Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

534.t1.jpg

Kataloog

VANEMA KUNSTI KLASSIKA

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

SISUKAS JA PIDULIK 

Tekst: oksjoninäituse kuraator Piia Ausman 

Haus Galerii vanema kunsti klassika oksjon on galerii 25. aastapäevale omaselt pidulik. Esitletud on 58 teost meie varase põlvkonna autoritelt, jälgides nende loomingu eestlaslikult isepäiseid liikumisi ajas, mille tulemuseks on äärmiselt isikupärane kunstiväli, kus maalid ei ole toretsevad vaid pigem mõtlevad ja tundlikud. 

Ekspositsioonis näeme 20. sajandi esimest kümnendit ja ehedaid ning otseseid modernismi mõjutusi, mille esimesi ilminguid kannab oksjonil Konrad Mägi üllatuslik varane Norra maastik. Ent kunstikontekstis rariteetseid autoreid on oksjonil veelgi, teostega, mis teevad kogu näituseterviku sisutihedaks nii laadilt kui teemadelt. Märkimist väärib Nikolai Kummitsa vaade kööki, August Janseni taluromantiline õu, Adamson Ericu natüürmort tema enda kodusest maailmast, Ado Vabbe jõuliselt võluvas maalitehnikas valminud akt või Johannes Greenbergi kunstilooliselt märkimisvääriva väärtusega maalitihedad figuraalkompositsioonid. 

Näitusel saab ettekujutuse nii eesti kunsti ajaloo traditsioonilisemast ja maailma kujutamise kuidas-küsimusele keskenduvast loomingust kui ka sügavalt psühholoogilisest sissevaatest erinevate aegade ühiskonda. Eriti tähelepanuväärselt on esindatud 1960ndad, mis tõid kaasa nii uuenduslikku kui vastuolulist. Nõukogude ühiskonna progressi vaimus kutsuti kunstnikke looma moodsaid teosed, mis vastaksid kaasaegse maailma arengurütmidele, järgides siiski sotsialistlikku ideaali soosivat temaatikat. Nii sündis karm stiil, mille näiteid esindavad oksjonil Henn Roode ja Nikolai Kormašovi tööd; stiilne ja konstruktivistlik Lepo Mikko, kelle hilise loomingu käekirjast kumab siiski pallaslikke taotlusi ning Elmar Kits, kelle 1959. aastast pärinev maastik tuulikuga on kesk nõukogude reaalsust üdini varast õpinguaegset impressionismi nostalgiat kandev. 

Selle näitusega teeb Haus Galerii vaieldamatult kummarduse kõigile neile erakordsetele talentidele, kes jäid oma kunstiveendumuste juurde ning leidsid jõudu ja motivatsiooni olla kunstnikud läbi aegade, olude ja iseenda. Täna vaatame neid kunagisi teoseid, interpreteerides, mida üks või teine maastik, natüürmort või figuraalkompositsioon võiks öelda, justkui sooviga hingata selle aja hõngu, mil too kadunud kunstnike põlvkond oma boheemlikus ja kunstisügavas maailmas ringi toimetas. Me püüame aimata neid iseloome, läbielamisi ja otsuseid, mille ajendil on sündinud see rikkalik ja intellektuaalne looming, mida võime lugeda oma vanema kunsti klassikaks - millekski, mis on ajas kestev ja väärtuselt südamlik ning jääv.  

Küllap õigustavad kõikide nende hingepõhjani kunstnikeks sündinud kunstnike maailmakaemusi meie siinsed süvenemised ja suhtlemised neist jäänud loominguga - siirad kaasamõtlemised ja tunnustus.  Kas pole see väljakutse: seista mõtteis 1908. aasta Norra metsa veerel ja jälgida kusagilt eemalt Konrad Mäge maalimas hetkel, mil ta oli just Pariisist tulnuna tulvil selle suurlinna inspireerivat, ent stressitekitavalt rohket kunstimüriaadi, tahtes kuulata looduse vaikuses korraga vaid iseenda häält ja pintslit.   

