Oksjonid > Toimunud > Haus Galerii

ok_na_583.jpg

Haus Galerii 03.11.2024 15:00

EESTI KUNSTIKLASSIKA, II OSA

Pühapäev, 3. nov. kell 15.00

Eesti kunstiklassika oksjon

Teemad, paigad, kümnendid ja autorid

Piia Ausman 

Käesolev kunstioksjon pöörab ajaloojärgnevuse mõneti peapeale ning viitab teemadele ja laadidele, mis on eesti kunstis olnud läbivalt olulised. Nii kõneleme justkui kunstipaikselt sellest, mis meie enda kunsti on ajendanud. Vahendame pilku kunstnikele lähedal olnud sisemistele kogemustele ja välimistele nägemistele. 

Eesti kunsti hing on küll igatsev kuid pigem kodulembene, reisid ja eksootika on meid puudutanud vähem ning muu maailma teemad on vaadeldavad enamasti läbi siit lahkunud kunstnike loomingu. Kõige põhjakihiks on ikka loodus ja maalähedus, mille vaikne tunnetuslik pool teeb eesti kunsti sügavaks.

Niisiis, mis iganes ajastutel ei saa me mööda eesti kunsti loodusihalusest.  Selle maa puudutusest, millest tõukusid meie esimesed professionaalsed teosed – loodus on kõnekas eriti Pallase kunstikooli nostalgias, ent inspireerinud meie loojaid nii realistlikeks vaadeteks, modernistlikeks katsetuseteks, kui ka andnud ainest puhastele abstraktsioonidele tänase päevani.  

Mereläheduski näib eesti kunstile olevat ilmne allikas. Ometi oleme merd selle klassikalises mõistes kujutanud vähem. Meri meie maalidel ei ole sulnis sillerdava vee romantika vaid töö – kalurid, paadid randadel. Meri, millesse on poetatud üks hoopis teismoodi ja äärmiselt eestlaslik romantika – vaikne ja tõsine suhe suure ja mõõtmatu veega.

Ka erinevad kodumaised linnad ja konkreetsed paigad on meie kunstnikke alati huvitanud – vaiksetest intiimsetest vaadetest kuni avarate panoraamideni. Siinne kunst on tõesti pigem endasse kui väljapoole pürgiv. Vastuseid olemise väärtustele otsitakse kusagilt sügavamalt seestpoolt.  Linnavaated eesti kunstis on enamasti katked katustest, agulitest ja tänavasoppidest, kui paraadlikud panoraamid, mis tahaksid tabada pidulikkust, otsitakse ikka lihtsust. Lihtsuse võlu on meie kunstis ju palju.

Teemagruppides toob oksjon eraldi välja nii kunstnike isiklikumad ilmavaated kui idülli otsingud ja lustimise teemagi, püüdes rõõmu vaataja jaoks mitte unustada.

Ühe autori väljatõsteid on oksjonil ka. Ants Laikmaa olulisust on meie kunstis rõhutatud alati. Haus Galerii sügisoksjon esitab väikest kollektsiooni autori töödest. Sellesse mahub kodumaa ja eksootika kujutamise kõrval Laikmaa jaoks niivõrd oluline ja eesti kunstis ju igati käsitletud žanr, portree, mida kunstigurmaanid oma kollektsioonidesse läbi aegade pikkinud on.

Samuti leiame oksjonilt skulptuuri peatüki, mis ei ole ehk meie kunsti põhifookuses olnud, ent mille olemasolust me kuidagi mööda ei saa vaadata. Eriti kui kõneleme Jaan Koortist, kelle panus siinse professionaalse kunsti- ja kultuurimaastiku arengusse on olnud mõõtmatu. 

Autoritest toome rõhutatult välja veel ühe olulisema siinse modernisti ja märgilise kunstiisiksuse Henn Roode, kelle sünnist möödub tänavu 100 aastat.

