Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

583.t1.jpg

Kataloog

EESTI KUNSTIKLASSIKA, II OSA

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

Eesti kunstiklassika oksjon

Teemad, paigad, kümnendid ja autorid

Piia Ausman 

Käesolev kunstioksjon pöörab ajaloojärgnevuse mõneti pea peale ning viitab teemadele ja laadidele, mis on eesti kunstis olnud läbivalt olulised. Nii kõneleme justkui kunstipaikselt sellest, mis meie enda kunsti on ajendanud. Vahendame pilku kunstnikele lähedal olnud sisemistele kogemustele ja välimistele nägemistele. 

Eesti kunsti hing on küll igatsev, kuid pigem kodulembene, reisid ja eksootika on meid puudutanud vähem ning muu maailma teemad on vaadeldavad enamasti läbi siit lahkunud kunstnike loomingu. Kõige põhjakihiks on ikka loodus ja maalähedus, mille vaikne tunnetuslik pool teeb eesti kunsti sügavaks.

Niisiis, mis iganes ajastutel ei saa me mööda eesti kunsti loodusihalusest.  Selle maa puudutusest, millest tõukusid meie esimesed professionaalsed teosed – loodus on kõnekas eriti Pallase kunstikooli nostalgias, ent inspireerinud meie loojaid nii realistlikeks vaadeteks, modernistlikeks katsetuseteks, kui ka andnud ainest puhastele abstraktsioonidele tänase päevani.  

Mereläheduski näib eesti kunstile olevat ilmne allikas. Ometi oleme merd selle klassikalises mõistes kujutanud vähem. Meri meie maalidel ei ole sulnis sillerdava vee romantika, vaid töö – kalurid, paadid randadel. Meri, millesse on poetatud üks hoopis teismoodi ja äärmiselt eestlaslik romantika – vaikne ja tõsine suhe suure ja mõõtmatu veega.

Ka erinevad kodumaised linnad ja konkreetsed paigad on meie kunstnikke alati huvitanud – vaiksetest intiimsetest vaadetest kuni avarate panoraamideni. Siinne kunst on tõesti pigem endasse kui väljapoole pürgiv. Vastuseid olemise väärtustele otsitakse kusagilt sügavamalt seestpoolt.  Linnavaated eesti kunstis on enamasti katked katustest, agulitest ja tänavasoppidest kui paraadlikud panoraamid, mis tahaksid tabada pidulikkust, otsitakse ikka lihtsust. Lihtsuse võlu on meie kunstis ju palju.

Teemagruppides toob oksjon eraldi välja nii kunstnike isiklikumad ilmavaated kui idülli otsingud ja lustimise teemagi, püüdes rõõmu vaataja jaoks mitte unustada.

Ühe autori väljatõsteid on oksjonil ka. Ants Laikmaa olulisust on meie kunstis rõhutatud alati. Haus Galerii sügisoksjon esitab väikest kollektsiooni autori töödest. Sellesse mahub kodumaa ja eksootika kujutamise kõrval Laikmaa jaoks niivõrd oluline ja eesti kunstis ju igati käsitletud žanr, portree, mida kunstigurmaanid oma kollektsioonidesse läbi aegade pikkinud on.

Samuti leiame oksjonilt skulptuuri peatüki, mis ei ole ehk meie kunsti põhifookuses olnud, ent mille olemasolust me kuidagi mööda ei saa vaadata. Eriti kui kõneleme Jaan Koortist, kelle panus siinse professionaalse kunsti- ja kultuurimaastiku arengusse on olnud mõõtmatu. 

Autoritest toome rõhutatult välja veel ühe olulisema siinse modernisti ja märgilise kunstiisiksuse Henn Roode, kelle sünnist möödub tänavu 100 aastat.

Täiesti omaette on sellel oksjonil esitletud ka eesti naiskunstnike teosed. Paraku on meie kunstiajalugu olnud valdavalt meesautorite keskne ning seda enam on huvitav jälgida naiste loomingut meesmaalijate kõrval läbi erinevate kümnendite kuni kaasajani.

