Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

582.t1.jpg

Kataloog

EESTI GRAAFIKA

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

Haus Galerii on korraldanud eesti graafika ja joonistuse oksjoneid eraldiseisvalt maalikunsti oksjonitest juba mõned aastad, tõmbamaks sellele eesti kunstiloos olulisele tehnikale väärilist tähelepanu. Graafika oma mitmekesisuses pakub võimalusi süvenemiseks ja kaasamõtlemiseks ning käitub vaatajaga dialoogis kindlasti teisiti kui maalikunst. Oma detailiderohkuses ja esmapilgul tihti märkamatuks jäävate mõtte- ja kompositsioonimängudega on graafika oluliselt kaasahaaravam kui seda ehk eeldada võiks - graafika mustvalge joon on petlik, peites oma tagasihoidlikkuses vaikimisi märksa enamat kui nii mõnigi maali värvipillerkaar.  

Kui tavapäraselt on meie graafikaoksjon suurel määral liikunud eesti varase perioodi teoseid mööda, siis sel korral oleme pigem 1970ndates ja 1980ndates aastates, kus mängulised moodsad maailmad oma ilmeid avavad. Kui teemasid rõhutada, on sellel oksjonil läbivad urbanistlikud kompositsioonid, ent ka figuurid ja abstraktsioonid. Vaatamata kõigile modernsetele meeleoludele ei saa ühegi graafikaoksjoni ekspositsioon ent olla ilma Eduard Wiiralti loominguta, ja seda õigustatult, sest oli ta ju oma aja üks olulisemaid graafika moderniste, kelle teosed kõnelevad inimsuse ja olemise erinevatest tahkudest nii lähi- kui kaugvaates, nii groteskis kui nostalgias läbi kõikide aegade.  

Piia Ausman 

Kataloogi tekstid kunstiloolane Heie Marie Treier 

Teosed

Tere hommikust!

Kui on valida, siis päeva algus võiks olla pigem lootusrikas. Siia kuulub aeglane ärkamine, hommikused veerituaalid, iseendaga olemine, vaimne ja füüsiline valmistumine aktiivseks päevaks. Taolisse hommikusse sobivad Evald Okase graafiline leht „Ärkvel“, Eduard Wiiralti intiimsed kujutlused lapsest ja naisest ning  Enno Ootsingu ja Kaljo Põllu idüllilised visioonid. 

20680.t.jpg
1. Eduard Wiiralt Akt seljavaates. 1934

Süsi, paber. 24.4×44.7 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine -
20956.t.jpg
2. Eduard Wiiralt Lapsed. 1937

Linoolsügavtrükk. 24.7×24.6 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 4 200
21380.t.jpg
3. Günther Reindorff Hommik metsas. 1941

Ofort. 18.2×14.6 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 2 200
21063.t.jpg
4. Eduard Wiiralt Lapi maastik (Vaisaluokta). 1946

Kuivnõel. 43.4×34.8 cm

Alghind 5 600
Viimane pakkumine -
21397.t.jpg
5. Eduard Wiiralt Maastik hobustega (Burgundia maastik). 1947

Ofort. 39.6×32.4 cm

Alghind 3 600
Viimane pakkumine 3 600
21277.t.jpg
6. Evald Okas Ärkvel. 1966

Ofort, akvatinta. 36.7×21.7 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300
21358.t.jpg
7. Kaljo Põllu Suvepäev. 1970

Kuivnõel. 33.3×33.5 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 2 400
21270.t.jpg
8. Enno Ootsing Idüll. 1971

Linoolõige . 61.5×42.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100

Maaliline graafika

Üldiselt toob sõna „graafika“ (või „graafiline“) silme ette lineaarsel joonel põhineva mustvalge kujutise, kus leht on läbinud graafikapressi ja teos on paljundatav. See kõik on õige. Kuid esile võiks tuua ka n-ö maalilist graafikat, kus kontuurid hajuvad, teos oleks nagu pintsliga maalitud, värviline, õhkumas pehmust ja hingelisust heas mõttes. Nii ühte kui teist suunda võimaldavad erinevad graafikatehnikad, mida professionaalid valdavad idee edastamiseks perfektselt.