Täiesti omaette on sellel oksjonil esitletud ka eesti naiskunstnike teosed. Paraku on meie kunstiajalugu olnud valdavalt meesautorite keskne ning seda enam on huvitav jälgida naiste loomingut meesmaalijate kõrval läbi erinevate kümnendite kuni kaasajani.

Moodsa kunsti rubriigid oksjonikollektsioonis loovad mitmekesiseid väljendusi. Rõhutame moodsa kunsti klassikuid, avangardset rühma, kelle tulekuvärskus muutis oluliselt eesti kunsti 1960ndatel ja 70ndatel aastatel.  ANK64 rühma tegevusest möödub 60  kunstiaastat, selle märgilise grupi liikmete teoseid on meie oksjonil mitmeid. Kümnenditest toome välja 1990ndad aastad, mis tõid kaasa isepärase kunstiuuenduse laine, mida oksjoni näitusel jälgida. 

Seega, kallis kunstipublik ärge otsige selle oksjon valikust mitte niivõrd ajastute ja kõige järgnevuse ning järgitavuse loogikat, vaid kunsti ennast, mis väljendub läbi erinevate teemade, paikade, kümnendite impulsside, autorite isiklike hetkenägemuste ja sügavuti minevate elutõlgenduste, läbi mille meie kunst on Kunstiks saanud.

< tagasi

Lust, kas liiast või oluline

Kunstil on mitmeid eesmärke, kuid kahtlemata on osa kunstist mõeldud naudinguks – ning osa kunstist soovib ka kujutada naudinguid. Eesti vanemas kunstis on selliseid hoovuseid pigem napilt. Inimesed teevad tööd, elu on tõsine, parimal juhul natuke poeetiline. Pärastsõjaaegses kunstis seevastu on tunduvalt mängulisemaid ja pingevabamaid hoiakuid. Kuna elu oli läinud praktilises mõttes veidi lihtsamaks, kuid poliitilises mõttes keerulisemaks, siis on raske rõõmu allikat täpsemalt määratleda. Küll aga torkab silma, et antud peatükis on seitsmest teosest viie autorid välismaal elavad eestlased, üks (Valerian Loik) oli nõukogude korra ajal ametlike normidega kooskõlas töötav autor ja üks (Valdur Ohakas) endine poliitvang. Välismaal elanute puhul on mängulisuse allikas aga ehk isegi mitte hingeline – pagulase hingevaevad võivad olla väga suured –, vaid kunstilised. Kaanonitest ja kunstilistest normidest palju vabamas ühiskonnas oli ehk kergem luua lõbusamat kunsti. Loik võis tunda end niigi turvaliselt, aga Ohakas oli sedavõrd pulbitseva natuuriga, et ilmselt isegi ei hoolinud sellest, mida keegi pidas korrektseks ja mida mitte.

Kiigel
1. Erich Pehap Kiigel 1949. Akvarell, segatehnika, paber Vm 36.8 x 44.3 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Akt raamatuga
2. Valerian Loik Akt raamatuga 1950ndad. Õli, lõuend 108 x 84 cm (raamitud) Alghind 7 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Gladioolid
3. Hugo Lepik Gladioolid 1950ndad. Õli, lõuend 73 x 60 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Rambivalgus
4. Artur Mihkelsoo Rambivalgus 1950ndad. Guašš, paber Km 24 x 45.7 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Treppidel
5. Erich Pehap Treppidel 1970. Akvarell, segatehnika, paber Lm 48.7 x 35 cm (raamitud) Alghind 2 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Tantsivad naised
6. Valdur Ohakas Tantsivad naised 1980. Õli, papp 25 x 31.6 cm (raamitud) Alghind 2 300 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Viimane raund, rong tuleb
7. Kalev Mark Kostabi Viimane raund, rong tuleb 2015. Õli, lõuend 45 x 60 cm (raamitud) Alghind 4 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Hetk iseendale ja teile