Moodsa kunsti rubriigid oksjonikollektsioonis loovad mitmekesiseid väljendusi. Rõhutame moodsa kunsti klassikuid, avangardset rühma, kelle tulekuvärskus muutis oluliselt eesti kunsti 1960ndatel ja 1970ndatel aastatel.  ANK'64 rühma tegevusest möödub 60 kunstiaastat, selle märgilise grupi liikmete teoseid on meie oksjonil mitmeid. Kümnenditest toome välja 1990ndad aastad, mis tõid kaasa isepärase kunstiuuenduse laine, mida oksjoninäitusel jälgida. 

Seega, kallis kunstipublik, ärge otsige selle oksjoni valikust mitte niivõrd ajastute ja kõige järgnevuse ning järgitavuse loogikat, vaid kunsti ennast, mis väljendub läbi erinevate teemade, paikade, kümnendite impulsside, autorite isiklike hetkenägemuste ja sügavuti minevate elutõlgenduste, läbi mille meie kunst on Kunstiks saanud.

Teosed

Lust, kas liiast või oluline

Kunstil on mitmeid eesmärke, kuid kahtlemata on osa kunstist mõeldud naudinguks – ning osa kunstist soovib ka kujutada naudinguid. Eesti vanemas kunstis on selliseid hoovuseid pigem napilt. Inimesed teevad tööd, elu on tõsine, parimal juhul natuke poeetiline. Pärastsõjaaegses kunstis seevastu on tunduvalt mängulisemaid ja pingevabamaid hoiakuid. Kuna elu oli läinud praktilises mõttes veidi lihtsamaks, kuid poliitilises mõttes keerulisemaks, siis on raske rõõmu allikat täpsemalt määratleda. Küll aga torkab silma, et antud peatükis on seitsmest teosest viie autorid välismaal elavad eestlased, üks (Valerian Loik) oli nõukogude korra ajal ametlike normidega kooskõlas töötav autor ja üks (Valdur Ohakas) endine poliitvang. Välismaal elanute puhul on mängulisuse allikas aga ehk isegi mitte hingeline – pagulase hingevaevad võivad olla väga suured –, vaid kunstilised. Kaanonitest ja kunstilistest normidest palju vabamas ühiskonnas oli ehk kergem luua lõbusamat kunsti. Loik võis tunda end niigi turvaliselt, aga Ohakas oli sedavõrd pulbitseva natuuriga, et ilmselt isegi ei hoolinud sellest, mida keegi pidas korrektseks ja mida mitte.

21251.t.jpg
1. Erich Pehap Kiigel. 1949

Akvarell, segatehnika, paber. 44.3×36.8 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 2 500
21108.t.jpg
2. Valerian Loik Akt raamatuga. 1950ndad

Õli, lõuend. 84.0×108.0 cm

Alghind 7 000
Viimane pakkumine 7 000
21372.t.jpg
3. Hugo Lepik Gladioolid. 1950ndad

Õli, lõuend. 60.0×73.0 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 2 600
21250.t.jpg
4. Artur Mihkelsoo Rambivalgus. 1950ndad

Guašš, paber. 45.7×24.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
21194.t.jpg
5. Erich Pehap Treppidel. 1970

Akvarell, segatehnika, paber. 35.0×48.7 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine -
20210.t.jpg
6. Valdur Ohakas Tantsivad naised. 1980

Õli, papp. 31.6×25.0 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine -
21390.t.jpg
7. Kalev Mark Kostabi Viimane raund, rong tuleb. 2015

Õli, lõuend. 60.0×45.0 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine -

Hetk iseendale ja teile

“Olen inimene, kes on eluga rahul,” ütles Viktor Karrus kunagi. “See tunne on andnud põhja mu senisele loomingule; usun, et sellest jätkub edaspidisekski.” Tänane kunstiloogika on sageli säärane, et teosed valmivad konkreetseid näituseid või projekte silmas pidades. Muidugi tehakse ka töid, mille puhul pole vähemalt esialgu selge, mis neist edasi saab. Ent tundub, et varem maalisid kunstnikud sageli ka lihtsalt niisama enda rõõmuks. Vaimustusid millestki, või tahtsid kätt soojas hoida, või olid muud põhjused, aga igatahes tehti töid, mis pidid rõõmustama iseenda südant, olid intiimsed, pärinesid kunstniku lähikonnast või jätkasid seda, mida autorid olid kogu aeg aastaid või isegi aastakümneid teinud, soovimata kuhugi tingimata välja või edasi murda.

21252.t.jpg
8. Boris Ninemäe Kahekesi kalal. 1960 - 1970ndad

Õli, lõuend. 27.0×22.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 2 300
21369.t.jpg
9. Märt Bormeister Lilleherned ja kressid. 1972

Õli, papp. 49.3×39.7 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 1 800
21281.t.jpg
10. Alfred Kongo Lilled. 1977

Tempera, papp. 48.0×68.0 cm

Alghind 3 600
Viimane pakkumine -
20974.t.jpg
11. Viktor Karrus Sügismaastik majadega. 1978

Õli, lõuend. 80.0×60.3 cm

Alghind 2 000
Viimane pakkumine 2 100
21401.t.jpg
12. Ivo Lill Maastik kõrkjatega. 1983

Õli, papp. 62.5×42.5 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine -
21332.t.jpg
13. Enno Ootsing Pargiserv õhtul. 1985

Guašš, paber. 49.5×70.5 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine -
14951.t.jpg
14. Olav Maran Vaikelu kõrvitsa ja greipidega. 2002

Õli, papp. 70.0×60.0 cm

Alghind 8 600
Viimane pakkumine 8 600

Modernist – Henn Roode 100

Sel aastal on Henn Roode 100. sünniaastapäev. Ta sündis 1924. aastal Tallinnas ning 1940ndatel asus õppima endises Pallase kunstikoolis, kus koos kaasõpilastega oli vaimustunud ennekõike Elmar Kitse loomingust. Tihedalt käidi koos kohvikutes, arutati, unistati Pariisist – kuni tema ja ta kaaslased arreteeriti, süüdistati plaanis kaaperdada lennuk ning põgeneda Prantsusmaale, ja viidi vangilaagrisse. Nõukogude ajal märgiti Roode kohta ühes kataloogis selle kohta napilt: “Mõningaiks aastaiks katkenud õppetöö.” Kui ta Siberist naases, oli ta juba 32-aastane. Sarnaselt näiteks Olev Subbile ei kõnelenud ka Roode oma vangilaagri aastatest – avalikult niikuinii mitte, aga ka omade keskel pigem mitte. Tahtis edasi liikuda, lõpetaski 1959. aastal kunstiinstituudi, kuid maalikunstnikuna sai töötada vaid 15 aastat. Kaks aastat pärast oma õpetaja Elmar Kitse lahkumist suri Roode raskesse haigusesse.

Roodest kujunes 1960ndate üks olulisemaid autoreid. Ta ei mõjutanud ehk üldist näitusepilti, seal olid teised staarid, kuid kunstiringkondades oli ta vaieldamatu autoriteet nii oma isikuomaduste kui kunstiliste otsingute poolest. Analüüsivalt maalides otsis Roode midagi, mida ta oma märkmetes kirjeldas sõnadega “tõde” ja “absoluut”. “Nähtuste olemusse tungides kõrvaldab kunstnik katteid mitte ainult inimnägudelt, vaid ka esemetelt. Ta liigendab, lõhestab ja tükeldab vorme ning ühendab nad seejärel taas, et demonstreerida vaataja ees nähtava maailma ühtsust,” kirjutab Ninel Ziterova. Roode ei unustanud kunagi värvi mõju, kuid vormikäsitlus oli tema jaoks samavõrd oluline. Temaatiliselt uuris ta nii linna kui merd, nii vaikelusid kui inimest, lõi portreesid ja inimesi jaaniõhtul ning jõudis ka abstraktsionismi.

