Oksjonid > Toimunud > Haus Galerii

ok_na_582.jpg

Haus Galerii 06.11.2024 19:00

EESTI GRAAFIKA

Kolmapäev, 6. nov. kell 19.00

Haus Galerii on korraldanud eesti graafika ja joonistuse oksjoneid, eraldiseisvalt maalikunsti oksjonitest juba mõned aastad, tõmbamaks sellele eesti kunstiloos olulisele tehnikale väärilist tähelepanu. Graafika oma mitmekesisuses pakub võimalusi süvenemiseks ja kaasamõtlemiseks ning käitub vaatajaga dialoogis kindlasti teisiti kui maalikunst. Oma detailiderohkuses ja esmapilgul tihti märkamatuks jäävate mõtte- ja kompositsioonimängudega on graafika oluliselt kaasahaaravam, kui seda ehk eeldada võiks - graafika mustvalge joon on petlik, peites oma tagasihoidlikkuses vaikimisi märksa enamat kui nii mõnigi maali värvipillerkaar.  

Kui tavapäraselt on meie graafikaoksjon suurel määral liikunud eesti varase perioodi teoseid mööda, siis sel korral oleme pigem 1970ndates ja 80ndates aastates, kus mängulised moodsad maailmad oma ilmeid avavad. Kui teemasid rõhutada, on sellel oksjonil läbivad urbanistlikud kompositsioonid ent ka figuurid ja abstraktsioonid. Vaatamata kõigile modernsetele meeleoludele ei saa ühegi graafikaoksjoni ekspositsioon ent olla ilma Eduard Wiiralti loominguta ja seda õigustatult, sest oli ta ju oma aja üks olulisemaid graafika moderniste, kelle teosed kõnelevad inimsuse ja olemise erinevatest tahkudest nii lähi kui kaugvaates nii groteskis kui nostalgis läbi kõikide aegade.  

Piia Ausman 

Kataloogi tekstid kunstiloolane Heie Marie Treier 

< tagasi

Tere hommikust!

Kui on valida, siis päeva algus võiks olla pigem lootusrikas. Siia kuulub aeglane ärkamine, hommikused veerituaalid, iseendaga olemine, vaimne ja füüsiline valmistumine aktiivseks päevaks. Taolisse hommikusse sobivad Evald Okase graafiline leht „Ärkvel“, Eduard Wiiralti intiimsed kujutlused lapsest ja naisest ning  Enno Ootsingu ja Kaljo Põllu idüllilised visioonid. 

Akt seljavaates
1. Eduard Wiiralt Akt seljavaates 1934. Süsi, paber Lm 44.7 x 24.4 cm (raamitud) Alghind 2 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Lapsed
2. Eduard Wiiralt Lapsed 1937. Linoolsügavtrükk Plm 24.6 x 24.7 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Hommik metsas
3. Günther Reindorff Hommik metsas 1941. Ofort Plm 14.6 x 18.2 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Lapi maastik (Vaisaluokta)
4. Eduard Wiiralt Lapi maastik (Vaisaluokta) 1946. Kuivnõel Plm 34.8 x 43.4 cm (raamitud) Alghind 5 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Maastik hobustega (Burgundia maastik)
5. Eduard Wiiralt Maastik hobustega (Burgundia maastik) 1947. Ofort Plm 32.4 x 39.6 cm (raamitud) Alghind 3 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Ärkvel
6. Evald Okas Ärkvel 1966. Ofort, akvatinta Plm 21.7 x 36.7 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Suvepäev
7. Kaljo Põllu Suvepäev 1970. Kuivnõel Plm 33.5 x 33.3 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Idüll
8. Enno Ootsing Idüll 1971. Linoolõige Km 42.5 x 61.5 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Maaliline graafika

Üldiselt toob sõna „graafika“ (või „graafiline“) silme ette lineaarsel joonel põhineva mustvalge kujutise, kus leht on läbinud graafikapressi ja teos on paljundatav. See kõik on õige. Kuid esile võiks tuua ka n-ö maalilist graafikat, kus kontuurid hajuvad, teos oleks nagu pintsliga maalitud, värviline, õhkumas pehmust ja hingelisust heas mõttes. Nii ühte kui teist suunda võimaldavad erinevad graafikatehnikad, mida professionaalid valdavad idee edastamiseks perfektselt.