“Olen inimene, kes on eluga rahul,” ütles Viktor Karrus kunagi. “See tunne on andnud põhja mu senisele loomingule; usun, et sellest jätkub edaspidisekski.” Tänane kunstiloogika on sageli säärane, et teosed valmivad konkreetseid näituseid või projekte silmas pidades. Muidugi tehakse ka töid, mille puhul pole vähemalt esialgu selge, mis neist edasi saab. Ent tundub, et varem maalisid kunstnikud sageli ka lihtsalt niisama enda rõõmuks. Vaimustusid millestki, või tahtsid kätt soojas hoida, või olid muud põhjused, aga igatahes tehti töid, mis pidid rõõmustama iseenda südant, olid intiimsed, pärinesid kunstniku lähikonnast või jätkasid seda, mida autorid olid kogu aeg aastaid või isegi aastakümneid teinud, soovimata kuhugi tingimata välja või edasi murda.

Kahekesi kalal
8. Boris Ninemäe Kahekesi kalal 1960-1970ndad. Õli, lõuend 22 x 27 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Lilleherned ja kressid
9. Märt Bormeister Lilleherned ja kressid 1972. Õli, papp 39.7 x 49.3 cm (raamitud) Alghind 1 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Lilled
10. Alfred Kongo Lilled 1977. Tempera, papp 68 x 48 cm (raamitud) Alghind 3 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Sügismaastik majadega
11. Viktor Karrus Sügismaastik majadega 1978. Õli, lõuend 60.3 x 80 cm (raamitud) Alghind 2 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Maastik kõrkjatega
12. Ivo Lill Maastik kõrkjatega 1983. Õli, papp 42.5 x 62.5 cm (raamitud) Alghind 1 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Pargiserv õhtul
13. Enno Ootsing Pargiserv õhtul 1985. Guašš, paber Lm 70.5 x 49.5 cm (raamitud) Alghind 2 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Vaikelu kõrvitsa ja greipidega
14. Olav Maran Vaikelu kõrvitsa ja greipidega 2002. Õli, papp 60 x 70 cm (raamitud) Alghind 8 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Modernist – Henn Roode 100

Sel aastal on Henn Roode 100. sünniaastapäev. Ta sündis 1924. aastal Tallinnas ning 1940ndatel asus õppima endises Pallase kunstikoolis, kus koos kaasõpilastega oli vaimustunud ennekõike Elmar Kitse loomingust. Tihedalt käidi koos kohvikutes, arutati, unistati Pariisist – kuni tema ja ta kaaslased arreteeriti, süüdistati plaanis kaaperdada lennuk ning põgeneda Prantsusmaale, ja viidi vangilaagrisse. Nõukogude ajal märgiti Roode kohta ühes kataloogis selle kohta napilt: “Mõningaiks aastaiks katkenud õppetöö.” Kui ta Siberist naases, oli ta juba 32-aastane. Sarnaselt näiteks Olev Subbile ei kõnelenud ka Roode oma vangilaagri aastatest – avalikult niikuinii mitte, aga ka omade keskel pigem mitte. Tahtis edasi liikuda, lõpetaski 1959. aastal kunstiinstituudi, kuid maalikunstnikuna sai töötada vaid 15 aastat. Kaks aastat pärast oma õpetaja Elmar Kitse lahkumist suri Roode raskesse haigusesse.

Roodest kujunes 1960ndate üks olulisemaid autoreid. Ta ei mõjutanud ehk üldist näitusepilti, seal olid teised staarid, kuid kunstiringkondades oli ta vaieldamatu autoriteet nii oma isikuomaduste kui kunstiliste otsingute poolest. Analüüsivalt maalides otsis Roode midagi, mida ta oma märkmetes kirjeldas sõnadega “tõde” ja “absoluut”. “Nähtuste olemusse tungides kõrvaldab kunstnik katteid mitte ainult inimnägudelt, vaid ka esemetelt. Ta liigendab, lõhestab ja tükeldab vorme ning ühendab nad seejärel taas, et demonstreerida vaataja ees nähtava maailma ühtsust,” kirjutab Ninel Ziterova. Roode ei unustanud kunagi värvi mõju, kuid vormikäsitlus oli tema jaoks samavõrd oluline. Temaatiliselt uuris ta nii linna kui merd, nii vaikelusid kui inimest, lõi portreesid ja inimesi jaaniõhtul ning jõudis ka abstraktsionismi.

