Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

576.t1.jpg

Kataloog

EESTI GRAAFIKA OKSJON - 8. mai

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

Eesti graafikale oleme Haus Galerii oksjonite kaudu viimasel paaril aastal hoogsalt tähelepanu tõmmanud, tuues esile selle teatud määral isegi kaduva meedia eripära ja võlu. Eestlastele on laiemalt omane introvertsus, mis on meie graafika loomingule ju üksnes hästi mõjunud. Graaafika nõuab aega, süvenemist, endas olemist ja äärmist kannatlikkust, eriti sügavtrüki tehnika puhul, mil graafikaplaatide ettevalmistusele kulub tunde ja tunde ning päevi ja päevi töötlemist, kujundite plaadile kandmist ja kõike muud, joonistamaks välja ühe teose hilisema maailma võimeka detailsuse. Eesti graafika on mitmekesine, kohati mitmekesisemgi kui maal, mida me alati klassikalises mõistes hindame ja kujutava kunsti esiritta seame. Ometi on just graafika motiivide ja teemade valik eksperimentaalsem ja nähtavamalt otsingulisem, mida käesolev teoste esitlus ilmekalt illustreerib. Kataloogi tekstid on kirjutanud kunstiloolane Heie Marie Treier. Oksjoni kuraator on Piia Ausman.

Teosed

Sensoorsed aistingud

Hea kunst kõnetab ikka ja jälle vaataja kõiki tajusid ja meeli, tundeid, emotsioone, tuues välja meie inimeseks-olemise sügavama kogemuse. Väike ekskursioon läbi 20. sajandi eesti graafika toob välja piisavalt erinevaid tundeid, millega suhestuda. 1930ndate aastate Ferdi Sannamehe joonistus astub dialoogi siinsel oksjonil jõuliselt esindatud Eduard Wiiralti graafikaga. 1950ndatest aastatest pärit Ilmar Torni ja Evald Okase teosed kannavad hämmastaval kombel ajastu esteetilisi tunnuseid, mis on juba järgmisel aastakümnel nende samade kunstnike loomingust kadunud.

1960ndad aastad on siinses valikus kõige mahukamalt esindatud – Edgar Valteri, Jüri Arraku, Erich Pehapi, Evald Okase, Herald Eelma, Heldur Laretei, Henn Roode, Sándor Sterni, ilmselt Karin Lutsu teostes. Pole ka ime, seda aastakümmet mäletatakse erilise vabanemise ajana. 1970ndaid aastaid esindavad Tõnis Vindi ja Leonhard Lapini teosed. Ning viimaks 1980ndad aastad, kust pärineb üks stiilne teos Kaisa Puustakilt.

20589.t.jpg
1. Ferdi Sannamees Kahekesi. 1932

Tušš, värvipliiats, paber. 27.5×21.8 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine 3 200
20857.t.jpg
2. Ilmar Torn Akt. 1953

Pliiats, paber. 32.5×53.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
20723.t.jpg
3. Evald Okas Virginia. 1958

Autolitograafia. 19.5×12.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine -
20588.t.jpg
4. Edgar Valter Naise portree. 1960

Monotüüpia. 20.5×32.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
20637.t.jpg
5. Erich Pehap Mehed vestlemas. 1961

Vineerilõige. 85.7×37.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
20925.t.jpg
6. Karin Luts Visioon. 1962

Söövitus. 17.0×18.7 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
20930.t.jpg
7. Sandor Stern Tiiger. 1962

Linoollõige. 25.7×39.2 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 850
20720.t.jpg
8. Evald Okas Jaapanlanna. 1965

Litograafia . 13.0×17.5 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 2 500
20858.t.jpg
9. Herald Eelma Tüdrukud II. 1965

Linoollõige. 45.5×45.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 500
20604.t.jpg
10. Jüri Arrak Figuur. 1966

Kuivnõel, hambapuur. 16.3×19.0 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine -
20905.t.jpg
11. Henn Roode Kujund. 1967 - 1970

Värvipliiats, paber. 34.0×33.4 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine -
20859.t.jpg
12. Heldur Laretei Noored II. 1968

Linoollõige. 38.7×45.5 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200
20914.t.jpg
13. Jüri Arrak Juhtum. 1970

Kõrgtrükk. 29.9×31.2 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine -
20724.t.jpg
14. Evald Okas Figuurid. 1971