Mõnikord valivad n-ö maalilise graafika kunstnikud, keda teataksegi peamiseks maalijatena, näiteks siinses valikus pallaslane Jaan Grünberg või vanameister Evald Okas. Ka Eduard Wiiralt maalis noore kunstnikuna mõningaid maale, ent tema valis lõpuks graafika-korüfeeks olemise. Siin tekib huvitav võrdlus Wiiralti ja Herald Eelma tööde vahel. Aleksander Peek, Erich Pehap, Märt Laarmann toovad graafikasse tundesoojust, nagu ka Silvi Liiva. Ülo Emmus ja Allex Kütt aitavad aga meelde tuletada, et ka maalikunstis endas leidub igasuguseid suundumusi, näiteks slaidimaali, mis on siin toodud ringiga hoopis graafikasse.

Õhtu linnas
9. Erich Pehap Õhtu linnas 1934. Tint, paber Vm 37 x 33 cm (raamitud) Alghind 1 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Maastik
10. Jaan Grünberg Maastik 1939. Monotüüpia Km 43 x 61 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Eesti neiu
11. Eduard Wiiralt Eesti neiu 1942. Värviline akvatinta Plm 39.6 x 32.2 cm (raamitud) Alghind 4 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Kaks naist
12. Endel Kõks Kaks naist 1953. Vitrograafia, guašš, paber Vm 46.5 x 59 cm (raamitud) Alghind 2 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Natüürmort õuntega
13. Märt Laarman Natüürmort õuntega 1959. Linoollõige Km 27 x 19.3 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Pikk jalg
14. Aleksander Peek Pikk jalg 1967. Siiditrükk Km 24.2 x 16.5 cm (raamitud) Alghind 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Viru tänav
15. Aleksander Peek Viru tänav 1967. Siiditrükk Vm 25 x 17 cm (raamitud) Alghind 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Rändur
16. Märt Laarman Rändur 1968. Linoollõige Km 23.3 x 16 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Tüdrukud
17. Herald Eelma Tüdrukud 1969. Linoolõige Km 47.7 x 40.8 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Tallinna raekoda
18. Evald Okas Tallinna raekoda 1971. Akvatinta Plm 64 x 49.5 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Lapsepõlves
19. Silvi Liiva Lapsepõlves 1972. Litograafia Km 42.7 x 38 cm (raamitud) Alghind 1 000 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Trepp
20. Allex Kütt Trepp 1981. Söövitus Plm 53 x 34.3 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Peegeldused I
21. Ülo Emmus Peegeldused I 1985. Litograafia Km 44.9 x 50 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Arhitekti pilk

Nimitöö on Ilmar Torni „Arhitekt“. Arhitekt vaatab, tulenevalt oma haridusest ja erialast, hooneid ja linna teistmoodi kui need, kes pole harjunud analüüsima avalikku ruumi, hoonete vahelisi suhteid, ajastute kihistusi linnaehituses, maja ruumipaigutust jpm. Siinses alagrupis analüüsib arhitekti haridusega Leonhard Lapin konstruktivistlikus võtmes Tallinna keskaegset vanalinna kui erilist keskkonda, maalija ning graafik Evald Okas aga tundub kaasa mõtlevat oma arhitektist poja loometööle. Natalie Mei ja Illimar Paul on samuti koondatud tähelepanu arhitektuurile.

Vaade Jaani kirikule
22. Natalie Mei Vaade Jaani kirikule 1928. Süsi, paber Km 29.8 x 17 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Arhitekt
23. Ilmar Torn Arhitekt 1975. Puulõige Km 46 x 40 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Linnaäärne
24. Urmas Ploomipuu Linnaäärne 1976. Akvatinta Plm 39.8 x 39.3 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Linnamaastik XI (Kyoto)
25. Illimar Paul Linnamaastik XI (Kyoto) 1978-1979. Tušš, paber Km 56 x 57.5 cm (raamitud) Alghind 2 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Linn X
26. Evald Okas Linn X 1984. Litograafia Km 44.3 x 64.7 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Vana Tallinn VI
27. Leonhard Lapin Vana Tallinn VI 2004. Litograafia Km 38 x 36 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Kaunis kodumaa