Autoportree salli ja baretiga
15. Henn Roode Autoportree salli ja baretiga 1968. Õli, kartong 69.5 x 49.8 cm (raamitud) Alghind 5 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Istuv naine
16. Henn Roode Istuv naine 1960ndad. Õli, kartong 74 x 51.5 cm (raamitud) Alghind 7 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Meri
17. Henn Roode Meri 1966. Õli, papp 50 x 72 cm (raamitud) Alghind 3 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Jaotus
18. Henn Roode Jaotus 1968. Õli, kartong Lm 51 x 34.8 cm (raamitud) Alghind 3 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Natüürmort
19. Henn Roode Natüürmort 1969. Õli, kartong 42 x 43.7 cm (raamitud) Alghind 4 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Vaikelu
20. Henn Roode Vaikelu 1973. Õli, lõuend 65 x 78 cm (raamitud) Alghind 12 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Unenäolised tõlgendused

Sürrealism, fantastika, unenäod, sümbolid ja nii edasi imbusid Eesti kunsti mitte plahvatusega, vaid tasapisi. Mingil määral oli neid alati, juba Konrad Mägi või Oskar Kallise jaoks ei olnud silmaga nähtav ja mõistusega tajutav reaalsus piisav. Vabama tee said säärased lähenemised aga siiski pärast teist maailmasõda, mil kõikvõimalikud ranged kaanonid pihustusid ja reeglite osakaal vähenes. Tõsi, nõukogulikud normid jälgisid endiselt kullipilguga toimuvat, mistõttu näeme alates 1980ndate keskpaigast sääraste teoste osakaalu tõusu. Siiski ei peaks ehk sürrealismi ja fantastika esiletõusu seostama niivõrd ajalooliliste murranguhetkedega, vaid autorite isiklike plaanidega. Sealjuures on huvitav märgata, et mitmed autorid mitte ei alustanud kummaliselt seletamatute maailmadega, vaid jõudsid sinna alles pärast seda, kui olid esmalt tegelenud ja enda jaoks ammendanud pärismaailma võimalused.

Pojad II (kavand)
21. Nikolai Kormašov Pojad II (kavand) 1972. Sünteetiline tempera, papp 45.3 x 31 cm (raamitud) Alghind 2 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Torn jõe ääres
22. Rein Kelpman Torn jõe ääres 1997. Õlipastell, segatehnika, paber 47.5 x 51.3 cm (raamitud) Alghind 1 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Saadikud
23. Miljard Kilk Saadikud 2005. Õli, lõuend 173 x 144 cm (raamitud) Alghind 19 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Välised keeled
24. Juss Piho Välised keeled 2010-2011. Õli, lõuend 145 x 185 cm (raamimata) Alghind 12 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Otsingulised geometriseerijad

Geometriseerimisest, vormide liigendamise ja mahtude lõhestamine sai 1920ndatel rahvusvahelise kubismi järellainetuses siinse kunsti ilmselt reljeefseim avangardne suund. Toona ei võetud seda just ülearu hästi vastu, tundus liialt radikaalne, kuid hiljem imbus geometriseerimine märkamatult tagasi. Veidi leebemal kujul, vorme pigem stiliseerides ja täielikust kubismist hoidudes, geomeetrilisi kujundeid abstraktsesse konteksti paigutades ning ruute ja kolmnurki huvitavate vormidena käsitledes, mitte silmale nähtavat maailma ruutudeks ja kolmnurkadeks lahustav. Kõige erinevamad autorid väliseestlastest noorte tudengiteni, nn poolametlikest autoritest endiste pallaslasteni tundsid huvi, mis juhtub, kui maali defineerivaks elemendiks saab geomeetria.