 

 

Teosed

SADAM

Sadamate kujutamine oli Eesti kunstiajaloos tugevalt levinud, seda nii enne kui pärast Teist maailmasõda. Meelsasti tajuti sadamat kui teatud piiripunkti maismaa ja mere vahel, ennekõike aga kokkupuutepunkti inimese ning looduse vahel. Lisaks sadamas seisvatele laevadele portreteeriti seetõttu ka merelt tulevaid või sinna minevaid kalureid. Sadama motiivi sage esinemine Eesti kunstis näitab selle tähendusrikkust: sadam võis olla kunstniku jaoks nii romantiliste igatsuste väljendaja kui ka karm tööpaik, nii linnasiluetti kujundav maamärk kui ka atmosfääri loov ja Eesti identiteedile omane paik.

18891.t.jpg
1. Nikolai Kull Tallinna sadam. 1930ndad

Õli, lõuend masoniidil. 58.0×43.0 cm

Alghind 3 600
Viimane pakkumine 7 700
18481.t.jpg
2. Nigul Espe Jõelaev "Torm". 1938

Akvarell. 44.0×31.5 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 1 600
18636.t.jpg
3. Richard Uutmaa Kalasadam Pärnus. 1950

Õli, lõuend. 96.5×61.0 cm

Alghind 7 900
Viimane pakkumine 13 000
18646.t.jpg
4. Priidu Aavik Tallinna sadam. 1959

Õli, lõuend. 73.3×54.5 cm

Alghind 5 900
Viimane pakkumine -
18798.t.jpg
5. Nigul Espe Sadam vihmas. 1962

Akvarell . 32.2×49.3 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 900
18653.t.jpg
6. Nikolai Kormašov Sadam. 1963

Õli, lõuend. 80.0×60.0 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 5 700

LINNAD

Sarnaselt teiste riikidega, on ka Eesti kunstiajaloos linnad tähtsal kohal. Samas on märgata, kuidas autorid eelistasid aastakümneid kujutada linnu mitte kui moodsa elu ja tehnoloogia sünnipaiku, vaid kui ajatuid ja romantilisi kohti. Progressi asemel keskenduti hoopis agulitele, varemetele, parkidele või vanalinnale. Samuti näeme linnavaadetel harva inimesi, kuna linnad on justkui isetekkelised ja nende areng on seisma jäänud aastakümneid tagasi. Säärane viis otsida ja leida linnades romantilist ning isegi sentimentaalset on huvitav viis, kuidas autorid on loonud kujutlusi ajatust ruumist.

18468.t.jpg
7. Karl Alexander von Winkler Firenze, Boboli aed. 1906

Akvarell. 44.5×33.8 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 2 400
18536.t.jpg
8. Andrus Johani Äikese-eelne agul. 1935

Süsi, pastell, paber. 40.8×31.2 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 3 600
18477.t.jpg
9. Eduard Kutsar Tartu kivisild. 1920 - 1930ndad

Õli, lõuend. 53.0×42.0 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine 7 400
18474.t.jpg
10. Nigul Espe Rohtunud varemed (Tartu Maarja kirik). 1943

Õli, vineer. 40.8×28.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 3 400
18705.t.jpg
11. Aleksander Pilar Tallinna vaade. 1951

Akvarell. 40.2×30.3 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 300
18341.t.jpg
12. Valerian Loik Hoov vanalinnas. 1950ndad

Õli, papp. 32.2×40.0 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 6 800
18648.t.jpg
13. Henn Roode Turg. 1960

Õli, papp. 48.5×37.6 cm

Alghind 4 100
Viimane pakkumine 4 100
18660.t.jpg
14. Varmo Pirk Kadriorus. 1965

Õli, papp. 50.0×70.0 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 3 400
18484.t.jpg
15. Enn Volmere Võru vaade. 1968