12966.t.jpg
15. Henn Roode Autoportree salli ja baretiga. 1968

Õli, kartong. 49.8×69.5 cm

Alghind 5 700
Viimane pakkumine -
21305.t.jpg
16. Henn Roode Istuv naine. 1960ndad

Õli, kartong. 51.5×74.0 cm

Alghind 7 700
Viimane pakkumine -
20937.t.jpg
17. Henn Roode Meri. 1966

Õli, papp. 72.0×50.0 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine 3 800
21282.t.jpg
18. Henn Roode Jaotus. 1968

Õli, kartong. 34.8×51.0 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine -
21375.t.jpg
19. Henn Roode Natüürmort. 1969

Õli, kartong. 43.7×42.0 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine -
21301.t.jpg
20. Henn Roode Vaikelu. 1973

Õli, lõuend. 78.0×65.0 cm

Alghind 12 700
Viimane pakkumine -

Unenäolised tõlgendused

Sürrealism, fantastika, unenäod, sümbolid ja nii edasi imbusid Eesti kunsti mitte plahvatusega, vaid tasapisi. Mingil määral oli neid alati, juba Konrad Mägi või Oskar Kallise jaoks ei olnud silmaga nähtav ja mõistusega tajutav reaalsus piisav. Vabama tee said säärased lähenemised aga siiski pärast teist maailmasõda, mil kõikvõimalikud ranged kaanonid pihustusid ja reeglite osakaal vähenes. Tõsi, nõukogulikud normid jälgisid endiselt kullipilguga toimuvat, mistõttu näeme alates 1980ndate keskpaigast sääraste teoste osakaalu tõusu. Siiski ei peaks ehk sürrealismi ja fantastika esiletõusu seostama niivõrd ajalooliliste murranguhetkedega, vaid autorite isiklike plaanidega. Sealjuures on huvitav märgata, et mitmed autorid mitte ei alustanud kummaliselt seletamatute maailmadega, vaid jõudsid sinna alles pärast seda, kui olid esmalt tegelenud ja enda jaoks ammendanud pärismaailma võimalused.

21107.t.jpg
21. Nikolai Kormašov Pojad II (kavand). 1972

Sünteetiline tempera, papp. 31.0×45.3 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine -
14540.t.jpg
22. Rein Kelpman Torn jõe ääres. 1997

Õlipastell, segatehnika, paber. 51.3×47.5 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 2 500
21349.t.jpg
23. Miljard Kilk Saadikud. 2005

Õli, lõuend. 144.0×173.0 cm

Alghind 19 000
Viimane pakkumine 54 000
21292.t.jpg
24. Juss Piho Välised keeled. 2010 - 2011

Õli, lõuend. 185.0×145.0 cm

Alghind 12 000
Viimane pakkumine -

Otsingulised geometriseerijad

Geometriseerimisest, vormide liigendamisest ja mahtude lõhestamisest sai 1920ndatel rahvusvahelise kubismi järellainetuses siinse kunsti ilmselt reljeefseim avangardne suund. Toona ei võetud seda just ülearu hästi vastu, tundus liialt radikaalne, kuid hiljem imbus geometriseerimine märkamatult tagasi. Veidi leebemal kujul, vorme pigem stiliseerides ja täielikust kubismist hoidudes, geomeetrilisi kujundeid abstraktsesse konteksti paigutades ning ruute ja kolmnurki huvitavate vormidena käsitledes, mitte silmale nähtavat maailma ruutudeks ja kolmnurkadeks lahustavalt. Kõige erinevamad autorid väliseestlastest noorte tudengiteni, nn poolametlikest autoritest endiste pallaslasteni tundsid huvi, mis juhtub, kui maali defineerivaks elemendiks saab geomeetria.