Natüürmort kannuga
25. Lembit Nõmmeots Natüürmort kannuga 1950ndad. Õli, lõuend 39.3 x 61.5 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Abstraktne
26. Endel Kõks Abstraktne 1960. Õli, lõuend 67.5 x 55 cm (raamitud) Alghind 6 300 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Abstraktne kompositsioon
27. Endel Kõks Abstraktne kompositsioon 1963. Õli, lõuend 81 x 100 cm (raamitud) Alghind 29 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Geomeetriline maastik
28. Varmo Pirk Geomeetriline maastik 1966. Akvarell Lm 32 x 43.7 cm (raamitud) Alghind 2 500 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Peipsi kandi mehed
29. Lepo Mikko Peipsi kandi mehed 1967. Õli, lõuend 72.5 x 100 cm (raamitud) Alghind 13 500 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Natüürmort kannuga
30. Valdur Ohakas Natüürmort kannuga 1967. Õli, papp 27 x 37 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Figuurid
31. Jüri Kikka Figuurid 1968. Õli, papp 80 x 60.5 cm (raamitud) Alghind 2 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Laevaremontijad
32. Kaljo Polli Laevaremontijad 1974. Õli, lõuend 81.5 x 100 cm (raamitud) Alghind 3 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Rajad mägedes
33. Rein Kelpman Rajad mägedes 1986. Õli, lõuend 160 x 149.5 cm (raamimata) Alghind 13 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Geomeetriline kass
34. August Künnapu Geomeetriline kass 2006. Akrüül, lõuend 138 x 87 cm (raamimata) Alghind 6 300 Viimane pakkumine - Haamrihind -

90ndate kunsti rõõmu mitu palet

1990ndad oli pöörane ja kordumatu ajajärk, mil väga palju uueneti, kuid ennekõike hargneti. Paralleelselt toimus väga palju erinevaid arenguid ja mullistusi, mindi väga erinevates suundades, klassikalised laadid olid kõrvuti täiesti uute lahendustega. See oli ajastu, mil peavool hargnes ajajärgu deltas kümneteks alavooludeks ning huvi tunti kõige vastu. Oli autoreid, kes muutsid oma seniseid lähenemisi kardinaalselt ja siis oli neid, kes jäid endiste liistude juurde või soovisid lisada vaid mõne uue nüansi. Nii vormiliselt kui motiivide valiku poolest oli too kümnend erakordselt kirju: abstraktsionism ja romantiline realism, aktid ja kollaažid, uued tehnikad ja vana hea pintslikiri, elurõõm ja pinged – kõik oli olemas ja üheaegselt.

Sünge meri I
35. Jaan Elken Sünge meri I 1990. Õli, lõuend 48 x 60 cm (raamitud) Alghind 2 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Õhtu rannal
36. Jüri Ristna Õhtu rannal 1991. Õli, lõuend 40.7 x 51 cm (raamitud) Alghind 2 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Linn lumesajus
37. Olev Mikiver Linn lumesajus 1992. Guašš, paber Km 22 x 17 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Öö päike
38. Siim-Tanel Annus Öö päike 1993. Autoritehnika, lõuend 50 x 35 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Vaas lilledega
39. Toomas Vint Vaas lilledega 1993. Õli, lõuend 100 x 105 cm (raamitud) Alghind 11 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Muusaga
40. Mall Nukke Muusaga 1994. Segatehnika, kõvaalus 20 x 20 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Zeusi noorus
41. Mall Nukke Zeusi noorus 1994. Segatehnika, kõvaalus 20 x 20 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Tartu Peetri kirik
42. Efraim Allsalu Tartu Peetri kirik 1995. Õli, masoniit 63.5 x 50.5 cm (raamitud) Alghind 3 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Lamav akt
43. Paul Allik Lamav akt 1995. Õli, papp 50 x 60 cm (raamitud) Alghind 4 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Natüürmort
44. Paul Allik Natüürmort 1999. Õli, lõuend 53 x 65 cm (raamimata) Alghind 4 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Modellid I
45. Evald Okas Modellid I 1999. Segatehnika, paber Lm 99 x 72 cm (raamitud) Alghind 5 500 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Erinevad lilled
46. Evald Okas Erinevad lilled 1999. Õli, papp 81.5 x 63 cm (raamitud) Alghind 7 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Moodsad kunsti klassikud

