Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

562.t1.jpg

Kataloog

EESTI GRAAFIKA OKSJON

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

Haus Galerii 2023. aasta sügisoksjoni graafikavalik läbib küll ajalooredeli, kuid on koostatud siiski suurema rõhuga Eesti varasemal kunstiperioodil. Siit leiate oksjonivääriliselt rariteetseid töid, mis üllatavad nii mitmegi autori loomingu kontekstis kindlasti.  Vaatamata meie vanema kunsti ootuspäraselt realistlikele motiividele on selle kollektsiooni tehnikates ja kompositsioonides siiski palju eksperimentaalsust, mis süvenejale detailirohkust pakub. 

Graafikaoksjonil on teosed esitletud teemapeatükkide kaupa.  Kunstiloolase Heie-Marie Treieri initsiatiivil on alajaotuste pealkirjad inspireeritud teoste endi pealkirjadest, millest esimene on otseses seoses KUMU-s veel avatud  naisgraafikute näituse keskseima tööga Concordia Klarilt -  Aadam ja Eeva (1971). Seega saadab meie graafikaoksjonit lisaks mitmekesisele ajastu- ja ainesekäsitlusele ka kunstisse endasse kätketud poeesia. 

Teosed

Aadamad ja Eevad

Narratiiv paradiisiaiast ja seal ideaalset elu nautivast esimesest inimpaarist on tuttav kõigile. Tänapäeval võib esiema Eevat ja esiisa Aadamat pidada aga pigem kõikide inimeste üldistuseks üle maailma. Inimiseloomud, välimused, lood ja kultuurid varieeruvad. Mida toob aga tulevik ja mis saab edasi, sõltub paljuski tänapäeva Aadamate ja Eevade valikutest ja vabast tahtest, nii nagu see oli ka paradiisiaias. 

Siia töödegruppi on kogutud seitsme eesti naisgraafiku tööd ajavahemikust 1968-1988, märgistades eelkõige võimsate loovate naiste kõrgperioodi graafikakunstis. Oluline on, et need kunstnikud pühendusid eksklusiivselt graafikale, jagamata oma loomeenergiat maalimise või modelleerimisega. Seega oli tegemist väga teadliku spetsialiseerumisega graafikale. Pärast 1990. aastate kunstielu teisenemisi ja uute kunstnike esiletõusu jäi graafikakunst aktiivses näitusteelus tagaplaanile… kuni 2023. aastani, mil KUMU Kunstimuuseum tõstis naisgraafikud taas tähelepanu keskmesse, tõlgendatuna nende loomingut uudselt läbi poeesia ning kaasaegse feministliku kunstiteooria. Lugemissoovitus: Postimees 1. juuli 2023, https://kultuur.postimees.ee/7805123/kultuuris-kuum-peegelpilti-soovitatud-elu-graafika-tousud-ja-moonad-labi-viimase-kuue-kumnendi

Kas on võimalik eristada nais- ja meesgraafikute töid näiteks teatava visuaalse mõtlemise, motiivistiku, esteetika, moodse või traditsioonilise olemise, tundlikkuse või jõulisuse, kogemuslikkuse, eelistuste, koloriidivalikute, graafikatehnikate, vaatamisviisi jne põhjal? Seda saab mõistatada nii Aadamate ja Eevade grupi kui ka terve HAUS galerii graafika oksjonivaliku näitel.

19851.t.jpg
1. Voldemar Kangro-Pool Kolmekesi. 1919

Tušš, paber. 19.5×23.5 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 2 600
19923.t.jpg
2. Evi Tihemets Vaibavaatajad. 1968 - 1969

Värviline litograafia. 47.3×63.2 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 500
20156.t.jpg
3. Concordia Klar Aadam ja Eeva. 1971

Pehmelakk. 37.0×50.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 4 000
19521.t.jpg
4. Silvi Liiva Jeanne d'Arc. 1971

Ofort. 31.7×34.1 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 2 000
19968.t.jpg
5. Enno Ootsing Suveöö. 1972