„Kaunis kodumaa“ kõlab nagu retro – ja see pärinebki eesti fotograafi Carl Sarapi (1892- 1942) postkaartide seeria pealkirjast. Sarap jäädvustas 1930. aastate Eesti paikasid helges ja armastavas võtmes, kuid tänapäeval saame tänu tema fotodele aimu paljudest hävinud kultuurikihtidest. Näiteks pildistas Sarap barokk-Narva linna ja arhitektuuri, mis pommitati 6. mail 1944. aastal maatasa. Carl Sarapi fotod said 1980.-1990. aastatel jätkuprojekti, kui fotokorüfee Peeter Tooming taaspildistas neid samu vaateid pealkirja all „50 aastat hiljem“ ja „55 aastat hiljem“ väga palju muutunud ajas.

Praeguses veelgi rohkem muutunud kaasajas võiks küsida, kas on võimalik taas-saavutada Carl Sarapi kodumaad armastavat pilku, millest vaimselt globaliseeruv ja urbaniseeruv eestlane näib aina enam distantseeruvat? Ehk näitavad teed siinsete kunstnike teosed? Kaljo Põllu müütiline vaade Eesti maastikule erineb asjalik-poeetilisest Günther Reindorffi vaatest, ometi tunnetavad mõlemad kunstnikud ühesugust poolehoidu kujutatava suhtes. Peeter Ulas, Alo Hoidre ja Mare Vint jäädvustavad erilist saarelist olemist, millele Evald Okas lisab vaate tormisele merele. Marje Üksise moodsam motiiv kajastab ikka sedasama kaunist kodumaad.

Vanamees
28. Eduard Wiiralt Vanamees 1920. Värviline linoollõige Km 23.4 x 21.2 cm (raamitud) Alghind 3 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Kõrge taevas
29. Voldemar Kangro-Pool Kõrge taevas 1922-1924. Puulõige Km 15.2 x 15 cm (raamitud) Alghind 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Metsaoja
30. Günther Reindorff Metsaoja 1943. Linoolgravüür Km 24.2 x 30.6 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Poolakt (Astrid)
31. Eduard Wiiralt Poolakt (Astrid) 1943. Kuivnõel Plm 49.5 x 32.2 cm (raamitud) Alghind 4 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Viljandi maastik
32. Eduard Wiiralt Viljandi maastik 1943. Kuivnõel 39.6 x 64.7 cm (raamitud) Alghind 4 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Ülestõusmine
33. Herman Talvik Ülestõusmine 1950ndad. Litograafia Km 43.5 x 25 cm (raamitud) Alghind 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Torm
34. Evald Okas Torm 1959. Litograafia Km 59 x 80 cm (raamitud) Alghind 2 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Koguva küla Muhus
35. Alo Hoidre Koguva küla Muhus 1962. Autolitograafia Km 29.5 x 47.7 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Saaremaa maastik
36. Peeter Ulas Saaremaa maastik 1963. Linoolõige Km 21.3 x 30.3 cm (raamitud) Alghind 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Eesti maastik
37. Kaljo Põllu Eesti maastik 1975. Metsotinto Plm 33.3 x 45 cm (raamitud) Alghind 2 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Maa uinub (sarjast
38. Kaljo Põllu Maa uinub (sarjast "Kalivägi") 1984. Metsotinto Plm 35 x 49.8 cm (raamitud) Alghind 2 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Saaremaastik II
39. Mare Vint Saaremaastik II 1984. Litograafia Km 40 x 39 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Õhtune natüürmort I
40. Marje Üksine Õhtune natüürmort I 1988. Värviline litograafia Km 35 x 40 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Kristjan Raud, kunstiajaloo pärl

