ja maalinud nad üles lapseliku siiruse ning aususega, ilma komplitseeritud tehnikaid ja stiilivõtteid kasutamata.
Saar püüab oma töödega jõuda hüperrealistliku maalistiili juurde, kuid teeb seda oma veidi lapsikul ja naivistlikul moel, nii et anonüümse maalikeelega töödele on jäetud isikupärane tempel.
Nostalgilist meeleolu loovad massiivsed õlimaalid viivad näitusekülastaja tagasi 80ndate Eestisse, pakkudes äratundmisrõõmu paljude tänaseks legendaarseks kujunenud teemade osas. Juba maalide mahe ja violetne värvigamma annavad selgelt mõista, et Saar ei viita olnule tagasi negatiivselt, vaid pigem võib õrnast maalikeelest välja lugeda väikest kurbust või nostalgiat. Värvidesse Martin suhtub ettevaatlikult. Mustvalgetest töödest õrnade värvide juurde liikumine on tema jaoks juba suur hüpe. Aga päris erksaid värvilaike näeme me Rubiku kuubiku moodustaval pisikestel esememaalidel.
Maalide süžee pärineb loomulikult elust enesest. Tööde aineseks olid peamiselt perekonna albumist pärit fotod, mis kujutavad sugulaste ja lapsepõlvetuttavate kõrval ka ajale iseloomulikke avaliku elu tegelasi ja sportlasi. Juba maalidele peale vaadates saab aru, et tegemist on meessoost autoriga. Suure hoolikusega ja täpsusega on läbi maalitud masinate, autode ja lennukite detailid. Üldse moodustavad inimeste kõrval maalidel lõviosa kõikvõimalikud masinad.
„Piisavalt kaua on aega möödas, et seda kõike nostalgitsedes meenutada ja tundub, et sellise nurga alt pole teemale varem lähenetud”, pajatab kunstnik Martin Saar oma näituse kohta ise.
Tallinnas ArtDepoo galeriis toimuvale isiknäitusele järgneb 6. novembril New Yorgis Leila Taghinia- Milana Helleri galeriis näitus, mis kestab tervelt kaks kuud ehk tavapäratult pika aja. Sama galerii esindab Martin Saart ka tema 20 akvarelli, õlimaali ja fotodega 6.-9. detsembril aset leidval Miami Art Baselil.
Meedia:
02.11.07
Jalatuskäik galeriides. Riin Kübarsepp
Sirp19.10.2007
Tagasivaade lapsepõlve. Tiina Kolk.
Äripäev
10.10.2007
Inese peika avas näituse.
Reporter
09.10.2007
Martin Saar loo öösiti. Verni Leivak
Postimees
09.10.2007
Pastelsetes toonides lapsepõlv. Anne Vetik
Femme
12.10.2007
Video: kohtumine kunstnikuga - Martin Saar.
Eesti Päevaleht