Puulõige. 35.7×43.1 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900
19855.t.jpg
6. Evald Okas Seisev akt tooliga. 1974

Tušš, tindipliiats, paber. 40.3×64.0 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine -
18806.t.jpg
7. Olga Terri Liblikad. 1974

Sügavtrükk. 44.3×34.5 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 800
20078.t.jpg
8. Marju Mutsu Mets. 1974

Ofort. 20.6×31.8 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 4 000
19582.t.jpg
9. Concordia Klar Mere kutse. 1975

Ofort, pehmelakk . 64.8×48.8 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 2 100
20184.t.jpg
10. Avo Keerend Treening. 1979

Kõrgtrükk. 51.8×55.7 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 2 000
19933.t.jpg
11. Ilmar Torn Otsimine. 1982

Puulõige. 46.1×40.2 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 4 400
20189.t.jpg
12. Vive Tolli Kalla. 1980ndad

Söövitus. 37.7×39.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 1 600
19271.t.jpg
13. Marje Üksine Sügisene vaikelu I. 1988

Värviline litograafia. 40.3×35.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900

Arhitektuurisajandi male

Malemäng on hea kujund kunstile – iga kunstnik peab mõttes või alateadvuses läbi mängima teatud partiid, enne kui astub esile uue loominguga. Leonhard Lapini „Arhitektuurisajandi male“ juhib tähelepanu arhitektuurile ja linnale kui graafika lähtekohale. Siinse valiku töödes domineerib Tallinna vanalinn, mis on osutunud lõputuks teemaks eri põlvkonna kunstnikele. Kui kunstnik kujutab tühja linna või keskendub majadele ilma inimeseta, siis teatud perioodil väljendas see laiemat modernistlikku väärtushinnangut, mida kajastasid ka arhitektuurifotograafid. Käesolevale valikule sai siiski lisatud ka inimesi kujutavaid teoseid – seoses linnaga ja linnakultuuriga.

20006.t.jpg
14. Aleksander Kulkoff Kahekesi öises linnas. 1925

Pastell, paber. 35.2×27.7 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine -
19921.t.jpg
15. Richard Kaljo Tänavasillutajad. 1940

Linoollõige. 30.0×39.8 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 400
20028.t.jpg
16. Ella Mätik Tartu äärelinna vaade. 1942

Värviline puugravüür. 32.4×25.3 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 1 900
20026.t.jpg
17. Endel Kõks Talvine linnavaade. 1944

Monotüüpia. 48.3×35.6 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 500
19880.t.jpg
18. Richard Kaljo Tallinna motiiv. 1954

Puugravüür. 17.5×11.8 cm

Alghind 400
Viimane pakkumine 1 300
19878.t.jpg
19. Richard Kaljo Kohvik. 1961

Puugravüür. 25.0×30.5 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 3 800
19801.t.jpg
20. Märt Bormeister Tallinn. Õhtune tänav vanalinnast XXII. 1963

Monotüüpia. 34.5×28.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 500
20204.t.jpg
21. Endel Kõks Näod III. 1963

Vitrograafia. 55.0×46.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 3 400
19828.t.jpg
22. Jüri Arrak Linn pärast vihma. 1969

Linoollõige. 20.5×21.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine -
20046.t.jpg
23. Endel Kõks Rainbow Woman II. 1970

Ofset-litograafia. 51.8×71.7 cm

Alghind 2 300
Viimane pakkumine 2 500
18231.t.jpg
24. Jüri Arrak Tänav vanalinnas. 1974

Litograafia. 33.3×35.5 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 2 200
18885.t.jpg
25. Evald Okas Tallinn. 1981

Pehmelakk. 58.5×49.8 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine -
19927.t.jpg
26. Leonhard Lapin Arhitektuurisajandi male. 1986

Kõrgtrükk. 40.0×42.2 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 3 600
19926.t.jpg
27. Leonhard Lapin Vana Tallinn II. 2002

Litograafia. 36.3×38.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 3 000

Maa silm

Maa ja maastik ja mets ja puud ja veed on siinse graafika grupi keskmes. Võib-olla ei ole selline kunst tuleviku plaanis enam nii endastmõistetav, nagu siiani on tundunud. Maastikud on pidevas muutumises ning puutumatu loodus ei pruugi sellisena igavesti kesta. Poeetiline pealkiri „Maa silm“ pärineb August Luigalt ja tuletab meelde, et ka maa võib inimesega suhelda, kui osata teda kuulata ja vaadata.

