Maalikunstist läbi suure formaadi
Haus Galerii uus näitus toob vaatluse alla maalide formaadi, eksponeerides kontrasti printsiibil lähestikku suure- ja väikeseformaadilisi maale. Formaatidega mängimine loob arusaama võimalikest arhitektuuri ja ruumi kontekstidest, mida maal võib rõhutada.
Käesolev näitus esitleb järgnevat valikut autoritest, kes on eesti kunstimaastikul tuntud monumentaalmaali loojad, olles kõik leidnud isikupärase ja omanäolise lähenemisviisi just suuremõõtmelisele formaadile:
Paul Allik, Vano Allsalu, Siim-Tanel Annus, Jaan Elken, Mauri Gross, Ivar Kaasik, Epp-Maria Kokamägi, Paul Kormašov, Laurentsius, Maarit Murka, Mall Nukke, Anne Parmasto, Sirje Petersen, Juss Piho, Jane Remm, Tarmo Roosimölder, Katrin ja Sven Saag
Järgnev tekst on väike ekskursioon kunstiajalukku ja tänapäeva, kust leiab muidugi lõputult näiteid formaadi olulisusest kunstis.
Üldiselt on maalide suurust dikteerinud kas arhitektuur, tellija võimsus ja vägevus või impeeriumi propagandistlik tahe põlistada monumentaalsetes mõõtmetes oma ajaloolisi võite.
Alustame siis Napoleoni kroonimise maalist (1807). Kunstnik Jean-François David oli kutsutud Notre-Dame´i sündmusele kohale ning ta ei hoidnud kokku ülistust, kujutades piduriides prantsuse kõrgseltskonda. Maali mõõtmed on aukartustäratavad 6,21 x 9,79 meetrit.
Pariisis Louvre´i muuseumis lisab maalile tähtsust kuldraam ning kui soovime ette kujutada, kui suur see maal on, tuleb vaadata fotot, kus maali on pildistatud koos inimestega.
Sedalaadi maalid saavad alguse imperiaalsete ambitsioonidega suurriikidest ja nende ajaloosündmustest. Kui eesti kultuuris pole ühtki võrreldavat maali vastu panna, on põhjus lihtne — meil on olnud lihtsalt teistsugune ajalugu.
Kuid oot, siiski võiksime Davidi kõrvale panna Tallinnas sündinud renessansskunstniku Michel Sittowi (1469-1525), kelle kunstiteadusliku uurimise algatas rahvusvahelisel tasemel Eesti Kunstimuuseum. Sittow liikus oma kaasaja kuningakodades ja maalis kõrgseltskonda Hispaanias, Austrias, Taanis. Ometi on tema portreemaalid väikeseformaadilised ja intiimsed, neid tuleb lähedalt vaadata nagu sellel 2018. aasta KUMU videolõigul võib näha.
Tavajuhul originaalteose mõõtmetele erilist tähelepanu ei pöörata, kuigi need võivad olla olulised ja tähenduslikud. Mis juhtub näiteks siis, kui meil pole võimalik originaalmaali vaadata ning teos on kättesaadav üksnes repro või ekraani vahendusel? Siis võib juhtuda, et kunstiteose mõõtmed hakkavad vaataja tajuga trikke tegema.
Kui nõukogude ajal tuli maailma kunstiajalugu õppida raamatureprode põhjal, mille trükikvaliteet ei pruukinud olla kõige parem, tekkis teostest silme ette mulje. Sageli põhines see teose tähtsusel. Näiteks on 20. sajandi kunstiajaloo raamatutes alati reprodutseeritud briti popkunstniku Richard Hamiltoni 1956. aasta „Mis on see, mis teeb tänapäeva kodud nii teistsuguseks, nii eriliseks?“ Mehe käes kujutatud reketi või hiigelsuure pulgakommi (lollipop) järgi sai Ameerika popkunst oma nime, aga mitte tõsimeelselt, vaid hea inglise huumori võtmes, mis oli suunatud ameeriklastele. Raamatutes on see pilt trükitud suuremalt, samuti ekraanil tundub see pilt suur, luues mulje, et tegemist on suureformaadilise ja igati tähtsa teosega. Kunstimuuseumis originaaltööd nähes aga selgub, et see on kõigest väike odavalt kokkukleebitud kollaaž.
Popkunstnikud hakkasidki 1960. aastatel huumori võtmes mängima suurussuhetega, kujutades väikeseid odavaid igapäeva-esemeid hiigelsuurte ja hinnalistena. Kunstiteose mõõtmetest sai kunsti enda keskne teema. Nii korrigeeris Roy Lichtenstein üksikuid koomiksipilte veelgi teravamaks ja paremaks ning suurendas need siis lõuendile, et maalida väikesed odavad pildikesed õlivärvidega suurteks kalliteks maalideks, mis muuseumikeskkonnas eksponeerituna võistlevad väärikuselt varasemate sajandite kuulsate maalidega (NYT artikkel).
Läbi ajaloo on maalide formaati dikteerinud aga arhitektuur. Näiteks fresko maalitakse otse seina peale märja krohvi sisse ning seetõttu tuleneb freskode suurus arhitektuurist. 14. sajandi Itaalia võrratu vararenessansi maalija Giotto teoste vaatamiseks tuleb sõita Itaaliasse.
20. sajandil on teada 1940. aastate Ameerika abstraktse maalikunsti formaatide järsk suurenemine, võrreldes 1930. aastate Euroopa maalikunstiga. Sellelgi olid omad põhjused — Ameerika väljumine sõjast võitjate poolel, dollari tõus maailmavaluutaks, pilvelõhkujate ehitamine ning tellimuse kasv suurtele maalidele. Siinses lühivideos tutvustatakse Jackson Pollocki suurima formaadiga maali aastast 1943.
Eesti olukord on fikseeritud juriidikaga. Eestis kehtib protsendikunsti seadus, mille kohaselt peab riigi ehitatud iga uue hoone hinnast üks protsent minema kunstiteosele. Nii on juba praegu loodud erinevates tehnikates palju uut kunsti avalikku ruumi. Kui vaadata Merike Estna maale Viljandi Riigigümnaasiumile 2015. aastast, siis tõepoolest on siin oluline formaat ja koloriit, et maalikunst paneks end maksma uue hoone arhitektuuris ja noorte inimeste silmamälus.
Kristjan Raud (1865-1943) kujutas väikeseformaadilistel pliiatsi- ja söejoonistustel monumentaalset teemat, Kalevipoja eepost. Kui projitseerida tänapäeval tema joonistused ekraanile, nii et need ulatuvad üle terve seina, saab aru, et tegemist võiks olla monumentaalmaali kavanditega, mida kunstnik oleks võinud lisaks raamatu illustratsioonidele realiseerida. Nii juhtub, kui kunstnik on võimsam teda ümbritsevatest ühiskondlikest ja majanduslikest oludest, kui kunstnik mõtleb aegade üleselt ja monumentaalselt. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:TKMB1702_Kristjan_Raud.jpg
Näitus jääb avatuks 2. märtsini.
Kuraator: Piia Ausman
Tekst: Heie Marie Treier