Mõnikord valivad n-ö maalilise graafika kunstnikud, keda teataksegi peamiseks maalijatena, näiteks siinses valikus pallaslane Jaan Grünberg või vanameister Evald Okas. Ka Eduard Wiiralt maalis noore kunstnikuna mõningaid maale, ent tema valis lõpuks graafika-korüfeeks olemise. Siin tekib huvitav võrdlus Wiiralti ja Herald Eelma tööde vahel. Aleksander Peek, Erich Pehap, Märt Laarman toovad graafikasse tundesoojust, nagu ka Silvi Liiva. Ülo Emmus ja Allex Kütt aitavad aga meelde tuletada, et ka maalikunstis endas leidub igasuguseid suundumusi, näiteks slaidimaali, mis on siin toodud ringiga hoopis graafikasse.

21295.t.jpg
9. Erich Pehap Õhtu linnas. 1934

Tint, paber. 33.0×37.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 1 800
21049.t.jpg
10. Jaan Grünberg Maastik. 1939

Monotüüpia. 61.0×43.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 600
20244.t.jpg
11. Eduard Wiiralt Eesti neiu. 1942

Värviline akvatinta. 32.2×39.6 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine 10 600
21062.t.jpg
12. Endel Kõks Kaks naist. 1953

Vitrograafia, guašš, paber. 59.0×46.5 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine -
21343.t.jpg
13. Märt Laarman Natüürmort õuntega. 1959

Linoollõige. 19.3×27.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
18188.t.jpg
14. Aleksander Peek Pikk jalg. 1967

Siiditrükk. 16.5×24.2 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 700
21279.t.jpg
15. Aleksander Peek Viru tänav. 1967

Siiditrükk. 17.0×25.0 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine -
21342.t.jpg
16. Märt Laarman Rändur. 1968

Linoollõige. 16.0×23.3 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
19680.t.jpg
17. Herald Eelma Tüdrukud. 1969

Linoolõige. 40.8×47.7 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 2 200
21337.t.jpg
18. Evald Okas Tallinna raekoda. 1971

Akvatinta . 49.5×64.0 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine -
21340.t.jpg
19. Silvi Liiva Lapsepõlves. 1972

Litograafia . 38.0×42.7 cm

Alghind 1 000
Viimane pakkumine -
21339.t.jpg
20. Allex Kütt Trepp. 1981

Söövitus . 34.3×53.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
21334.t.jpg
21. Ülo Emmus Peegeldused I. 1985

Litograafia. 50.0×44.9 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -

Arhitekti pilk

Nimitöö on Ilmar Torni „Arhitekt“. Arhitekt vaatab, tulenevalt oma haridusest ja erialast, hooneid ja linna teistmoodi kui need, kes pole harjunud analüüsima avalikku ruumi, hoonete vahelisi suhteid, ajastute kihistusi linnaehituses, maja ruumipaigutust jpm. Siinses alagrupis analüüsib arhitekti haridusega Leonhard Lapin konstruktivistlikus võtmes Tallinna keskaegset vanalinna kui erilist keskkonda, maalija ning graafik Evald Okas aga tundub kaasa mõtlevat oma arhitektist poja loometööle. Natalie Mei ja Illimar Paul on samuti koondanud tähelepanu arhitektuurile.

21296.t.jpg
22. Natalie Mei Vaade Jaani kirikule. 1928

Süsi, paber. 17.0×29.8 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200
18851.t.jpg
23. Ilmar Torn Arhitekt. 1975

Puulõige. 40.0×46.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300
21278.t.jpg
24. Urmas Ploomipuu Linnaäärne. 1976

Akvatinta. 39.3×39.8 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 600
21333.t.jpg
25. Illimar Paul Linnamaastik XI (Kyoto). 1978 - 1979

Tušš, paber. 57.5×56.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 2 800
21336.t.jpg
26. Evald Okas Linn X. 1984

Litograafia . 64.7×44.3 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine -
21344.t.jpg
27. Leonhard Lapin Vana Tallinn VI. 2004