Moodne kunst justkui välistab klassikuks olemise, kuid samas kujunevad teatud avangardistidest siiski aja jooksul ajalooraamatute püsikangelased. Käesolevas valikus on esindatud autorid, kes mõned on olnud aastakümned truud kunagi leitud põhilahendustele, teised jällegi on alustanud pea iga paari aasta tagant uut loometsüklit. Siin on nii tudengiaegseid katsetusi kui ka juba pensionäride mõtisklusi ajaloo üle, nii irooniat kui kontseptuaalsust, nii looduse kaasaegset käsitlemist kui ka abstraktseid rütme. Kui klassikuks saamine eeldab justkui teatud valemeid, siis moodsa kunsti puhul kehtivad tõesti vaid väga vähesed reeglid – teos peab olema veendunud, omas laadis lõpuni viidud, ebalemine ja kompromisside tegemine või poolele teele jäämine ei ole sama, mis kunstiline katsetus, kus proovitakse uusi lähenemisi, uusi vorme, olemata lõpuni kindel, kuhu see kõik kunagi viib. Küll ta kuhugi ikka viib.

Ring
47. Jüri Arrak Ring 1965. Õli, kollaaž, papp 34.2 x 33 cm (raamitud) Alghind 3 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Kuusk
48. Lembit Sarapuu Kuusk 1965. Õli, vineer 60 x 45.3 cm (raamitud) Alghind 4 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Suvemaastik
49. Toomas Vint Suvemaastik 1979. Õli, lõuend 61.3 x 62 cm (raamitud) Alghind 8 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Altar I - II
50. Tiit Pääsuke Altar I - II 1989. Õli, lõuend 151 x 98.5 cm (raamitud) Alghind 17 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Fragmendid C III
51. Andres Tolts Fragmendid C III 1994. Akrüül, lõuend puitplaadil 70 x 49 cm (raamimata) Alghind 3 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
San Giorgio
52. Enn Põldroos San Giorgio 1999. Õli, lõuend 73 x 115 cm (raamitud) Alghind 6 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Mäng (Sinine X)
53. Tiit Pääsuke Mäng (Sinine X) 2006-2007. Akrüül, õli, lõuend 50 x 110.5 cm (raamitud) Alghind 16 500 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Kood CLXXXIII
54. Leonhard Lapin Kood CLXXXIII 2009. Akrüül, siiditrükk, paber Lm 33.5 x 53.5 cm (raamitud) Alghind 2 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Vaade 4
55. Toomas Vint Vaade 4 2010. Õli, lõuend 40 x 40 cm (raamitud) Alghind 4 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Suvi 2024
56. Siim-Tanel Annus Suvi 2024 2024. Autoritehnika, puitplaat 125.5 x 133 cm (raamimata) Alghind 6 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Eesti naised kunstnikena

Eesti naiste tugevam tulemine kunstiajalukku algas paraku alles pärast teist maailmasõda. Loomulikult oli neid juba varem: Pallase nimekirjades on neid vahel meestega peaaegu pooleks, kuid ühiskondlikud mudelid ja ajastu normid, lisaks ka muud põhjused ei soosinud naiste edasist töötamist kunstnikena. Enamik kadus ajaloo areenilt ja nõnda erines Eesti väga tugevalt näiteks Põhjamaade kunstist, kus juba 19. sajandi lõpul tegutses palju naisautoreid – ja sel põhjusel peame ajalukku tagasi vaadates endiselt rääkima eraldi “naisautoritest” ning nende sugu esile tõstma, kuna pimedus on olnud liialt pikalt.

