Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

Oksjonil osalemiseks ja teosele pakkumise tegemiseks on vajalik sisse logida haus.ee kontoga ja registreeruda osalejaks. Konto saab luua haus.ee lehel, registreerumiseks palume ühendust võtta Haus Galeriiga.
Logi sisse või loo konto

588.t1.jpg

Kataloog

EESTI KUNSTIKLASSIKA OKSJON, II OSA

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii & online

Kunstist, aegade, stiilide ja tehnikate üleselt

Piia Ausman - Haus Galerii galerist, kuraator 
 
Olles kunstioksjoneid korraldanud juba 28 aastat, katkematult igal kevadel ja sügisel, muutub taaskordne oksjon kuraatori jaoks mõistagi uueks väljakutseks. Ikka ja jälle tõstatuvad olulised küsimused: kuidas eksponeerida oksjonile kogutud teoseid väärikalt, kuidas luua uusi huvitavaid kunstikooslusi ja tõsta esile olulisi teemasid, rõhutada teatud ühiskondlikke ilminguid, mida kunst on käsitlenud jne, jne. 

Meie jaoks on oksjonite puhul äärmiselt oluline vaadata oksjoneid mitte üksnes kui kunsti ostu ja müügitulemiga üritusi vaid kui võimalust muuta kunst kaks korda aastas jõuliselt kõnekaks ja hariduslikuks. Iga oksjon jätab oma kultuuriloolise jälje, millise, sõltub meie tööst, pühendumisest, mõttest ja võimekusest pakkuda kunstile õiglast näitelava, kus igal osatäitjal on oma oluline roll tervikus.

Käesoleva oksjoni märksõnaks sai aegade, stiilide ja tehnikate ülene presentatsioon. Oleme koostanud nn Eesti kunsti oksjoni I ja II osa, mahukad teostevalikud, kus me ei esitle seekord eraldi vanema ja moodsa perioodi maali ega graafikat vaid segame kõik oskuslikult ühte. Oleme loonud neliteist erinevat teemapeatükki, millest leiab nii varasema perioodi maali kui moodsat graafikat. Hea galerii tunnuseks on võimekus ise ja isikupäraselt tõlgendada materjali, mida esitatakse, mitte korrata, kopeerida või ringi fraseerida vaid luua omad kunstikehastused, mis avaksid tavapäraseks saanud vaateid teisiti. Siinkohal julgustame vaatajatki  isiklikeks ja heas mõttes isekateks kunstisuhtlusteks, lähtudes sellest, mis kedagi meist kõnetab ja mis mitte.  Me ei pea kunstist kõike teadma.  Selleks, et selles maailmas liikuda, peame me pigem omama seisukohti ja vaatepunkte, mida läbi kunsti sügavuti avada, analüüsida, läbimõelda või lihtsalt tajuda ja tunda, samastuda või vastanduda. Nii oleme seda seekord teinud meie, esitledes Haus Galerii 2025 aasta kevadoksjoni teostekollektsiooni, kus ühes peatükis võivad olla koos nii realism kui sürrealism, nii arhitektuursed vormid, kui pehmed jooned, kubism ja impressionism aga ka sümbolid ja tähendused, linnad ja agulid, veed ja kaldad või pilgud ja taevad jne, jne.

Haus Galerii käesoleva oksjoni struktuurid ja mõtted on kokku pannud ja nende sõnastamisse panustanud mahukaimalt kunstiloolased Eero Epner aga ka Lola Annabel Kass ning oksjoni kuraator Piia Ausman. Loodame, et meie nägemised ja nägemused on teie jaoks üheaegselt intrigeerivad ja inspireerivad ning eesti kunst saab läbi meie seekordse kevadoksjoni esitluse taas uusi ja ootamatuid ning mõttevärskeid vaatenurki.

Teosed

Veed, sadamad ja kaldad

Veed, sadamad ja kaldad on peatükk, mille teosed iseloomustavad üsnagi läbilõikeliselt kõiki eesti kunstnike selleteemalisi loomingulisi käsitlusi.  See meile nii olemuslik ja sünonüümina eestlaslik vee ja maa keskkond kätkeb korraga kõike, haarab nii mõtet kui meelt, olles ühtaegu töö, puhkus, piiritu igatsus ja piir ­--  õnn ja õnnistus aga ka ahastus, mille taga maad, kuhu ei saanud minna.  Nii on neisse töödesse poetatud nõukogude perioodil keelatud sinimustvalget värvikombinatsiooni, mida meie kunstnikud salamisi tegid, maalitud eestlasele natuuriomast, sümbolina mõjuvat, kõigile tuultele ja tormidele vastupidavat üksikut väikest võrgukuuri või vihjatud kuskilt eemalt kaluriküla vaikust ja mahajäetust jälgides ajal, mil merele minek oli rangelt kontrollitud. Oskuslikult püütakse ka nende meile nii tuttavlike külma vee ja sooja päikese hõnguliste hallkollaste põhjaranniku meresoppide atmosfääri. Sõjakeerises kodumaale jäänud kunstnikud maalivad kohustuslikke tööteemasid, siinsete sadamate atraktiivselt jõulisi temporütme, tuues mereteemadesse uue tahu, samas kui Eestist lahkunud kunstnikud vaatavad tagasi kodumaale läbi armastatud ja tuttavliku kalurielu nostalgia, maalides mastaapseid üldistusi inimese ja mere üheks olemisest. Vetel ja kallastel on meie kunstis tõesti mitu nägu, mitu tunnet ja tähendustki, millest eesti autorid on möödapääsmatult kõnelenud, olles kohati ka vaid vee läbi tunnetatud eksistentsialism maalijad püüdmaks vaikseid hetki järvel või vaadeldes vett kui ajakildude ääretut kollaaži.

21566.t.jpg
1. Karin Luts Tuuline päev. 1940

Õli, lõuend. 60.0×64.0 cm

Alghind 8 700
Viimane pakkumine 0
14086.t.jpg
2. Julius Gentalen Kalapaadid neemel. 1940ndad

Akvarell. 44.5×59.5 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 0
16795.t.jpg
3. Richard Sagrits Laikme neem. 1946

Õli, lõuend. 65.0×100.0 cm

Alghind 16 000
Viimane pakkumine 0
21797.t.jpg
4. Endel Kõks Kahekesi kaldal. 1952

Monotüüpia. 44.7×34.7 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 0
21376.t.jpg
5. Olev Subbi Toila rand. 1959

Õli, kartong. 58.8×80.0 cm

Alghind 3 700
Viimane pakkumine 0
21645.t.jpg
6. Boris Ninemäe Väikese õega kalal. 1960ndad

Õli, lõuend. 18.5×24.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 0
21893.t.jpg
7. Eerik Haamer Portugali kalurid. 1961

Õli, lõuend. 68.0×98.0 cm

Alghind 18 000
Viimane pakkumine 0
21783.t.jpg
8. Aleksander Pilar Tööstusmaastik. 1962

Akvarell, kleebitud papile. 50.3×68.5 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 0
21763.t.jpg
9. Karl Murakin Rannamotiiv. 1963

Õli, vineer. 48.5×59.7 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 0
21676.t.jpg
10. Richard Uutmaa Eisma maastik. 1963

Õli, lõuend. 59.5×81.0 cm

Alghind 10 700
Viimane pakkumine 0
21672.t.jpg
11. Allex Kütt Toila rand. 1966

Linoollõige. 18.0×29.2 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 0
21784.t.jpg
12. Priidu Aavik Kaubasadamas. 1971

Õli, papp. 60.5×89.5 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 0
21488.t.jpg
13. Richard Uutmaa Altja rand. 1977

Õli, lõuend papil. 49.0×69.5 cm

Alghind 9 700
Viimane pakkumine 0
21899.t.jpg
14. Lembit Saarts Ropka järv. 1993

Õli, papp. 39.0×50.0 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine 0
21921.t.jpg
15. Mall Nukke Ajakillud. 2024

Õli, akrüül, kollaaž, kuldamine, lõuend. 50.0×150.0 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 0

Rafineeritud grotesk

Groteski ja rafineerituse näiline vastandus loob intrigeeriva pinge, mis annab kunstile kordumatu väljendusjõu ja toob esile autori meisterlikkuse. Selles oksjoni alateemas saavad kokku kunstilised liialdused – moonutatud vormid, iseäralikuna mõjuvad motiivid, kentsakad stseenid – ning  peensus ehk ka väga teadlikult, hoolsalt kujundatud ilumaitse ja visuaalne jutustusoskus. Rafineeritud groteskiga on vaataja kutsutud avastama nii kunstilist võlu kui ka sisukust sellises loomes, kus esmapilgul võiks näha ainult häirivat või provokatiivset. Kunstnike groteski lembus seega ei taandu pelgalt vormimängule, kunstitehniliste oskuste ja fantaasiarikkuse eksponeerimisele. Grotesksus on olnud loomeinimestele ka vahend väljendamaks oma tähelepanekuid mõnest ühiskondlikust küsimusest ja inimese keerukast olemusest.

21591.t.jpg
16. Eduard Wiiralt Kabaree. 1931

Ofort. 38.5×45.2 cm

Alghind 38 000
Viimane pakkumine 0
21815.t.jpg
17. Ülo Sooster Fantastiline pea. 1960ndad

Tušš, paber. 19.4×13.4 cm

Alghind 9 000
Viimane pakkumine 0
21844.t.jpg
18. Jüri Arrak Viiuldaja. 1965

Linoollõige. 34.7×27.3 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 0
21902.t.jpg
19. Lembit Saarts Emahunt. 1971

Pastapliiats, paber. 23.3×29.8 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 0
21812.t.jpg
20. Epp-Maria Kokamägi Danae. 1984

Akvarell, segatehnika, paber. 69.5×69.5 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 0
21875.t.jpg
21. Alo Hoidre Pidu. 1989

Koloreeritud litograafia . 61.5×82.0 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 0
21222.t.jpg
22. Evald Okas Naine värvilise kübaraga. 1994

Õli, kartong. 24.0×18.5 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine 0
21808.t.jpg
23. Agu Pilt Daam punastes kinnastes. 1994

Akvarell. 49.4×70.2 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 0
21805.t.jpg
24. Alice Kask 8 x 7. 1997

Segatehnika, papp. 134.0×113.0 cm

Alghind 5 600
Viimane pakkumine 0
21695.t.jpg
25. Peeter Allik Konkreetsed lahendused. 1998

Linoollõige. 50.4×77.0 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 0
21810.t.jpg
26. Miljard Kilk Kesköö paiku. 1999

Õli, lõuend. 172.0×138.0 cm

Alghind 18 000
Viimane pakkumine 0
21807.t.jpg
27. Agu Pilt DM. 2000

Akvarell. 88.5×58.3 cm

Alghind 5 100
Viimane pakkumine 0
21900.t.jpg
28. Regina-Mareta Soonsein Venus. 2025

Linoollõige . 62.5×62.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 0

Sürrealism ja realism

Eduard Wiiralt on üks esimesi eesti kunstnikke, kes lõi sürreaalsena mõjuvaid olukordi ja samas väitis end olevat realist. Ilmselt pidas ta silmas seda, et visualiseerib elu ja inimest sellisena nagu ta neid tajub või enesele ette kujutab – tema tööde aluseks on ausus. Viimane seostub eeskätt realismi filosoofia ja väljenduslaadiga, kuid võib olla ka põhimõte kunstnikule, kes ei seosta oma loomet konkreetsete suundadega kunstis. Sürrealismi ja realismi võibki vaadelda järgnevalt. Ühel pool on kunst, mis püüab täpselt ja veenvalt edasi anda argist maailma ning justnimelt seda, mida oma silmaga nähtud, elus kogetud. Teisele poole jääb aga kunst, mis vastupidiselt paneb rõhuasetuse kujutlusvõimele. Selles avaldub soov luua ebamaisena tunduvaid visioone, kuid samuti huvi tõsimeeli uurida unenäoilma ja alateadvust. Samas pole need kaks väljenduslaadi – realism ja sürrealism – üksteist ilmtingimata välistavad. Eesti kunstis leidub mitmeid autoreid, kes suudavad kujutada oma teemat või objekti usutavalt tõepärasena ja samal ajal luua mingisugust illusoorsust. Näiteks võime argises stseenis ja loodusvaates näha nihestatud perspektiivi, tajuda portreteeritud inimest seletamatul põhjusel kummalisena. Maailma või modelli tõlgendamine seega nihestub kui realismile omane objektiivsuse püüd põrkub või põimub sürrealistliku kujutlusvõimega ja tahtega mõista seda, mida silmaga ei näe ega mõistusega selgelt ei seleta.

21590.t.jpg
29. Eduard Wiiralt Põrgu. 1930

Ofort, vasegravüür. 39.2×46.4 cm

Alghind 38 000
Viimane pakkumine 0
21794.t.jpg
30. Boris Ottenberg Maastik aiaga. 1939

Õli, lõuend papil. 19.5×27.8 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 0
21088.t.jpg
31. August Albo Baleriin koeraga (I’m So Pretty). 1950ndad

Õli, lõuend. 61.0×45.8 cm

Alghind 3 400
Viimane pakkumine 0
21803.t.jpg
32. Andrei Jegorov Pirita jõgi. 1950ndad

Õli, lõuend. 55.0×72.0 cm

Alghind 6 200
Viimane pakkumine 0
21870.t.jpg
33. Märt Bormeister Alpikannid pirniga. 1952

Õli, papp. 30.0×25.0 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 0
21881.t.jpg
34. Ilmar Kimm Lõuna-Eesti maastik. 1953

Õli, lõuend. 34.3×44.7 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 0
21919.t.jpg
35. Evald Okas Tallinn. Toompea. 1956

Akvatinta. 21.0×34.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 0
21779.t.jpg
36. Aino Bach Naise portree. 1959

Akvatinta. 40.3×31.2 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 0
21674.t.jpg
37. Richard Uutmaa Sügismaastik. 1967

Akvarell. 43.3×62.7 cm

Alghind 4 600
Viimane pakkumine 0
21665.t.jpg
38. Edgar Valter Purjekad. 1970

Tempera, õli, papp. 32.4×38.6 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 0
21651.t.jpg
39. Viktor Leškin Põllulilled. 1988

Õli, lõuend. 50.0×70.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 0
21669.t.jpg
40. Toomas Vint Maastik. 2002

Õli, papp. 24.5×79.5 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine 0
21706.t.jpg
41. Einar Vene Kolm inglit. 2008

Õli, lõuend. 80.0×100.0 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine 0
21782.t.jpg
42. Indrek Aava Vision of Velvet. 2011

Õli, lõuend. 90.0×80.0 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine 0

Vaikelu sümfoonia ja harmoonia

Vaikelu sümfoonia ja harmoonia viitab nimetatud žanri võimele olla eripalgeliselt põnev. Vaikelu ei ole ainult tasane, passiivne ja elutu. See võib olla harmooniline ja rahulik, kuid selles võivad avalduda ka jõulised värvikõlad ja dünaamiline joonterütm. Modernistliku kunsti tulekuga on vaikelu läbinud pöördelisi muutuseid, tõusnud aja jooksul kunstižanrite hierarhias aina kõrgemale. Käesolevas alateemas ongi klassikalise modernismi ja kaasaegse kunsti taiesed, mis eeskätt peegeldavad kunstniku isikupärasust ja avavad selle žanri uusi tahke. Näiteks on põimitud vaikelu olustikumaaliga ja süžeesse on lisatud inimfiguur, mis oma stiliseerituses mõjub siiski objektina. Samas loob säärane kombinatsioon mingisugust narratiivi. Oluline roll on ka improvisatsioonil vormi ja meediumiga, muuhulgas erilaadi tunnete edasi andmine või psühholoogilise nüansi lisamine koloriidi, kompositsiooni, stiliseeringuga, jm-ga. Siinsed vaikelu teosed kutsuvadki esile erilaadi meelelisi kogemusi, olgu need siis ekspressiivselt emotsioonidest pulbitsevad, luues nõnda intensiivseid elamusi või hoopis vaiksed ja tasakaalukad, pakkudes visuaalset hingetõmbehetke.

16800.t.jpg
43. Elmar Kits Alpikann ja kaktus. 1952

Õli, papp. 42.0×33.8 cm

Alghind 4 700
Viimane pakkumine 0
21915.t.jpg
44. Lydia Mei Laud ateljees. 1960

Akvarell. 24.6×34.0 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 0
21657.t.jpg
45. Karl Burman juunior Alpikannid. 1968

Akvarell. 62.5×86.0 cm

Alghind 4 600
Viimane pakkumine 0
21813.t.jpg
46. Jüri Marran Natüürmort. 1976

Õli, papp. 60.7×50.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 0
21656.t.jpg
47. Lola Liivat Bukett. 1987

Õli, masoniit. 50.0×39.0 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 0
21780.t.jpg
48. Peeter Laurits Kakemono I. 1988

Mustvalge manipuleeritud foto. 30.0×23.7 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 0
21781.t.jpg
49. Peeter Laurits Kakemono II. 1988

Mustvalge manipuleeritud foto. 30.0×23.7 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 0
21898.t.jpg
50. Olav Maran Liiliad greibi ja ploomiga. 2000 - 2001

Õli, lõuend. 73.0×60.0 cm

Alghind 7 300
Viimane pakkumine 0
21897.t.jpg
51. Olav Maran Valged pojengid draperiiga. 2002

Õli, lõuend. 73.0×60.0 cm

Alghind 7 300
Viimane pakkumine 0
21811.t.jpg
52. Miljard Kilk Vaikelu ubadega. 2002 - 2003

Õli, lõuend. 105.0×90.0 cm

Alghind 14 000
Viimane pakkumine 0
21890.t.jpg
53. Vello Trell Interjöör. 2021

Õli, segatehnika, lõuend. 70.0×131.5 cm

Alghind 11 200
Viimane pakkumine 0
21655.t.jpg
54. Linda Kits-Mägi Valged astrid. 1970 - 1980ndad

Õli, lõuend. 46.0×38.0 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 0
21790.t.jpg
55. Valerian Loik Natüürmort täpilise kruusiga. 1980ndad

Õli, lõuend. 33.0×27.0 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 0

Pilgud ja taevad

Pilgud, silmad ja taevaavarus kaetud pilvedega on kunstis olnud ajastute vältel laialt levinud kõnekad motiivid. Pilgud ja taevad alateemasse on valitud seesugused teosed, kus pilgu suund ja ilmekus kannab endas erilaadi allusioone. Kuigi, mõistagi, seoste loomine jääb vaataja kanda. Neis on aga tähendusrikast vaikust: kaugusesse vaatav, unistav ja suletud või hoopiski endasse süvenenud pilk. Neis on ka suurelt avatud silmi, mis lapse kombel uudistavad maailma. Mõned pilgud on suunatud isegi taeva poole. Inimesed vaatavad ju tihti taevasse, silmitsevad pilvi ja mõtisklevad omi mõtteid. Teinekord aga imetlevad seda looduse ja ilma ilu ning müstilisust, mis väljendub muutuvais pilve kujudes või taevast kumavates toonides. Samal ajal on, sarnaselt silmadele, taevas ja pilved ka "peeglid", väljendamaks midagi enamat kui nende välist kaunidust.

21827.t.jpg
56. Paul Raud Paruness Natalie von Uexkülli portree. 1894

Õli, lõuend. 108.0×78.5 cm

Alghind 41 000
Viimane pakkumine 0
21802.t.jpg
57. Rudolf Julius von zur Mühlen Palvetav nunn. 1904

Õli, lõuend. 65.0×80.0 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine 0
21862.t.jpg
58. Eduard Wiiralt Laua ääres. 1918

Akvarell, tušš, paber. 27.7×23.6 cm

Alghind 4 700
Viimane pakkumine 0
21223.t.jpg
59. Eduard Wiiralt Berberi tüdruk kaameliga. 1940

Pehmelakk. 49.3×39.6 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine 0
21660.t.jpg
60. Eduard Wiiralt Eesti neiu. 1942

Pehmelakk. 32.3×24.9 cm

Alghind 3 800
Viimane pakkumine 0
21877.t.jpg
61. Ilmar Torn Doktor. 1950ndad

Pliiats, paber. 56.5×41.8 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 0
21809.t.jpg
62. Aino Bach Poisi portree. 1958

Kuivnõel. 17.8×11.7 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 0
21869.t.jpg
63. Mari Roosvalt Vaade. 1988

Õli, lõuend. 120.0×77.0 cm

Alghind 9 700
Viimane pakkumine 0
21895.t.jpg
64. Lembit Sarapuu Tiivuline naine. 1990

Õli, lõuend. 97.0×65.0 cm

Alghind 13 800
Viimane pakkumine 0
21778.t.jpg
65. Toomas Vint Pilvine päev. 1991

Õli, lõuend. 74.0×80.0 cm

Alghind 9 700
Viimane pakkumine 0
21923.t.jpg
66. Markus Kasemaa Kompositsioon istuva mehega. 1994

Guašš, paber. 30.0×30.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 0
19451.t.jpg
67. Evald Okas Näitleja. 2004

Õli, masoniit. 28.8×43.3 cm

Alghind 4 300
Viimane pakkumine 0
21845.t.jpg
68. Indrek Aava Pilves. 2011

Õli, lõuend. 57.5×73.5 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine 0
21822.t.jpg
69. Takinada The Thought. 2024

Õli, lõuend. 80.0×60.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 0

Abstraktsioonid ja kompositsioonid

Abstraktsus kasvas välja eemaldumisest traditsioonilistest väljenduslaadidest: nendest, kus on keskne (realistlikum) inimfiguur või äratuntavad, üsnagi selgesti mõtestavad kujundid ning kirjandusele sarnaselt lugude jutustamine. Abstraktsus kasvas välja ka ekspressiivsuse taotlusest, mis pidi avalduma just kujutavale kunstile eripärasel moel, nagu näiteks teose ülesehituses ja valitud kunstitehnikates. Eestisse jõudis ka abstraktsete tunnustega kunst kõige avangardsema kunstniku Ado Vabbe joonte ja kompositsiooni improvisatsioonidega. Väljendumisvormide otsing ja loomisprotsess ning kompositsioon ongi tähtsad: efektsust ja omapärsust taotlev objektide struktuur või puhas geomeetrilisus, pilku püüdvad pinnad, värvide kombinatsioonid ja stiliseeritud joon, erinevate materjalide või tehnikatega katsetamine. Teosele annab karakteri ja tähenduslikkuse selle visuaalsus, disain (mis küll ei välista sisuloomet või sümboolseid kihistusi). Sellisest tõlgendusest lähtuvalt on ka valitud käesoleva alateema teosed.

21589.t.jpg
70. Ardo Sivadi Kraanad. 1934

Õli, lõuend. 65.0×85.5 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine 0
21910.t.jpg
71. Mare Vint Punasel. 1967

Guašš, paber. 33.0×30.6 cm

Alghind 3 200
Viimane pakkumine 0
21675.t.jpg
72. Toomas Vint Suvi . 1968

Guašš, paber. 49.5×50.5 cm

Alghind 5 600
Viimane pakkumine 0
21761.t.jpg
73. Juhan Muks Kõpu tantsumägi. 1971

Tempera, papp. 48.5×68.5 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 0
21659.t.jpg
74. Valdur Ohakas Kompositsioon. 1992

Õli, lõuend. 120.0×145.5 cm

Alghind 8 400
Viimane pakkumine 0
21603.t.jpg
75. Enno Ootsing Intellekt ja emotsioonid. 1990

Monotüüpia, kõrgtrükk. 59.3×29.2 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 0
17457.t.jpg
76. Jaan Elken Öine torm. 1991

Õli, lõuend. 48.0×60.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
21641.t.jpg
77. Jüri Kask Abstraktne kompositsioon I. 1998

Viltpliiats, paber. 20.2×29.5 cm

Alghind 950
Viimane pakkumine 0
21682.t.jpg
78. Jüri Kask Sik-sak 2. 1999

Akrüül, lõuend. 66.0×82.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 0
21700.t.jpg
79. Avo Keerend Seosed II. 1999

Kõrgtrükk. 70.5×100.0 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 0
21825.t.jpg
80. Ülo Teder Maastik ojaga. 2002

Akrüül, masoniit. 81.5×92.0 cm

Alghind 3 500
Viimane pakkumine 0
21647.t.jpg
81. Siim-Tanel Annus Genesis C. 2017