Litograafia . 36.0×38.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 600

Kaunis kodumaa

„Kaunis kodumaa“ kõlab nagu retro – ja see pärinebki eesti fotograafi Carl Sarapi (1892–1942) postkaartide seeria pealkirjast. Sarap jäädvustas 1930ndate aastate Eesti paikasid helges ja armastavas võtmes, kuid tänapäeval saame tänu tema fotodele aimu paljudest hävinud kultuurikihtidest. Näiteks pildistas Sarap barokk-Narva linna ja arhitektuuri, mis pommitati 6. mail 1944. aastal maatasa. Carl Sarapi fotod said 1980-90ndatel aastatel jätkuprojekti, kui fotokorüfee Peeter Tooming taaspildistas neid samu vaateid pealkirja all „50 aastat hiljem“ ja „55 aastat hiljem“ väga palju muutunud ajas.

Praeguses veelgi rohkem muutunud kaasajas võiks küsida, kas on võimalik taas-saavutada Carl Sarapi kodumaad armastavat pilku, millest vaimselt globaliseeruv ja urbaniseeruv eestlane näib aina enam distantseeruvat? Ehk näitavad teed siinsete kunstnike teosed? Kaljo Põllu müütiline vaade Eesti maastikule erineb asjalik-poeetilisest Günther Reindorffi vaatest, ometi tunnetavad mõlemad kunstnikud ühesugust poolehoidu kujutatava suhtes. Peeter Ulas, Alo Hoidre ja Mare Vint jäädvustavad erilist saarelist olemist, millele Evald Okas lisab vaate tormisele merele. Marje Üksise moodsam motiiv kajastab ikka sedasama kaunist kodumaad.

21359.t.jpg
28. Eduard Wiiralt Vanamees. 1920

Värviline linoollõige. 21.2×23.4 cm

Alghind 3 700
Viimane pakkumine 3 700
18371.t.jpg
29. Voldemar Kangro-Pool Kõrge taevas. 1922 - 1924

Puulõige. 15.0×15.2 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 600
21211.t.jpg
30. Günther Reindorff Metsaoja. 1943

Linoolgravüür. 30.6×24.2 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine -
21221.t.jpg
31. Eduard Wiiralt Poolakt (Astrid). 1943

Kuivnõel. 32.2×49.5 cm

Alghind 4 100
Viimane pakkumine 6 300
21396.t.jpg
32. Eduard Wiiralt Viljandi maastik. 1943

Kuivnõel. 64.7×39.6 cm

Alghind 4 600
Viimane pakkumine 5 900
21051.t.jpg
33. Herman Talvik Ülestõusmine. 1950ndad

Litograafia. 25.0×43.5 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -
21217.t.jpg
34. Evald Okas Torm. 1959

Litograafia. 80.0×59.0 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 3 800
21315.t.jpg
35. Alo Hoidre Koguva küla Muhus. 1962

Autolitograafia. 47.7×29.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
21284.t.jpg
36. Peeter Ulas Saaremaa maastik. 1963

Linoolõige. 30.3×21.3 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine -
21138.t.jpg
37. Kaljo Põllu Eesti maastik. 1975

Metsotinto . 45.0×33.3 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 4 600
21139.t.jpg
38. Kaljo Põllu Maa uinub (sarjast "Kalivägi"). 1984

Metsotinto . 49.8×35.0 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 2 900
21341.t.jpg
39. Mare Vint Saaremaastik II. 1984

Litograafia . 39.0×40.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
20247.t.jpg
40. Marje Üksine Õhtune natüürmort I. 1988

Värviline litograafia. 40.0×35.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400