Seetõttu algab ka käesolev valik alles 1940ndatest ning Olga Terrist. Kui libistada pilk üle hilisemate kümnendite, siis märkame, et mitmed autorid ei soovinudki kunstimaailma võimumängudega tegeleda ning pühendusi selle asemel olulisimale: kunstile. Ann Audova või Kaja Kärner töötasid, ilma et oleks isegi näitustel väga palju esinenud. Audova keeldus isegi isiknäituse korraldamisest. Vähe on teada ka naiskunstnike mõtetest: suurte ja tähtsate intervjuude asemel, kus oleks lugejat kostitatud arvukate teooriatega, keskenduti taas pigem töötamisele enesele, kunsti loomisele. See ei tähenda, et teoreetiline pagas oleks olnud õhuke, Sirje Runge on üks näiteid autorist, kes teab väga täpselt, mida ja miks ta teeb ning kuhu see paigutub teoreetilisel väljal. Ent üldiselt ütleb naisautorite vaatlemine meile üldistuste ohtlikkust. Nende sugu ei määranud ära lähenemisi ega motiive, nad töötasid väga erinvates laadides, žanrites ja motiivistikes, olles abstraktsed või siis looduslähedased, intiimsed või poliitilised, avangardsed või konservatiivsed. Nad võisid olla kõike.

Talvine linnavaade
57. Olga Terri Talvine linnavaade 1940ndad. Akvarell Lm 40.5 x 62.5 cm (raamitud) Alghind 1 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Vaade veetornist
58. Kaja Kärner Vaade veetornist 1958. Õli, papp 28.5 x 41.5 cm (raamitud) Alghind 1 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Alpikannid vaasis
59. Leili Muuga Alpikannid vaasis 1959. Õli, papp 49 x 33.5 cm (raamitud) Alghind 1 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Kaksikportree
60. Ann Audova Kaksikportree 1960ndad. Õli, lõuend papil 35.5 x 49.5 cm (raamitud) Alghind 4 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Roosid
61. Linda Kits-Mägi Roosid 1960-1970ndad. Õli, lõuend 54.7 x 37.5 cm (raamitud) Alghind 2 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Astrid
62. Linda Kits-Mägi Astrid 1965. Õli, lõuend 72 x 43.5 cm (raamitud) Alghind 4 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Aeg III
63. Sirje Runge Aeg III 1980. Õli, masoniit 32 x 30 cm (raamitud) Alghind 3 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Märts
64. Kristiina Kaasik Märts 1981. Õli, lõuend 130 x 92 cm (raamitud) Alghind 12 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Lilled
65. Lola Liivat Lilled 1981. Õli, tempera, masoniit 50 x 40 cm (raamitud) Alghind 2 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Õhtune kraav
66. Aili Vint Õhtune kraav 1982. Õli, lõuend 92 x 115 cm (raamitud) Alghind 34 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Katastroof XIX
67. Sirje Runge Katastroof XIX 1989. Õli, lõuend 100 x 90 cm (raamitud) Alghind 10 500 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Motiiv VI
68. Mari Roosvalt Motiiv VI 2000. Õli, segatehnika, lõuend 38 x 46 cm (raamimata) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Akt kuldses valguses
69. Sirje Petersen Akt kuldses valguses 2006. Õli, lõuend 160 x 90 cm (raamimata) Alghind 5 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Üheksavägised. Perepidu
70. Malle Leis Üheksavägised. Perepidu 2012. Õli, lõuend 90 x 90 cm (raamitud) Alghind 9 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Ahvenamaa
71. Anne Parmasto Ahvenamaa 2019. Õli, lõuend 47.5 x 60.5 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -

1