Autoritehnika, puitplaat. 125.5×115.0 cm

Alghind 5 400
Viimane pakkumine 0
21750.t.jpg
82. Leonhard Lapin Partii VII / 12A. 2009

Siiditrükk. 32.0×32.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 0
21896.t.jpg
83. Rein Kelpman Kui mitu protsenti?. 2024

Õli, akrüül, segatehnika, lõuend. 100.0×100.0 cm

Alghind 5 700
Viimane pakkumine 0

Inspireerivad värvid

Ühes Kristjan Raua poolt tõlgitud artiklis kirjutatakse, et “värvide ilm on tõesti uus ilm, omade saladustega, oma luulega, omade peenikeste seadustega.” Selle poeetilise lausega tahetakse öelda, et värv on kunstis rohkemat kui pelgalt millegi kujutamiseks vajalik vahend. Värv loob meeleolu ja avab kujutatu sisulise poole: värv suunab pilku mööda pildi pinda, toob esile seosed kujutatud elementide vahel, tekitab tasakaalu või pinget, räägib otse või vihjab varjatult. Seda, et värvide ilm on aga midagi uudset, öeldakse 20. sajandi algul seetõttu, et modernne ühiskond oli toonud enesega kaasa värviplahvatuse. Ühtpidi oli tänu tööstuslikult toodetud värvidele palju rohkem toone, mistõttu ka kunstiloome muutus silmnähtavalt värvikirevamaks. Teistpidi tekkis aina enam juurde nii tõlgendusi värvide sümboolsetest tähendustest kui psühholoogilisest mõjujõust inimesele. Arusaam värvidest muutus tohutult. Käesolevasse alateemasse koonduvad aga teosed, millel värv ei pruugi alati omada keskset rolli oma sümboolsete tähendusega või võimega sugereerida meeleolusid. Kuid esile tuleb värvi inspireeriv mõju kunstnikule. Värv on siin selgelt kõnekas ja suunab mõtlema värvi tähtsusele konkreetse kunstniku ja tema teose raames. Samuti võivad siinsed teosed panna mõtisklema laiemalt värvide olemasolu vajalikkusele või  tähendustele meie igapäevases elus (mille üheks allikaks on mõistagi kunst).

21846.t.jpg
84. Eduard Wiiralt Eesti neiu. 1942

Värviline akvatinta. 38.8×33.0 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 0
21885.t.jpg
85. Uno Roosvalt Rannamaastik. 1968

Pastell, paber. 40.0×58.5 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine 0
21818.t.jpg
86. Silvia Leitu Kahekesi. 1950 - 1960ndad

Akvarell. 59.0×44.8 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 0
21918.t.jpg
87. Ilmar Torn Suvi. 1968

Linoollõige. 38.3×46.7 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 0
21847.t.jpg
88. Alfred Kongo Lilled. 1970ndad

Tempera, papp. 73.0×53.0 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 0
21791.t.jpg
89. Alo Hoidre Lilled sinisel foonil. 1971

Tempera, õli, paber. 44.6×33.5 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 0
21849.t.jpg
90. Malle Leis Rohelus. 1972

Akvarell. 59.7×59.7 cm

Alghind 4 100
Viimane pakkumine 0
17025.t.jpg
91. Kaljo Polli Rohelus. 1977

Õli, lõuend. 76.5×65.5 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 0
21883.t.jpg
92. Jaan Tuuling Sügisene raba. 1982

Õli, papp. 48.0×64.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 0
20526.t.jpg
93. Marje Üksine Tants. 1987

Värviline litograafia . 35.0×40.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 0
21419.t.jpg
94. Illimar Paul Soome maastik. 1995

Akvarell. 34.8×43.3 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 0
18691.t.jpg
95. Mare Vint Järve kohal I. 1995

Värviline pliiats, paber. 41.0×41.2 cm

Alghind 2 500
Viimane pakkumine 0
21906.t.jpg
96. Leonhard Lapin Armurõõm I. 2015

Litograafia . 42.2×40.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 0
21925.t.jpg
97. Siim-Tanel Annus Tundmatu 1. 2024

Autoritehnika, puitplaat. 125.0×150.0 cm

Alghind 6 900
Viimane pakkumine 0