Õli, tempera, lõuend. 93.0×79.0 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 6 300
18803.t.jpg
16. Jüri Marran Karlova motiiv. 1978

Õli, papp. 49.5×60.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400

MEIE ELU KANGELASED

Kunstiajaloos portreteeritakse reeglina mingil moel tähtsal kohal olevaid ja ühiskonna arengut suunavaid inimesi. Eriti tellimuskunstis annavad tooni kuningad, kodanlased ja väepealikud. Kuid selle kõrval on kunstnikud tundnud alati huvi palju lihtsamate natuuride vastu, kes jäävad küll ajaloos alati anonüümseks, kuid ometi on osa ühiskondlikest protsessidest. Kunstnikele meeldib jälgida sääraste inimeste vahetut olemust ning elukogemusest jutustavaid nägusid. Tavaliste inimeste jälgimine nende argises keskkonnas on kahtlemata võlunud autoreid eri aegadel ja eri kohtades.

3139.t.jpg
17. Eerik Haamer Kalurid. 1948

Õli, lõuend. 92.5×65.5 cm

Alghind 12 500
Viimane pakkumine -
18756.t.jpg
18. Erich Pehap Näitusel. 1955

Õli, masoniit. 76.5×61.0 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 13 200
18655.t.jpg
19. Lepo Mikko Ehitajad. 1963

Õli, tempera, lõuend. 80.0×122.0 cm

Alghind 13 000
Viimane pakkumine 25 500
18654.t.jpg
20. Nikolai Kormašov Kalurid. 1963

Õli, papp. 93.0×74.0 cm

Alghind 7 400
Viimane pakkumine 8 300
18657.t.jpg
21. Henn Roode Sookuivatajad. 1963 - 1966

Õli, papp. 68.0×45.7 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 6 300
18664.t.jpg
22. Elmar Kits Lõbus seltskond. 1967

Tempera, kartong. 42.0×45.0 cm

Alghind 4 500
Viimane pakkumine 8 100

AVANGARD

Siia peatükki koonduvad seekord üks väga ootamatu ja teine vägagi ootuspärane maal. Endel Kõksi avangardsed katsetused on hästi teada ning välismaal elades sai ta takistamatult nende uurimisse süveneda. Erich Pehap seevastu pole siiani avangardirindel esinenud. Näeme koolipoisina valminud teost ja selle laadi juurde Pehap enam hiljem ei naasnud. Ent ilmselt on seegi üks avangardi omadusi: ta on alati üllatav.

18746.t.jpg
23. Erich Pehap Kompositsioon. 1931

Akvarell. 25.0×25.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400
18645.t.jpg
24. Endel Kõks Õhtutund. 1958

Guašš, paber. 46.4×61.4 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 3 100

KONRAD MÄGI

Viimastel aastatel on Konrad Mägi avastatud ka rahvusvahelise kunstikogukonna poolt. Toimunud on mainekad näitused väga prestiižsetes muuseumites Roomas, Torinos, Espoos, Kopenhaagenis ja novembri lõpus avatakse suur väljapanek Lillehammeris. Rahvusvaheline tähelepanu Konrad Mägi loomingule tõestab, et tema erakordne talent ei kujundanud ainult siinset kunstiajalugu, vaid on oluline osa terve Euroopa 20. sajandi maalikunsti jutustusest. Välisteadlaste sõnul tõstavad Mägi esile peamiselt kaks tunnusjoont. Esiteks tema eriline värvikasutus, kus koloriit näib seesmiselt hõõguvat ja kannab endas tugevaid emotsionaalseid impulsse. Teiseks aga Mägi looduskäsitlus, mille intensiivsus ja nägemuslikkus on harvanähtavad.

Mägi teoste kaardistamine on tänaseks võimaldanud kindlaks teha peaaegu 300 maali asupaiga. Siiski ilmub endiselt vahel välja tõelisi üllatusi. Üheks on käesoleval oksjonil olev maal, mis asus peaaegu 80 aastat Austraalias väliseestlaste kollektsioonis ning jõuab esmakordselt tagasi Eestisse.