Kristjan Raud, kunstiajaloo pärl

Kristjan Raua teose jõudmine oksjonile on suhteliselt haruldane olukord. Kunstiajaloo pärle on käesolevas pakkumises rohkemgi, näiteks Eduard Wiiralti graafika, mida on varem esile tõstetud, ent seekord fokuseerigem Kristjan Rauale. Tema loomingust on avaldatud neli mahukat monograafiat: Rasmus Kangropool „Kristjan Raud“ (Kunst 1961), Lehti Viiroja „Kristjan Raud 1865—1943. Looming ja mõtteavaldused“ (Kunst, 1981), Mai Levin „Kristjan ja Paul Raud“ (Eesti Kunstimuuseum 2006), Mai Levin „Kristjan Raud – suur kunstnik ja rahvuskultuuri ehitaja“ (2021). Kristjan Raua pedagoogiline ja kunstipoliitiline tegevus, kirjutised ja looming 20. sajandi algul on justkui ankruks, millele toetus eesti kunstimaailm hilisematel aastakümnetel.

Loe lisaks "Kunstiskandaalid": Kristjan Raua "Kalevipoja" pildid jõudsid seltskonnakohtusse ERR-ist!

 

21346.t.jpg
41. Kristjan Raud Hüljatu. 1927 - 1933

Pliiats, guašš, paber papil. 25.8×32.8 cm

Alghind 5 400
Viimane pakkumine 5 400

Sürrealism

2024. aastal tähistatakse paljude riikide kunstimuuseumides sürrealismi manifesti 100. aastapäeva. Andrė Bretoni 1924. aasta manifest on 20. sajandi kunsti ühe tüvitekstina ingliskeelses tõlkes loetav ka internetis. Eestiski on sel aastal toimunud suuremaid ja väiksemaid sürrealismi näitusi, nii et esitagem siinset töödevalikut selle kõige laineharjal.

Nõukogude aeg oli sürrealistlikele kunstipüüdlustele eriti soodne nii Eesti kunstis kui ka Moskva nonkonformistlikus kunstis, sest ümbritsev ühiskond oma vastuolulise propaganda ning imelike tabudega tundus mõtlevale inimesele kohati jabur. Võib öelda, et niipea, kui saabusid 1990ndad aastad ja kadusid vanad tabud ja propagandad, internetist võis vaadata pornograafiat ja reklaamid sundisid peale seksualiseeritud käsitlust tarbekaupadest, moondus sürrealism millekski muuks. Kohati muutus kunstis aktuaalseks hoopis dokumentide otsimine reaalsuse enda kohta.

Käesolevas valikus on kolm graafilist lehte 1970ndatest aastatest, mis tõendavad, et sürrealistlik tunnetus võis olla levinud ka nende kunstnike seas, kes seda otseselt ei manifesteerinud ega osalenud ka temaatilises grupeeringus. Jüri Arrak, Ado Lill, Vello Vinn ja Urmas Ploomipuu kuuluvad kõik enam-vähem samasse põlvkonda, kes küpsenud 1960ndate aastate kunstiuuenduste kontekstis. Unenäoline ja kummaline tegelikkuse-tõlgendus lööb neist teostest tuntavalt läbi.

20531.t.jpg
42. Urmas Ploomipuu Vahimajake. 1971

Ofort, metsotinto. 41.5×43.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300
21368.t.jpg
43. Vello Vinn Põud (sarjast "Tiivad"). 1972

Ofort . 49.2×44.7 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 700
21330.t.jpg
44. Jüri Arrak Topis. 1974

Värviline linoollõige. 49.5×35.5 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 1 700
21381.t.jpg
45. Ado Lill Õhtul. 1978

Sügavtrükk. 37.7×41.2 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200

Julgeolek

Millest mõeldakse ja räägitakse praegu Eestis kõige rohkem? Eks ikka julgeolekust. Visuaalselt võiks siinses teostevalikus kujutada seda mõningad jõulised kujundid – Jüri Arraku isalõvi, Raul Meele viirutatud Eesti, aga ka Vive Tolli ood raamatutest ammutatud vaimutarkusele. Kommentaarid on vast liigsed.