21289.t.jpg
25. Lembit Nõmmeots Natüürmort kannuga. 1950ndad

Õli, lõuend. 61.5×39.3 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300
21361.t.jpg
26. Endel Kõks Abstraktne. 1960

Õli, lõuend. 55.0×67.5 cm

Alghind 6 300
Viimane pakkumine 7 500
21394.t.jpg
27. Endel Kõks Abstraktne kompositsioon. 1963

Õli, lõuend. 100.0×81.0 cm

Alghind 29 000
Viimane pakkumine -
21212.t.jpg
28. Varmo Pirk Geomeetriline maastik. 1966

Akvarell. 43.7×32.0 cm

Alghind 2 500
Viimane pakkumine -
21367.t.jpg
29. Lepo Mikko Peipsi kandi mehed. 1967

Õli, lõuend. 100.0×72.5 cm

Alghind 13 500
Viimane pakkumine 17 500
21228.t.jpg
30. Valdur Ohakas Natüürmort kannuga. 1967

Õli, papp. 37.0×27.0 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 2 400
21384.t.jpg
31. Jüri Kikka Figuurid. 1968

Õli, papp. 60.5×80.0 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 2 200
21090.t.jpg
32. Kaljo Polli Laevaremontijad. 1974

Õli, lõuend. 100.0×81.5 cm

Alghind 3 600
Viimane pakkumine 5 300
21388.t.jpg
33. Rein Kelpman Rajad mägedes. 1986

Õli, lõuend. 149.5×160.0 cm

Alghind 13 800
Viimane pakkumine 13 800
21103.t.jpg
34. August Künnapu Geomeetriline kass. 2006

Akrüül, lõuend. 87.0×138.0 cm

Alghind 6 300
Viimane pakkumine -

90ndate kunsti rõõmu mitu palet

1990ndad oli pöörane ja kordumatu ajajärk, mil väga palju uueneti, kuid ennekõike hargneti. Paralleelselt toimus väga palju erinevaid arenguid ja mullistusi, mindi väga erinevates suundades, klassikalised laadid olid kõrvuti täiesti uute lahendustega. See oli ajastu, mil peavool hargnes ajajärgu deltas kümneteks alavooludeks ning huvi tunti kõige vastu. Oli autoreid, kes muutsid oma seniseid lähenemisi kardinaalselt ja siis oli neid, kes jäid endiste liistude juurde või soovisid lisada vaid mõne uue nüansi. Nii vormiliselt kui motiivide valiku poolest oli too kümnend erakordselt kirju: abstraktsionism ja romantiline realism, aktid ja kollaažid, uued tehnikad ja vana hea pintslikiri, elurõõm ja pinged – kõik oli olemas ja üheaegselt.

20715.t.jpg
35. Jaan Elken Sünge meri I. 1990

Õli, lõuend. 60.0×48.0 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine -
21383.t.jpg
36. Jüri Ristna Õhtu rannal. 1991

Õli, lõuend. 51.0×40.7 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 2 100
21347.t.jpg
37. Olev Mikiver Linn lumesajus. 1992

Guašš, paber. 17.0×22.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine -
21177.t.jpg
38. Siim-Tanel Annus Öö päike. 1993

Autoritehnika, lõuend. 35.0×50.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 700
21195.t.jpg
39. Toomas Vint Vaas lilledega. 1993

Õli, lõuend. 105.0×100.0 cm

Alghind 11 000
Viimane pakkumine 19 500
21365.t.jpg
40. Mall Nukke Muusaga. 1994

Segatehnika, kõvaalus. 20.0×20.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 1 000
21366.t.jpg
41. Mall Nukke Zeusi noorus. 1994

Segatehnika, kõvaalus. 20.0×20.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 950
21318.t.jpg
42. Efraim Allsalu Tartu Peetri kirik. 1995

Õli, masoniit. 50.5×63.5 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine -
21377.t.jpg
43. Paul Allik Lamav akt. 1995