Linoollõige. 21.4×32.7 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine -
20465.t.jpg
15. Tõnis Vint Tüdruk ringis. 1975

Litograafia . 46.0×46.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine -
20819.t.jpg
16. Leonhard Lapin Mees-Masin III. 1978

Kõrgtrükk. 38.2×40.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 7 400
20816.t.jpg
17. Kaisa Puustak Gloobus ajalehel. 1984

Kuivnõel, akvatinta. 48.8×32.3 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300

Jalutamine maal

Kui 19. sajandi lõpu Pariisis jalutavat kõrgklassi meest on hakatud nimetama flanööriks, siis Eesti suvises maastikus jalutava flanöörina võiks käsitleda tuntud romaani- ja filmikangelast Nipernaadit. Kalju Kiisa 1983. aasta film „Nipernaadi“ põhines August Gailiti romaanil „Toomas Nipernaadi“ ning seda iseloomustatakse raamatututvustuses nii: „Alates esmailmumisest 1928. aastal on teos vallutanud ühe südame teise järel.”

Siinne valik teoseid võiks kokkuleppeliselt ollagi „jalutamine maal“. Traditsioonilisi loodusvaateid esindavad Karl Tael, Jaan Grünberg, Eerik Haamer, ent ülekaalus on seekord teatud esteetikat või sümbolismi kandvad teosed Kaljo Põllult, Tõnis Vindilt, Allex Kütilt, Silvi Liivalt, Urmas Ploomipuult, Peeter Mudistilt, Ernst Tiidolt ja Leopold Ennosaarelt. Kõik nad lähtuvad ühel või teisel tasandil loodusest, leides sealt vaimset kosutust.

20561.t.jpg
18. Jaan Grünberg Maastik. 1938

Monotüüpia. 20.0×20.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 3 200
20923.t.jpg
19. Jaan Grünberg Maastik majadega. 1938

Monotüüpia. 20.0×20.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 5 900
20965.t.jpg
20. Ernst Tiido Pargis. 1942

Kuivnõel. 23.3×30.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
20718.t.jpg
21. Karl Tael Valgejõe maastik. 1955

Süsi, paber. 18.4×25.8 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -
20529.t.jpg
22. Urmas Ploomipuu Õu. 1971

Ofort, metsotinto . 32.5×27.7 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 3 200
20861.t.jpg
23. Leopold Ennosaar Aed. 1972

Puugravüür. 18.1×24.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine -
20701.t.jpg
24. Silvi Liiva Vihm. 1974 - 2014

Ofort. 42.6×49.7 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine -
20186.t.jpg
25. Kaljo Põllu Eesti maastik. 1975

Metsotinto. 44.0×33.0 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 5 300
20854.t.jpg
26. Kaljo Põllu Teekonna algus (sarjast "Kalivägi"). 1978

Metsotinto . 45.2×39.8 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 7 700
20703.t.jpg
27. Eerik Haamer Tjörni regatt. 1978

Litograafia. 59.0×42.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine -
20585.t.jpg
28. Tõnis Vint Vaikus. 1980

Litograafia. 43.0×43.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 900
20471.t.jpg
29. Kaljo Põllu Esimene hommik. 1988

Värviline metsotinto. 60.3×50.0 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine 4 000
19928.t.jpg
30. Allex Kütt Tuul. 1989

Ofort. 57.3×41.0 cm

Alghind 1 000
Viimane pakkumine 2 100
20916.t.jpg
31. Kaljo Põllu Kõikehõlmav jumala keha. 1993

Metsotinto. 54.3×37.4 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 3 900
20810.t.jpg
32. Peeter Mudist Valib hobust. 2002

Linoollõige. 17.4×17.8 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400

Jalutamine linnas

19. sajandi lõpu Pariisis oli linnas jalutaja kohta käibel oma termin – „flâneur“ ehk eesti keeles „flanöör“, mida Lauri Leesi on kirjeldanud kui „üksikut uitajat“. Kultuurinähtusel pole siinkohal mõtet peatuda, liiati kui see on läbi 1960ndate prantsuse kunsti kandunud ka meie tänapäeva kunsti ja saanud uusi tähendusi. Küll aga tohime üle võtta linnas jalutamise põhimõtte kui sellise oksjonitööde vaatamisel. 