20159.t.jpg
28. August Albo Puud. 1930ndad

Tušš, paber. 26.5×38.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900
19317.t.jpg
29. Gori Lumine maastik. 1916 - 1920

Tušš, paber. 26.6×21.4 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 2 300
19711.t.jpg
30. Günther Reindorff Metsaoja. 1943

Linoolgravüür. 30.0×24.2 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 3 000
19713.t.jpg
31. Günther Reindorff Tuuleiil. 1943

Linoolgravüür. 30.0×24.3 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 4 000
20089.t.jpg
32. Jüri Arrak Mäed järve ääres. 1966

Värviline linoollõige. 40.7×57.5 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine -
19800.t.jpg
33. Kaljo Põllu Tare. 1969

Kartongtrükk, valmiskujundid, paber. 33.5×35.0 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 4 600
19065.t.jpg
34. August Luiga Maa silm. 1981

Segatehnika, paber. 32.1×22.4 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 1 700

Eduard Wiiralt

Eduard Wiiralti (1898-1954) looming on omandanud erilise positsiooni eesti graafikas, toimides, võiks öelda, aegade-ülese etalonina. Seda võib väita kui objektiivset fakti, mõõdikuks paljude tema põlvkonnakaaslaste ja nooremate põlvkondade kunstnike austus, väljendatuna mälestustes, intervjuudes, teostes. Tagasihoidlik kunstnik ise seda iial ei taotlenud ning oleks ilmselt ehmunud, kui ta seda praegu teada saaks. Ometi juhtus nii, et tema parimad teosed on seadnud järgmiste põlvkondade jaoks graafikakunsti lati kõrguse. Vaadates käesolevat oksjonivalikutki, võib ühe või teise teose juures aimata Wiiraltit kui eelkäijat, olgu w-tähe kirjaviisis või motiivivalikus või mõnes juhuslikus näoilmes. Wiiralti isiku ja saatusega on seotud erakordne fakt, et tema haud asub Pariisi Père-Lachaise´i kuulsuste kalmistul üsna Oscar Wilde´i haua lähedal. Ja kas mitte ei selgunud Tiina Nurga arhiiviuuringute põhjal kirjutatud Kõrgema Kunstikooli Pallas monograafiast (avaldatud 1977, kordustrükk 2004), et Wiiralt oli kunstikoolikooli tegutsemise ajal 1919.-1940. aastal üks ja ainus lõpetaja, kellele pandi kooli ajaloo kõrgeim hinne. Wiiraltist on kirjutatud palju artikleid ja raamatuid, kunstiteadlane Mai Levin valdab Eestis parimat informatsiooni Wiiralti kunstist, taustadest ja eluloost.

20071.t.jpg
35. Eduard Wiiralt Dresdeni motiiv. 1922

Ofort, akvatinta. 24.7×15.7 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 3 200
19510.t.jpg
36. Eduard Wiiralt Lamav akt koera ja fööniksiga. 1926

Puugravüür. 29.3×25.0 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine 5 500
19901.t.jpg
37. Eduard Wiiralt Ema. 1926

Värviline puugravüür. 24.8×35.0 cm

Alghind 6 300
Viimane pakkumine -
20206.t.jpg
38. Eduard Wiiralt Pargis. 1927

Ofort. 39.3×47.0 cm

Alghind 12 000
Viimane pakkumine 12 000
20070.t.jpg
39. Eduard Wiiralt Suitsetaja. 1930