Õli, papp. 60.0×50.0 cm

Alghind 4 600
Viimane pakkumine -
21335.t.jpg
44. Paul Allik Natüürmort. 1999

Õli, lõuend. 65.0×53.0 cm

Alghind 4 400
Viimane pakkumine -
21378.t.jpg
45. Evald Okas Modellid I. 1999

Segatehnika, paber. 72.0×99.0 cm

Alghind 5 500
Viimane pakkumine -
21230.t.jpg
46. Evald Okas Erinevad lilled. 1999

Õli, papp. 63.0×81.5 cm

Alghind 7 200
Viimane pakkumine -

Moodsad kunsti klassikud

Moodne kunst justkui välistab klassikuks olemise, kuid samas kujunevad teatud avangardistidest siiski aja jooksul ajalooraamatute püsikangelased. Käesolevas valikus on esindatud autorid, kellest mõned on olnud aastakümneid truud kunagi leitud põhilahendustele, teised jällegi on alustanud pea iga paari aasta tagant uut loometsüklit. Siin on nii tudengiaegseid katsetusi kui ka juba pensionäride mõtisklusi ajaloo üle, nii irooniat kui kontseptuaalsust, nii looduse kaasaegset käsitlemist kui ka abstraktseid rütme. Kui klassikuks saamine eeldab justkui teatud valemeid, siis moodsa kunsti puhul kehtivad tõesti vaid väga vähesed reeglid – teos peab olema veendunud, omas laadis lõpuni viidud, ebalemine ja kompromisside tegemine või poolele teele jäämine ei ole sama mis kunstiline katsetus, kus proovitakse uusi lähenemisi, uusi vorme, olemata lõpuni kindel, kuhu see kõik kunagi viib. Küll ta kuhugi ikka viib.

21288.t.jpg
47. Jüri Arrak Ring. 1965

Õli, kollaaž, papp. 33.0×34.2 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine -
21202.t.jpg
48. Lembit Sarapuu Kuusk. 1965

Õli, vineer. 45.3×60.0 cm

Alghind 4 700
Viimane pakkumine 5 700
21175.t.jpg
49. Toomas Vint Suvemaastik. 1979

Õli, lõuend. 62.0×61.3 cm

Alghind 8 100
Viimane pakkumine 17 200
21111.t.jpg
50. Tiit Pääsuke Altar I - II. 1989

Õli, lõuend. 98.5×151.0 cm

Alghind 17 000
Viimane pakkumine 70 000
21205.t.jpg
51. Andres Tolts Fragmendid C III. 1994

Akrüül, lõuend puitplaadil. 49.0×70.0 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine -
21313.t.jpg
52. Enn Põldroos San Giorgio. 1999

Õli, lõuend. 115.0×73.0 cm

Alghind 6 800
Viimane pakkumine 11 500
21362.t.jpg
53. Tiit Pääsuke Mäng (Sinine X). 2006 - 2007

Akrüül, õli, lõuend. 110.5×50.0 cm

Alghind 16 500
Viimane pakkumine -
21269.t.jpg
54. Leonhard Lapin Kood CLXXXIII. 2009

Akrüül, siiditrükk, paber. 53.5×33.5 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 2 100
21231.t.jpg
55. Toomas Vint Vaade 4. 2010

Õli, lõuend. 40.0×40.0 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 7 800
21398.t.jpg
56. Siim-Tanel Annus Suvi 2024. 2024

Autoritehnika, puitplaat. 133.0×125.5 cm

Alghind 6 900
Viimane pakkumine -

Eesti naised kunstnikena

Eesti naiste tugevam tulemine kunstiajalukku algas paraku alles pärast teist maailmasõda. Loomulikult oli neid juba varem: Pallase nimekirjades on neid vahel meestega peaaegu pooleks, kuid ühiskondlikud mudelid ja ajastu normid, lisaks ka muud põhjused ei soosinud naiste edasist töötamist kunstnikena. Enamik kadus ajaloo areenilt ja nõnda erines Eesti väga tugevalt näiteks Põhjamaade kunstist, kus juba 19. sajandi lõpul tegutses palju naisautoreid – ja sel põhjusel peame ajalukku tagasi vaadates endiselt rääkima eraldi “naisautoritest” ning nende sugu esile tõstma, kuna pimedus on olnud liialt pikalt.