Konrad Mägi jõudis Norrasse 1908. aasta suvel ning lootis juba sügisel tagasi Pariisi pääseda. Rahapuudusel see soov ei täitunud ja Mägi jäi Norrasse rohkem kui kaheks aastaks. Kuigi ta oli peaaegu 30-aastane, algas alles nüüd Mägi esimene ulatuslik loomeperiood, mille jooksul valmisid kümned maalid. Iseloomulikuks sai sellele perioodile keskendumine maastikuvaadetele, suur katsetuste amplituud, improvisatsioonilise ja impulsiivse maalimislaadi väljakujunemine, kus tooni andis tihe pintslikiri ning hilisemate lopsakate värvide asemel minimalistlikumate vahendite kasutamine. Atmosfäärides annavad tooni melanhoolsed meeleolud, erinedes tuntavalt hilisematest vaatemängulistest ja apokalüptilistest kaadritest.

Käesolev maal võib pärineda Mägi esimeste Norras valminud tööde seast. Sellele viitavad väike formaat ja napp koloriit, kuna suuremaid ja värvirikkamaid maale võis Mägi luua pigem siis, kui tema kunstnikumina oli tugevamalt kehtestunud ning ka rahalisi vahendeid oli rohkem kogunenud. See on hiilgav näide Mägi esimestest maalimisimpulssidest, mis mõjuvad vahetu ja katsetuslikuna. Pintslikiri on tihe, löökide kaskaad on alusmaterjalile kantud harvanähtava intensiivsusega. Värvide nüansid tulevad välja mitte reproduktsiooni pealt, küll aga mõjuvad jõuliselt siis, kui seista maali ees ning vaadata. Väikesesse formaati on surutud Mägile iseloomulikult väga palju, nii et teos suudab täita ka suure valge seina – sisemine laetus on sedavõrd tugev.

 

18737.t.jpg
25. Konrad Mägi Norra maastik. 1908 - 1910

Õli, paber. 33.2×25.4 cm

Alghind 64 000
Viimane pakkumine 103 000

TAGASI KODUMAA RÜPPE

Pärast Teist maailmasõda hakkasid paljud kunstnikud maalima loodust. See oli nende jaoks üks võimalusi, kuidas eemalduda poliitikast, aga ühtlasi ka viis, kuidas kinni hoida siinse maalikunsti traditsioonidest, kus maastikumaal oli olulisel kohal. Ent kahtlemata oli loodus paljude autorite jaoks endiselt ka lihtsalt tuttav paik, kus nad olid veetnud oma lapse- ja nooruspõlve ning mille dünaamikat nad tajusid varjamatu intensiivsusega. Loodusest ei tuntud rõõmu ainult kui vaatemängust, vaid ka kui loomulikust keskkonnast, kus viibimine oli sama loomulik kui käe libistamine taskusse.

18635.t.jpg
26. August Jansen Lauri talu õu. 1945 - 1954

Õli, masoniit. 102.0×84.0 cm

Alghind 8 100
Viimane pakkumine 16 700
18634.t.jpg
27. Oskar Raunam Lehmalüps karjamaal. 1948

Õli, lõuend. 61.6×46.5 cm

Alghind 3 600
Viimane pakkumine 5 600
18642.t.jpg
28. Richard Uutmaa Talvine maastik mändidega. 1956

Õli, papp. 70.0×50.0 cm

Alghind 5 900
Viimane pakkumine 15 600
18892.t.jpg
29. Evald Okas Linnaveski Karksis. 1956

Õli, lõuend. 27.0×18.3 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 4 600
18644.t.jpg
30. Richard Sagrits Heinategu Karepal. 1958

Akvarell. 49.5×31.2 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 2 800
18480.t.jpg
31. Johannes Saal Maastik. 1958

Õli, paber. 42.0×31.0 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine 4 000
18647.t.jpg
32. Elmar Kits Maastik tuulikuga. 1959

Õli, lõuend. 73.5×56.0 cm

Alghind 8 000
Viimane pakkumine 18 100
18886.t.jpg
33. Karl Burman juunior Rannamõisa pankrannik. 1964

Akvarell. 78.5×58.5 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 7 400

NAISED

Naiste kujutamise traditsioon Eesti vanemas maalikunstis on vastuoluline, kuna emantsipeerunud naise kujutisi on pigem vähe ja naist vaadatakse sageli anonüümse sümbolina või siis mehelike fantaasiate objektina. Meesterahvad maalidel tavaliselt töötavad, mõtlevad või poseerivad, kuid naisterahvad lihtsalt on. Vahel tundub, nagu oleks nad sattunud maalidele lausa pooljuhuslikult, möödaminnes, nende hoiakus puudub kunstnike soovil aktiivsus ja nad on pigem vaadeldavad kui vaatlejad.

18678.t.jpg
34. Johannes Greenberg Kaks naist. 1940 - 1944

Õli, lõuend. 63.4×74.5 cm

Alghind 17 000
Viimane pakkumine 26 000
18632.t.jpg
35. Ado Vabbe Akt. 1940ndad

Õli, kartong. 46.0×52.5 cm

Alghind 15 000
Viimane pakkumine 15 000
18639.t.jpg
36. Eduard Ole Naine lapse ja lindudega. 1952

Akvarell, guašš. 38.0×46.5 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 3 400
18893.t.jpg
37. Evald Okas Tüdruk rätikuga. 1967

Õli, papp. 47.8×32.7 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 5 600

SILMAD

Eesti vanemas kunstis on sage, et figuraalkompositsioonides ehk mitmeid inimesi kujutavates maalides antakse näod edasi visandlikult, kõigest mõne tõmbega. Küll aga on alati erilise tähelepanu all silmad. Isegi kui silmi ei maalita välja detailselt ja realistlikult, siis on nendesse koondatud meeleolu ja psühholoogia. 

18682.t.jpg
38. Johannes Greenberg Kompositsioon (Pärijad). 1940 - 1944

Õli, lõuend. 135.5×110.5 cm

Alghind 28 000
Viimane pakkumine 28 000
18589.t.jpg
39. Johannes Võerahansu Autoportree. 1944

Õli, vineer. 21.8×26.2 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 3 500

KÖÖK

Üllatuslikult on käesolevale oksjonile sattunud mitu maali, kus keskseks toimumispaigaks on köök. On ruume, mida kujutatakse sagedamini kui teisi, ent köök on kahtlemata põnev tänu oma erinevatele funktsioonidele. Lisaks praktilistele eesmärkidele nagu toidutegemine on köök olnud alati ka sotsiaalne kohtumispaik, aga ka koht, kuhu ladestuvad mineviku traditsioonid ja kombed.

18346.t.jpg
40. Nikolai Kummits Köögis. 1930ndad

Õli, lõuend. 76.0×61.0 cm

Alghind 9 900
Viimane pakkumine -
18894.t.jpg
41. Valerian Loik Vaade talukööki. 1960 - 1970ndad

Õli, lõuend. 74.0×69.0 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine -
18355.t.jpg
42. Boris Ninemäe Toidutegu talus. 1970ndad

Õli, lõuend. 61.0×50.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine -

PUHKUS

Töötava ja aktiivse inimese kujutamise sagedus on loogiline, kuna aktiivsuses on alati ka dramaatika ning dramaturgia, pinge ja pingutus. Lõõgastuva inimese maalimine nõuab seevastu hoopis teistsugust tähelepanu, sest jälgima peab mitte lihaste pingutumist ja fokusseeritust, vaid hoopis lõdvestumist ja rahu. Tegemise asemel on nüüd maali huviobjektiks mittemidagitegemine.

18400.t.jpg
43. Oskar Georg Adolf Hoffmann Kõrtsis. 1880ndad

Õli, puitplaat. 18.0×14.0 cm

Alghind 4 100
Viimane pakkumine 4 500
18641.t.jpg
44. Endel Kõks Söömaaeg. 1954

Õli, lõuend. 32.0×51.0 cm

Alghind 4 600
Viimane pakkumine 7 700
18744.t.jpg
45. Emma Siirak Paadiga järvel. 1960ndad

Pastell, paber. 47.5×40.8 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 3 400
18829.t.jpg
46. Valdur Ohakas Järve peegeldus. 1973

Õli, lõuend. 100.0×78.5 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 9 900

LILLED

Lillede maalimine ei tähenda sugugi alati natüürmortidesse sättimist, vaid lilled on äratanud kunstnike tähelepanu nii vaasi panduna kui vabas looduses, nii kimpudena kui juhuslikemates seostes. Lilli imetletakse kas nende välise vormi ja värvirikkuse pärast või siis kannavad nad sügavamaid sümboolseid tähendusi. Kuidas ka ei oleks, Eesti kunstiajaloos on lillemaalil alati olnud oma koht ning vähe on vanemas kunstiloos neid autoreid, kes lilli ei oleks maalinud.

 

18889.t.jpg
47. Adamson-Eric Kunstniku lilled. 1930ndad

Õli, lõuend. 39.0×49.0 cm

Alghind 13 000
Viimane pakkumine 38 500
18783.t.jpg
48. Johannes Võerahansu Lilled. 1946 - 1954

Õli, vineer. 62.7×84.0 cm

Alghind 6 800
Viimane pakkumine 14 100
18662.t.jpg
49. Elmar Kits Lilled. 1967

Tempera, papp. 46.0×42.0 cm

Alghind 4 400
Viimane pakkumine 5 600
18874.t.jpg
50. Viktor Leškin Põllulilled. 1984

Õli, lõuend. 70.5×50.5 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 2 500

VALGUS

Värvi kõrval on maalikunstnike jaoks alati olnud oluliseks kujutamisobjektiks valgus. Õigemini polegi tegemist objektiga, sest valgusele on kõige raskem näppu peale panna. Me tunneme maalipinnal ära värvid ja pintslitõmbed, oskame kirjeldada kompositsiooni ja motiivistikku, kuid valguse analüüsimine on tunduvalt keerulisem. Sageli ei näita kunstnikud valguse allikat, see imbub värvidesse ja esemetesse, on ebamäärane ja ometi totaalne. Kuigi tabamatu, defineerib valgus sageli kogu maali atmosfääri. 

18401.t.jpg
51. August Jansen Suvine jõekallas paatidega. 1929

Õli, lõuend papil. 31.5×43.0 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 18 200
16187.t.jpg
52. Paul Burman Maastik kaskedega. 1920 - 1930ndad

Akvarell. 70.8×49.7 cm

Alghind 4 300
Viimane pakkumine 4 500
18738.t.jpg
53. Andrei Jegorov Varakevad. 1930ndad

Tempera, paber. 48.4×33.0 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine -
18771.t.jpg
54. Olga Terri Puiestee. 1950ndad

Õli, kartong. 49.4×34.4 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 2 900
18129.t.jpg
55. Richard Uutmaa Saaremaa rand. 1960

Õli, lõuend. 81.0×65.0 cm

Alghind 7 800
Viimane pakkumine 14 000
18539.t.jpg
56. Joann Voldemar Saarniit Sügise võlud. 1969

Õli, masoniit. 101.4×44.3 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 4 800
18911.t.jpg
57. Olav Maran Kivid Viimsi rannas. 1982

Guašš, tempera. 69.0×61.0 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine 4 200
18699.t.jpg
58. Evald Okas Kevad. 1988

Õli, papp. 71.0×50.0 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 9 500