Ofort. 11.4×18.2 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 2 100
20088.t.jpg
40. Eduard Wiiralt Istuv akt. 1934

Süsi, paber. 45.3×56.5 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine -
20103.t.jpg
41. Eduard Wiiralt Tiiger. 1937

Akvatinta. 40.0×49.7 cm

Alghind 14 000
Viimane pakkumine 14 000
19867.t.jpg
42. Eduard Wiiralt Arkeia. 1938

Kuivnõel. 49.0×24.5 cm

Alghind 5 400
Viimane pakkumine 7 500
20197.t.jpg
43. Eduard Wiiralt Rahutus. 1952

Pehmelakk. 44.0×28.0 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine 6 400

Meremaastik

Tõepoolest pole meri üksnes hiigelsuur kogus soolast vett, vaid meri loob enda ümber ka eripäraseid maastikke, kuhu kuuluvad liivaterad, kivid, merekapsad ja merega seotud spetsiifilised inimtegevused. Aga siia kuulub ka adru lõhn ja kõikehõlmav osoon. Kunstnikud, kes valivad merega seotud motiivistiku, peavad olema seda sügavuti kogenud. Ja on ka. Jüri Palm elas ja töötas mere-äärses linnas, Tallinnas. Richard Sagrits kasvas lapsena üles Karepa kalurikülas mere kaldal. Emotsionaalselt on meri jätnud paljudele kunstnikele elamuse. Siinsed joonistused ja graafilised lehed pärinevad kõik eri aastakümnetest, esindades oma ajastu esteetilisi pürgimusi, ent jutustades siiski põhiliselt üht ja sama juttu meremaastikest.

19885.t.jpg
44. Arkadio Laigo Kalarappijad. 1935

Puulõige. 21.0×18.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 1 400
19870.t.jpg
45. Johann Naha Laeva ehitus. 1942

Puulõige. 16.5×15.8 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 1 400
19314.t.jpg
46. Richard Sagrits Saare rannal. 1967

Linoollõige. 50.0×27.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 2 100
19688.t.jpg
47. Jüri Palm Meremaastik. 1978

Tušš, paber (kleebitud papile). 33.3×33.5 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 1 800

Väikesed ja suured loomad

Hobused ja kaslased on siinse grupi kangelased. Hobused kui ajaloolises plaanis eesti talupoja sõbrad ja aitajad – võiks öelda, perekonna liikmed. Suured ja väikesed kassid aga kui kontrollimatud olendid, võimu ja väe valdajad. Kes võiksid aga olla need müstilised „väikesed loomad“, keda kujutab Tõnis Vint? Huvitav, kas siinses valikus leidub ka mõni kunstnik, kes oleks olnud rohkem või vähem spetsialiseerunud loomade kujutamisele? Mis ühendab käesolevas teemas ning oksjonivalikus Jüri Arrakut ja Eduard Wiiraltit? Mida võis tähendada Kaljo Põllu metsotinto pealkiri? Selliste küsimustega võiks sisse juhatada väikeste ja suurte loomade graafika-peatükki.

19842.t.jpg
48. Erich Pehap Hobuste võiduajamine. 1935

Kuivnõel. 28.0×34.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 3 400
19795.t.jpg
49. Karl Burman seenior Hobused. 1959

Akvarell, pliiats, paber. 38.7×28.2 cm

Alghind 1 500
Viimane pakkumine 1 500
20216.t.jpg
50. Edgar Valter Õhtu. 1960

Ofort, akvatinta. 17.0×27.0 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 1 600
19914.t.jpg
51. Kaljo Põllu Alempois (sarjast "Kalivägi"). 1980

Metsotinto. 49.0×38.5 cm

Alghind 3 700
Viimane pakkumine 4 300
20152.t.jpg
52. Tõnis Vint Väikesed loomad. 1982

Kõrgtrükk. 8.0×19.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
19959.t.jpg
53. Evald Okas Naine valge kassiga. 1983

Kuivnõel. 65.0×49.0 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine -
19967.t.jpg
54. Jüri Arrak Tiiger. 1985