Siia gruppi on kureeritud linna kujutavad teosed, mis võimaldavad jalutada läbi aastakümnete ja riikide ja maade. Alates Jaapanist ehk Kyotost Illimar Pauli tušijoonistuses kuni Itaalia ehk Roomani Mare Vindi esteetikas. Saab jalutada pommitamis-eelses Tartus Erich Pehapi litograafia vahendusel ning sõjajärgses Tartus Richard Kaljo puulõike kaudu. 

Põhiliselt on kunstnikud ise jalutanud aga Tallinna vanalinnas, kujutades seda kas avangardistlikult nagu Märt Laarman ja Leonhard Lapin või realistlikumalt nagu Evald Okas, Günther Reindorff, Ernö Koch, Märt Bormeister, Maret Olvet, Olev Soans. 

Et linnas jalutamise üle võib ka edukalt nalja visata, tõestab Toomas Kuusingu litograafia.

20809.t.jpg
33. Märt Laarman Oleviste ja Niguliste. 1927

Puulõige. 17.6×23.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200
20807.t.jpg
34. Ernö Koch Vaade Tallinnale. 1936

Kuivnõel. 11.8×9.0 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine -
20806.t.jpg
35. Ernö Koch Tallinna Raekoda. 1936

Kuivnõel . 8.9×11.9 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine -
20804.t.jpg
36. Günther Reindorff Vana hoov. 1941

Ofort. 11.8×14.8 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 2 400
20803.t.jpg
37. Richard Kaljo Tartu sadam. 1947

Puugravüür. 23.9×17.7 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 400
20953.t.jpg
38. Olev Soans Talv (sarjast "Tänane Tallinn"). 1960 - 1961

Reservaaž. 46.3×30.2 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900
20369.t.jpg
39. Märt Bormeister Tallinn, Vana turu tänav. 1963

Monotüüpia. 49.0×38.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300
20967.t.jpg
40. Aleksander Möldroo Rataskaevu ja Rüütli tänav. 1964

Monotüüpia. 38.0×47.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine -
20792.t.jpg
41. Leonhard Lapin Linn III (Loomine III). 1973

Tušš, guašš, paber. 39.6×40.0 cm

Alghind 5 100
Viimane pakkumine 6 300
20725.t.jpg
42. Evald Okas Korstnad ja tornid. 1974

Akvatinta. 31.0×19.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
20253.t.jpg
43. Erich Pehap Kaks profiili. 1974

Linoollõige . 32.6×26.7 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine -
20922.t.jpg
44. Maret Olvet Vana turu kael. 1976

Ofort, akvatinta. 32.8×26.6 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine -
20254.t.jpg
45. Erich Pehap Lossi tänav Tartus. 1977

Litograafia . 40.4×52.7 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 2 000
19961.t.jpg
46. Illimar Paul Tänav I (Kyoto). 1978 - 1979

Tušš, paber. 57.3×56.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 7 400
20603.t.jpg
47. Mare Vint Rooma I. 1987

Litograafia . 39.2×39.7 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 3 400
20315.t.jpg
48. Leonhard Lapin Vana Tallinn V. 2004

Litograafia . 36.0×38.2 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 1 600
20926.t.jpg
49. Toomas Kuusing Fashion Week. 2014

Linoollõige . 46.6×34.8 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -

Söödav-joodav

Toit ja jook on igaühele kõige lähedasem intiimsem valdkond, ent ometi on nad alati midagi palju rohkemat, kui üksnes eluks vajalikud lähteained ja rüübe. Toidu ja joogiga on seotud ühiskond, kultuur ja etnograafia. Eesti kunstnikud on valinud toitu ja jooki kunstis kujutamiseks üllatavalt vähe, ja nii läbi aastakümnete. Kas märk tagasihoidlikust lähtematerjalist, millestki, mida on alati peetud liiga endastmõistetavaks, igavaks ja tavaliseks, mis ei vääri kunsti seisukohast tähelepanu?

Siia gruppi on koondatud kuue kunstniku teosed läbi kuue aastakümne, esindades väga erinevaid tõlgendusi toidust ja joogist. Alustades Richard Kaljo ekstravagantsest puugravüürist „Kohvikus“ (1961), mis esindab prantsuse kohvikukultuuri nõukogulikus töölislinnas Tallinnas, ja lõpetades Erich Pehapi filmiliku joonistusega „Lauas“ (dateerimata).