21121.t.jpg
46. Raul Meel Viirutatud Eesti. Lääs. 1981 - 1984

Serigraafia 1/4. 20.0×20.0 cm

Alghind 500
Viimane pakkumine 700
19994.t.jpg
47. Jüri Arrak Lõvi. 1986

Litograafia. 41.2×32.0 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 4 000
21135.t.jpg
48. Vive Tolli Raamatutele. 1998

Söövitus . 34.2×30.0 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -

Töö ja vile

Tuntud muinasjutust pärit laul “Käib töö ja vile koos” sisendab mõtestatud töötamise edasiviivat aspekti. Tekib kujutlus töö voos viibimisest, protsessist, kus töö tegija teab, mida ja milleks ta teeb. Seda on hea vaadata, kui töötatakse vabatahtlikult ja iseendale, mitte sunnitult ega võõrale. Selline töötamine võiks olla ihaldusväärseim seisund, mis puudutab nimetatud valdkonda ja temaatikat. Richard Sagrits ja Henno Arrak kujutavad laevaehitust ja valmis laevu. Selles valdkonnas tegutsevad enamasti oma ala fanaatikud parimas mõttes – meri pole mitte igaühe elu loomulik element. Laevadel on oma laevavile, nagu annab teada mereleksikon, ning vilel on konkreetsed kasutusviisid. Kujutlegem siis nende graafiliste lehtede juurde laevavile erinevaid heliefekte.

19869.t.jpg
49. Richard Sagrits Laeva ehitus. 1939

Koloreeritud linoollõige. 18.7×25.6 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 1 900
21352.t.jpg
50. Evald Okas Hispaanlanna. 1959

Pehmelakk. 19.8×15.0 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 1 500
10178.t.jpg
51. Evald Okas Töötud. 1961

Kuivnõel, akvatinta. 35.5×32.2 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 2 700
21338.t.jpg
52. Henno Arrak Suured ja väikesed laevad. 1964

Linoollõige. 52.0×40.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
21302.t.jpg
53. Urmas Ploomipuu Purjelaev Dar Pomorza. 1980

Akvatinta. 19.8×21.7 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -

Nautima õppimine

Rahvas, kes kuulub ajalooliselt karmivõitu põhjamaisesse kliimasse ja kasinust taga ajavasse luterlikku kultuurikonteksti, on näinud oma ellujäämise võtit lõputus töö tegemises. Õiget nautimist pole eriti osatud, või kui, siis seisneb see tegevustes, millest väljaspool aru ei saada, või milles kaldutakse üle võlli minema. Kas võib öelda, et enne nautima hakkamist ollakse pidanud seda teadvustama võrdluses teiste kultuuridega, näiteks prantsuse kultuuriga, või raamatutest? Nautimise kujutamisel kunstis on erinevaid mikropoliitikaid. Ernst Tiido ja Richard Kaljo kujutavad suplevaid naisi – prantsuse varamodernistliku maalikunsti levinuimat motiivi. Ruth Tulving, külma sõja aegne globaalne eestlane, nautis graafikas värvide ja vormide särinat. Enno Ootsing tundub pildiliselt nautivat kujutatut, nagu ka Raivo Korstnik. Samas avaldas Leonhard Lapin nautimise kujutamise kaudu hoopis vaikivat protesti riigi vastu, mille mõõdutundetu propaganda ülistas töötamist tehastes.

21317.t.jpg
54. Richard Kaljo Suplejad. 1943

Kuivnõel. 29.2×30.5 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 1 500
19734.t.jpg
55. Ernst Tiido Suplejad. 1943

Kuivnõel. 24.5×21.8 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 600
21331.t.jpg
56. Enno Ootsing Sügis. 1972

Värviline linoollõige. 48.8×36.2 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine -
21180.t.jpg
57. Ruth Tulving Pöörduv figuur. 1975

Serigraafia. 56.5×68.8 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
21286.t.jpg
58. Leonhard Lapin Naine-masin IV. 1975

Kõrgtrükk. 37.5×39.8 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 1 800
21285.t.jpg
59. Leonhard Lapin Mees-masin III. 1978

Kõrgtrükk. 38.2×40.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 3 800
21304.t.jpg
60. Raivo Korstnik Akt. 1987

Litograafia. 39.2×32.5 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
21303.t.jpg
61. Evald Okas Naised VII. 1989

Litograafia. 70.0×48.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine -