Kataloog
EESTI KUNSTIKLASSIKA OKSJON - SÜGIS 2020
Haus Galerii
Värvid õues, kunstis ja ajas
Sügise värvid köidavad oma alatise kirkusega. Suvisest rohelisest saab korraga rida kollaseid, punaseid ja arvukais toonides pruune. Sügis on värvide meister niisama nagu eesti kunstki. Näib, et loodus ja erinevad aastaajad on olnud meie loojatele esmane inspiratsiooniallikas – kaunid maastikuvaated, millesse on kätketud rõõme või peidetud nostalgiahetki. Kunstnikud on otsinud silmapiiri taha ulatuvaid kaugusi või poetiseerinud üksikut puud teeserval. Kõneldes näiliselt vaid loodusest, räägivad nende maalid ometi palju enamast. Ajal, mil kunstiuuenduslikud kompositsioonid, stiilid ja vaba meel olid taunitud, peitsid otsingumeelsed loojad end just maastikesse. Täna leiame eesti kunstiloost hulga seesuguseid jälgi ja koode, mida avada ning millest lugeda pigem isikupäraselt kaasaegseid, ärksameelseid ja maailma kunstirütme püüdvaid maalikäsitlusi kui vaid merekallast või pilveriba metsa kohal. Sama võime öelda ka vaadates meie erinevate ajastute ootamatult värvi- ja kompositsioonivärskeid linnavaateid, figuraalkompositsioone, portreid, abstraktsioone ja fantaasiaid, mis on alati enamat kui vaid see, mis esmapilgul nähtub. Kunst kutsub süvenema ja kaasa mõtlema, pakub hetki, kus aeg seisatub, et saada üheks kõigega sealt kusagilt, mis oli enne, on nüüd ja tuleb hiljem.
Haus Galerii 2020 aasta sügisene oksjonivalik on mahukas ja mänguline, andes süvenemisteks palju ainest ja ruumi. Oksjon on teoste osas oluliselt arvukam, pakkudes ülevaadet eesti kunstiajaloost koguni 67 märkimisväärse ja hoolega valitud töö kaudu. Vaheldusrikkalt kulgeb seekordne kunstioksjon 19. sajandi keskpaiga sulnilt realistlike baltisaksa meistrite töödest kuni meie parimate ja mitmekesiseimate kunstinäideteni 1980–90ndatest aastatest. Just kronoloogia algus ja lõpp on sel sügisel intrigeerivad. Niivõrd erakordseid maale Düsseldorfi akadeemikult Eugen Dückerilt ei ole juba mõnda aega pakutud ka Euroopa kunstioksjonitel, kus autor omab arvestatavat positsiooni. Üllatuslikke ja isegi kelmikaid tagasivaateid pakub meie nimekaimate moodsa kunsti klassikute oksjoniteoste kollektsioon. Peeter Mudist on esindatud suureformaadilise varase, 1976. aastast pärit figuraalse teosega, mis võiks kaunistada isegi Eesti Kunstimuuseumi kogu. Jaan Elkenilt näeb tema hüperrealismi sugemetega loomingut. Pilku haaravad nii Malle Leis oma 60ndate loominguga, aga ka Miljard Kilk, Jüri Arrak, Lembit Sarapuu, Marko Mäetamm ning Rein Kelpman, kelle aktifiguur viib mõtted Modiglianile.
Süvenedes väljapanekusse on igal teosel oksjonil oma koht ja põhjus, kus iga kunstiperiood ja autor on esindatud läbimõeldult. Eelmainitud baltisaksa ja moodsa kunsti klassika valiku kõrval on oksjoninäitusel midagi väga esinduslikku kõigist kümnendeist. 20. sajandi esimest poolt presenteerivad Paul Burmani lilled ja õunad, Andrus Johani 1937. a Pariis, Eduard Wiiralti rariteetsed ja tuntumad graafilised lehed. Siit leiame ka oksjonitel esinevad haruldasemad nimed – Voldemar Kangro-Pool, kelle figuraalkompositsioon vihjab art decoaegsetele kunstimeeleoludele, või Ardo Sivard, kes kujutab peaaegu muinasjutuliselt tänaseks kadunud Narva-Jõesuu kunagist jahilossi. Samuti hilisemate aastate tööd nagu kunstiajaloo korüfee Ado Vabbe, kes heidab pilgu mehe ja naise paralleelmaailma, või alati otsinguline Alfred Kongo, kelle maastik on ootamatult roosatav, või Richard Uutmaa, kes maalib põhjarannikute kõrval seekord Jägala juga vikerkaarevärvides.
Kui lükkida meie kunst ajateljele ja vaadata seda kui pildirida, ilma nimede ja liigsete selgitusteta, jalutada pilguga rahulikult ja aegamööda piki pintslilööke ja pliiatsiooni, näeme äärmiselt sisuka, ärksa ning elujõulise meele, mõtte ja püüdlusega kunstnikke, kes on iseloomustanud ja värvinud ajalugu selliselt, et me võime seda tänases tõdeda mitte üksnes faktidereana, vaid tunda ka kogemusena.
Piia Ausman/ Oksjoninäituse kuraator