Kristjan Raua teose jõudmine oksjonile on suhteliselt haruldane olukord. Kunstiajaloo pärle on käesolevas pakkumises rohkemgi, näiteks Eduard Wiiralti graafika, mida on varem esile tõstetud, ent seekord fokuseerigem Kristjan Rauale. Tema loomingust on avaldatud neli mahukat monograafiat: Rasmus Kangropool „Kristjan Raud“ (Kunst 1961), Lehti Viiroja „Kristjan Raud 1865—1943. Looming ja mõtteavaldused“ (Kunst, 1981), Mai Levin „Kristjan ja Paul Raud“ (Eesti Kunstimuuseum 2006), Mai Levin „Kristjan Raud – suur kunstnik ja rahvuskultuuri ehitaja“ (2021). Kristjan Raua pedagoogiline ja kunstipoliitiline tegevus, kirjutised ja looming 20. sajandi algul on justkui ankruks, millele toetus eesti kunstimaailm hilisematel aastakümnetel.

Loe lisaks "Kunstiskandaalid": Kristjan Raua "Kalevipoja" pildid jõudsid seltskonnakohtusse ERR-ist!

 

Hüljatu
41. Kristjan Raud Hüljatu 1927-1933. Pliiats, guašš, paber papil Lm 32.8 x 25.8 cm (raamitud) Alghind 5 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Sürrealism

2024. aastal tähistatakse paljude riikide kunstimuuseumides sürrealismi manifesti 100. aastapäeva. Andrė Bretoni 1924. aasta manifest on 20. sajandi kunsti ühe tüvitekstina ingliskeelses tõlkes loetav ka internetis. Eestiski on sel aastal toimunud suuremaid ja väiksemaid sürrealismi näitusi, nii et esitagem siinset töödevalikut selle kõige laineharjal.

Nõukogude aeg oli sürrealistlikele kunstipüüdlustele eriti soodne nii Eesti kunstis kui ka Moskva nonkonformistlikus kunstis, sest ümbritsev ühiskond oma vastuolulise propaganda ning imelike tabudega tundus mõtlevale inimesele kohati jabur. Võib öelda, et niipea, kui saabusid 1990. aastad ja kadusid vanad tabud ja propagandad, internetist võis vaadata pornograafiat ja reklaamid sundisid peale seksualiseeritud käsitlust tarbekaupadest, moondus sürrealism millekski muuks. Kohati muutus kunstis aktuaalseks hoopis dokumentide otsimine reaalsuse enda kohta.

Käesolevas valikus on kolm graafilist lehte 1970. aastatest, mis tõendavad, et sürrealistlik tunnetus võis olla levinud ka nende kunstnike seas, kes seda otseselt ei manifesteerinud ega osalenud ka temaatilises grupeeringus. Jüri Arrak, Ado Lill, Vello Vinn ja Urmas Ploomipuu kuuluvad kõik enam-vähem samasse põlvkonda, kes küpsenud 1960. aastate kunstiuuenduste kontekstis. Unenäoline ja kummaline tegelikkuse-tõlgendus lööb neist teostest tuntavalt läbi.

Vahimajake
42. Urmas Ploomipuu Vahimajake 1971. Ofort, metsotinto Plm 43 x 41.5 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Põud (sarjast
43. Vello Vinn Põud (sarjast "Tiivad") 1972. Ofort Plm 44.7 x 49.2 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Topis
44. Jüri Arrak Topis 1974. Värviline linoollõige Km 35.5 x 49.5 cm (raamitud) Alghind 1 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Õhtul
45. Ado Lill Õhtul 1978. Sügavtrükk Plm 41.2 x 37.7 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Julgeolek

Millest mõeldakse ja räägitakse praegu Eestis kõige rohkem? Eks ikka julgeolekust. Visuaalselt võiks siinses teostevalikus kujutada seda mõningad jõulised kujundid – Jüri Arraku isalõvi, Raul Meele viirutatud Eesti, aga ka Vive Tolli ood raamatutest ammutatud vaimutarkusele. Kommentaarid on vast liigsed.

Viirutatud Eesti. Lääs
46. Raul Meel Viirutatud Eesti. Lääs 1981-1984. Serigraafia 1/4 Lm 20 x 20 cm (raamitud) Alghind 500 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Lõvi
47. Jüri Arrak Lõvi 1986. Litograafia Km 32 x 41.2 cm (raamitud) Alghind 3 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Raamatutele
48. Vive Tolli Raamatutele 1998. Söövitus Plm 30 x 34.2 cm (raamitud) Alghind 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Töö ja vile

Tuntud muinasjutust pärit laul “Käib töö ja vile koos” sisendab mõtestatud töötamise edasiviivat aspekti. Tekib kujutlus töö voos viibimisest, protsessist, kus töö tegija teab, mida ja milleks ta teeb. Seda on hea vaadata, kui töötatakse vabatahtlikult ja iseendale, mitte sunnitult ega võõrale. Selline töötamine võiks olla ihaldusväärseim seisund, mis puudutab nimetatud valdkonda ja temaatikat. Richard Sagrits ja Henno Arrak kujutavad laevaehitust ja valmis laevu. Selles valdkonnas tegutsevad enamasti oma ala fanaatikud parimas mõttes – meri pole mitte igaühe elu loomulik element. Laevadel on oma laevavile, nagu annab teada mereleksikon, ning vilel on konkreetsed kasutusviisid. Kujutlegem siis nende graafiliste lehtede juurde laevavile erinevaid heliefekte.

Laeva ehitus
49. Richard Sagrits Laeva ehitus 1939. Koloreeritud linoollõige Km 25.6 x 18.7 cm (raamitud) Alghind 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Hispaanlanna
50. Evald Okas Hispaanlanna 1959. Pehmelakk Plm 15 x 19.8 cm (raamitud) Alghind 1 500 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Töötud
51. Evald Okas Töötud 1961. Kuivnõel, akvatinta Plm 32.2 x 35.5 cm (raamitud) Alghind 1 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Suured ja väikesed laevad
52. Henno Arrak Suured ja väikesed laevad 1964. Linoollõige Km 40 x 52 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Purjelaev Dar Pomorza
53. Urmas Ploomipuu Purjelaev Dar Pomorza 1980. Akvatinta Plm 21.7 x 19.8 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Nautima õppimine

Rahvas, kes kuulub ajalooliselt karmivõitu põhjamaisesse kliimasse ja kasinust taga ajavasse luterlikku kultuurikonteksti, on näinud oma ellujäämise võtit lõputus töö tegemises. Õiget nautimist pole eriti osatud või kui, siis seisneb see tegevustes, millest väljaspool aru ei saada, või milles kaldutakse üle võlli minema. Kas võib öelda, et enne nautima hakkamist ollakse pidanud seda teadvustama võrdluses teiste kultuuridega, näiteks prantsuse kultuuriga, või raamatutest? Nautimise kujutamisel kunstis on erinevaid mikropoliitikaid. Ernst Tiido ja Richard Kaljo kujutavad suplevaid naisi – prantsuse varamodernistliku maalikunsti levinuimat motiivi. Ruth Tulving, külma sõja aegne globaalne eestlane, nautis graafikas värvide ja vormide särinat. Enno Ootsing tundub pildiliselt nautivat kujutatut, nagu ka Raivo Korstnik. Samas avaldas Leonhard Lapin nautimise kujutamise kaudu hoopis vaikivat protesti riigi vastu, mille mõõdutundetu propaganda ülistas töötamist tehastes.

Suplejad
54. Richard Kaljo Suplejad 1943. Kuivnõel Plm 30.5 x 29.2 cm (raamitud) Alghind 1 500 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Suplejad
55. Ernst Tiido Suplejad 1943. Kuivnõel Plm 21.8 x 24.5 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Sügis
56. Enno Ootsing Sügis 1972. Värviline linoollõige Km 36.2 x 48.8 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Pöörduv figuur
57. Ruth Tulving Pöörduv figuur 1975. Serigraafia Km 68.8 x 56.5 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Naine-masin IV
58. Leonhard Lapin Naine-masin IV 1975. Kõrgtrükk Km 39.8 x 37.5 cm (raamitud) Alghind 1 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Mees-masin III
59. Leonhard Lapin Mees-masin III 1978. Kõrgtrükk Km 40 x 38.2 cm (raamitud) Alghind 1 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Akt
60. Raivo Korstnik Akt 1987. Litograafia Vm 32.5 x 39.2 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Naised VII
61. Evald Okas Naised VII 1989. Litograafia Km 48 x 70 cm (raamitud) Alghind 2 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -

-