Litograafia. 42.0×32.5 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 6 600
19872.t.jpg
55. Jüri Arrak Lõvi. 1986

Litograafia. 41.0×32.0 cm

Alghind 2 100
Viimane pakkumine 10 100

Vaikne hetk

Vaikus on loodusvara, mida ei peaks pidama endastmõistetavaks, nagu paljusid muid nähtusi. Vaikne hetk aitab tasakaalustada tegutsemist täis hetki, koguda mõtteid ja jõudu, reflekteerida toimunut. Siia gruppi on kogutud vaikelud (mille kohta on ajalooliselt kasutatud sõna „natüürmort“), lillekimbud, kulla ja hõbeda viited, puhkus ja uni.

19882.t.jpg
56. Eduard Rüga Natüürmort kitarriga. 1936

Puugravüür. 16.0×19.9 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 1 200
20160.t.jpg
57. Erich Pehap Puhkajad. 1939

Linoollõige. 25.0×23.0 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
19881.t.jpg
58. Richard Kaljo Natüürmort. 1939

Puulõige. 26.0×34.8 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900
20016.t.jpg
59. Endel Kõks Lilled. 1949

Monotüüpia. 39.4×47.8 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine -
19884.t.jpg
60. Märt Roosma Natüürmort. 1942

Metsotinto. 19.2×14.5 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 1 000
20017.t.jpg
61. Gustav Raud Natüürmort tulpidega. 1962

Monotüüpia. 46.0×55.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 2 500
16782.t.jpg
62. Eduard Einmann Lillevaas. 1963

Monotüüpia. 44.5×59.0 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 1 900
20145.t.jpg
63. Jüri Palm Must ja hõbe II. 1968

Linoollõige. 62.0×49.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 700
19973.t.jpg
64. Herald Eelma Vaikne hetk. 1968

Linoollõige. 68.8×48.5 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400
20161.t.jpg
65. Avo Keerend Puuvili vaagnal. 1973

Linoolsügavtrükk. 30.5×31.0 cm

Alghind 1 000
Viimane pakkumine 1 000
20203.t.jpg
66. Kaljo Põllu Uni. 1973

Metsotinto. 43.0×30.0 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 7 700
20154.t.jpg
67. Tõnis Vint Naine ja lendlevad taimed. 1982

Kõrgtrükk. 22.0×24.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
20083.t.jpg
68. Peeter Mudist Lõhenemine. 2005

Linoollõige. 30.3×25.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 4 000

Rännakud läbi aja, kohtade ja mõtete

Kunstnikud rändavad lõputult palju, isegi siis, kui nad kodust ei välju, võimaldades vaatajatel nendega kaasa rännata. Ajarännakud viivad siin Gregor von Bochmanni vahendusel 19. sajandi eesti talupoegade juurde, rännates läbi maade jõuame Jaapanisse, rännates puht mõtte tasandil jõuame müütidesse ja palvetesse. Rändamine sel viisil on kasulik ja ökoloogiline, väikese jalajäljega.

20005.t.jpg
69. Gregor von Bochmann Eesti talupojad. 1890 - 1900ndad

Tušš, paber (kleebitud papile). 46.0×29.1 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 800
19471.t.jpg
70. Ott Kangilaski Leda luigega. 1932

Tušš, paber. 29.0×27.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 2 200
20166.t.jpg
71. Herman Talvik Abstraktsioon. 1956

Monotüüpia. 38.0×46.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
19865.t.jpg
72. Evald Okas Jaapani pruut. 1964

Autolito. 20.4×26.0 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 3 200
20162.t.jpg
73. Edgar Valter Eluratas. 1974

Tušš, paber. 42.3×34.4 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 100
18762.t.jpg
74. Tõnis Vint Seotud. 1975

Litograafia. 20.4×20.4 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 3 200
19960.t.jpg
75. Illimar Paul Fragment (Kagoshima). 1978 - 1979

Tušš, paber. 57.6×56.0 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 5 300