Paul Liivaku puugravüüril „Seenelised“ (1939) toimub alles seente korjamine metsas, samas kui Avo Keerendi („Kompositsioon kolme rohelise viljaga“ 1985) ja Gusta Raua („Natüürmort“ 1960ndada) teostes on looduse viljad jõudnud juba kodulauale.

Pretsedenditu on oforttehnikas Priit Pärna „Flopp“ (1984), ühtaegu  karikatuurne ja tõsine metafoor toidulaua ümber toimuvast, seoses inimsuhetega.

Teoste stiilid, tehnikad ja laadid võivad olla kõik erinevad, nagu ka teoste sõnumid. Ent nii palju, kui on inimesi ja rahvaid ja toite, sama palju on ka arusaamu ja kujutusviise.

20831.t.jpg
50. Paul Liivak Seenelised. 1939

Puugravüür. 44.4×39.4 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 800
20885.t.jpg
51. Erich Pehap Lauas. 1947

Pastell, paber. 45.3×38.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine -
20583.t.jpg
52. Gustav Raud Natüürmort. 1960ndad

Monotüüpia. 54.3×45.3 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
20563.t.jpg
53. Richard Kaljo Kohvik. 1961

Puugravüür . 24.7×30.2 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 2 800
20845.t.jpg
54. Urmas Ploomipuu Konserv. 1972

Ofort, akvatinta. 31.6×36.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 300
19585.t.jpg
55. Priit Pärn Flopp. 1984

Ofort. 12.2×15.9 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine -
20231.t.jpg
56. Avo Keerend Kompositsioon kolme rohelise viljaga. 1985

Linoollõige. 48.2×45.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 2 200

Mängimine, mängulisus, muusika ja tants

Pidu ja lõõgastus lööb katkestuse argiellu. Mängulisus esitab väljakutse tõsimeelsusele. Helilained joondavad ruumis tähelepanu hoopis teistmoodi. Siinses valikus on mitmeid versioone muusikutest ja pillidest, olgu akordionist, flöödist, tšellost või linnukujulisest laste mänguasjast. Ajateljel jõutakse 1920. aastatest 1980. aastatesse. Kõik kunstnikud on tunnustatud eesti klassikud, kes kuulusid oma tegevuse kõrgajal kunstielu keskmesse, alates Märt Laarmanist ja Ott Kangilaskist kuni sõjajärgsel 1960. aastatel esiletõusnud võimsa põlvkonnani, kuhu kuulusid Jüri Arrak ja Vive Tolli, Marju Mutsu, Concordia Klar, Evi Tihemets, Marje Üksine, Silvi Liiva. Nad kõik konstrueerisid kunsti abil endale maailma, mis oleks mõeldud inimesele, mitte riigile ega impeeriumile kui sellisele. Ilmar Torn pööras tähelepanu korraks vaikusele, millest John Cage tegi teatavasti kogu oma avangardmuusikaloomingu keskme New Yorgis.

20808.t.jpg
57. Märt Laarman Tšello. 1924 - 1926

Puulõige. 14.9×20.2 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400
18381.t.jpg
58. Ott Kangilaski Tüdruk ja pillimees. 1932

Linoollõige. 25.7×25.8 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine -
19785.t.jpg
59. Vive Tolli Saaremaa talgud. 1960

Söövitus . 43.7×37.8 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
20537.t.jpg
60. Silvi Liiva Hobused. 1968

Reservaaž, ofort. 36.5×39.8 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 800
20860.t.jpg
61. Ilmar Torn Kuulates vaikust. 1973

Puulõige. 38.0×42.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 400
20519.t.jpg
62. Marju Mutsu Linnupuhuja. 1974

Ofort. 24.6×49.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 2 000
20481.t.jpg
63. Jüri Arrak Ettur. 1976

Litograafia, linoollõige . 49.0×39.0 cm

Alghind 2 000
Viimane pakkumine -
20470.t.jpg
64. Concordia Klar Viibisin vilet puhuma. 1976

Pehmelakk. 49.2×64.8 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 1 800
20467.t.jpg
65. Evi Tihemets Mängumaailmast V. 1979

Värviline litograafia . 36.0×34.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine -
20696.t.jpg
66. Vive Tolli Teine mäng. 1986

Söövitus. 50.3×63.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400
20525.t.jpg
67. Marje Üksine Lelu IV. 1988

Värviline litograafia. 40.2×35.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
20602.t.jpg
68. Jüri Arrak Ükssarv. 1993

Siiditrükk . 42.8×36.3 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 4 400