Seetõttu algab ka käesolev valik alles 1940ndatest ning Olga Terrist. Kui libistada pilk üle hilisemate kümnendite, siis märkame, et mitmed autorid ei soovinudki kunstimaailma võimumängudega tegeleda ning pühendusid selle asemel olulisimale: kunstile. Ann Audova või Kaja Kärner töötasid, ilma et oleks isegi näitustel väga palju esinenud. Audova keeldus isegi isiknäituse korraldamisest. Vähe on teada ka naiskunstnike mõtetest: suurte ja tähtsate intervjuude asemel, kus oleks lugejat kostitatud arvukate teooriatega, keskenduti taas pigem töötamisele enesele, kunsti loomisele. See ei tähenda, et teoreetiline pagas oleks olnud õhuke, Sirje Runge on üks näiteid autorist, kes teab väga täpselt, mida ja miks ta teeb ning kuhu see paigutub teoreetilisel väljal. Ent üldiselt ütleb naisautorite vaatlemine meile üldistuste ohtlikkust. Nende sugu ei määranud ära lähenemisi ega motiive, nad töötasid väga erinevates laadides, žanrites ja motiivistikes, olles abstraktsed või siis looduslähedased, intiimsed või poliitilised, avangardsed või konservatiivsed. Nad võisid olla kõike.

20126.t.jpg
57. Olga Terri Talvine linnavaade. 1940ndad

Akvarell. 62.5×40.5 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 3 200
21283.t.jpg
58. Kaja Kärner Vaade veetornist. 1958

Õli, papp. 41.5×28.5 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 1 700
21173.t.jpg
59. Leili Muuga Alpikannid vaasis. 1959

Õli, papp. 33.5×49.0 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 3 400
21400.t.jpg
60. Ann Audova Kaksikportree. 1960ndad

Õli, lõuend papil. 49.5×35.5 cm

Alghind 4 400
Viimane pakkumine 7 400
21374.t.jpg
61. Linda Kits-Mägi Roosid. 1960 - 1970ndad

Õli, lõuend. 37.5×54.7 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine -
21095.t.jpg
62. Linda Kits-Mägi Astrid. 1965

Õli, lõuend. 43.5×72.0 cm

Alghind 4 600
Viimane pakkumine -
21199.t.jpg
63. Sirje Runge Aeg III. 1980

Õli, masoniit. 30.0×32.0 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine -
21071.t.jpg
64. Kristiina Kaasik Märts. 1981

Õli, lõuend. 92.0×130.0 cm

Alghind 12 000
Viimane pakkumine 12 000
21379.t.jpg
65. Lola Liivat Lilled. 1981

Õli, tempera, masoniit. 40.0×50.0 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 2 600
21070.t.jpg
66. Aili Vint Õhtune kraav. 1982

Õli, lõuend. 115.0×92.0 cm

Alghind 34 000
Viimane pakkumine 34 000
21056.t.jpg
67. Sirje Runge Katastroof XIX. 1989

Õli, lõuend. 90.0×100.0 cm

Alghind 10 500
Viimane pakkumine -
21097.t.jpg
68. Mari Roosvalt Motiiv VI. 2000

Õli, segatehnika, lõuend. 46.0×38.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
21104.t.jpg
69. Sirje Petersen Akt kuldses valguses. 2006

Õli, lõuend. 90.0×160.0 cm

Alghind 5 800
Viimane pakkumine -
21227.t.jpg
70. Malle Leis Üheksavägised. Perepidu. 2012

Õli, lõuend. 90.0×90.0 cm

Alghind 9 800
Viimane pakkumine -
21196.t.jpg
71. Anne Parmasto Ahvenamaa. 2019

Õli, lõuend. 60.5×47.5 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 000