Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

553.t1.jpg

Kataloog

EESTI GRAAFIKA JA JOONISTUSE OKSJON

Kuupäev Algusega kell Asukoht Haus Galerii

LÄBI AJALOO

Eessõna: Piia Ausman, oksjoni kuraator 

Kataloogi tekstide autor: Heie Marie Treier, kunstiloolane (TLÜ/BFM) 

Haus Galerii 2023. aasta graafikat ja joonistusi koondav kunstioksjoni valik esitleb teoseid sarnaselt meie vanema ja moodsa kunsti oksjonite valikule, kronoloogias. Liigume läbi varaste kunstikümnendite kaasaega, eesmärgiga joonistada võimalikult mitmekesine ja ajastute tunnusjooni haarav tervikpilt Eesti graafika kujunemisloost. Graafika on süvenemist nõudev kujutava kunsti meedium, mille esmalt enamasti mustvalgena näiv maailm ei pruugi end väga pealetükkivalt avada, ent on seda enam paeluv, mida keskendunumalt selle sisulistesse ja ka tehnilistesse detailidesse kaevuda.

Ikka tekitab küsimusi graafika väärtus ja olulisus, teades, et see äärmiselt ajamahukas ja traditsioonilisi tehnikaid kasutades keerukalt valmiv töötulemus võimaldab siiski tihti luua enam kui ühe ja unikaalse teose. Igalt graafikaplaadilt trükitakse ettemääratud tiraaž. Ometi hinnatakse ka sel puhul haruldast, milleks jäävad alati tiraažide esimesed tõmmised, autorite enda loomingulised proovitööd, kus katsetatakse lõpptulemuse värvide valikuid ja intensiivsust, või kus pärast proove veel graafikaplaadiga edasi töötatakse. Samuti on huvitavad ka graafikale tehtud eeltööd, tihti joonistused, mis põhiteosele eelnevad, illustreerides kunstniku mõtte- ja käe liikumisi. 

Haus Galerii seekordne graafikaoksjoni valik on lähtunud printsiibist, eksponeerida valdavalt just unikaalsemaid selles tehnikas valminud teoseid autoritelt, kes on oma ala vaieldamatud professionaalid ning oskuslikud meistrid. Nii leiategi oksjonilt valdavalt graafikatiraaži esimesi tõmmiseid, autoriproove või vähese tiraažiga üksikud töid, mis on jäänud eksperimentaalseks. Mitte alati ei tehtud igast graafikaplaadist koguseliselt plaanitud trükiarvu, mis ei olnud omaette eesmärk. Oluliseks sai kunstiline väljakutse ning see, mida autorid omas ajahetkes pidasid oluliseks just läbi selle tehnika võimaluste kujutada. Milline arv teoseid reaalselt valmis, oli väga individuaalne ning sõltus asjaoludest. Ühtegi graafikatiraaži ei trükitud kunagi reeglina kohe lõpuni vaid vajaduse järgi, vältides liigseid ja tarbetuid kulusid. Seega on graafikas ka palju ainukordset, mis sõltus kunstniku enda otsusest või mida soodustasid erinevad ajastuloolised põhjused. Graafika kõrval on selle oksjoni oluline rõhk aga ka joonistusel ning joonele lisanduval segatehnikal, mis pakub nii mitmeidki vaheldusrikaste tehniliste lahendustega kompositsioone.

Taaskord oleme koos väärtustamas eesti kunsti, läbi selle ühe iseloomulikuma ja natuuripärasema tehnika, mis nõuab eeskuju seadvat pühendumist ja keskendumist, et jõuda kujutu parima, köitva ja huvipakkuva tulemuseni - teosteni, mida antud oksjonivalik mitmekülgselt esindab. 

 

Teosed

1920. JA 1930. AASTAD

Eesti Vabariik oli sündinud, isegi vastu paljude inimeste ootusi. See oli väike ime, et maailmapoliitikas oli tekkinud võimalusteaken ühe uue väikeriigi loomiseks. 1920. aastate olud olid kunstnike jaoks suhteliselt kasinad, ometi hakkas juba 1919. aastal, Vabadussõja ajal, Tartus tööle kunstikool Pallas. Esimesed lõpetajad saadeti ellu 1924. aastal, nende seas noor väherääkiv Eduard Wiiralt, kelle annet imetlesid kõik kaaskunstnikud. Wiiralti rääkimisviisiks olid tema visuaalne looming. 1920. aastatete mõistes radikaalid, nende seas Jaan Vahtra, koondusid aga Eesti Kunstnikkude Rühma -- radikaalsus tähendas toona rahvusvahelise avangardkunsti-konstruktivismi mõjulisi otsinguid.

Eesti graafika nautis 1930. aastatel vilju, mis olid istutatud 1920. aastatel. Kunsti superstaariks tõusis Pallase kooli esimene lõpetaja Eduard Wiiralt, andekuse etalon, kellest oodati Kõrgemas Kunstikoolis Pallas õppejõuks hakkamist, milleks ta ei tundnud suure vaikijana siiski kutsumist. 1930. aastatel edendasid Pallases graafika õpetamist Hando Mugasto ja Arkadio Laigo. Wiiralt reisis aga ringi ja kogus visuaalseid stiimuleid, mida oma teostesse valada. Tallinnas oli Riigi Kunsttööstuskoolis joonistamise ja graafika õpetajaks Günther Reindorff, samuti ülehea joonistaja.

19417.t.jpg
1. Jaan Vahtra Nauding (kaanekavand). 1929

Guašš, must paber. 10.9×12.4 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 1 200
19224.t.jpg
2. Eduard Wiiralt Mehe pea. 1932

Värviline pliiats, paber. 19.7×27.7 cm

Alghind 3 100
Viimane pakkumine 3 100
19280.t.jpg
3. Eduard Wiiralt Aktid. 1932

Pehmelakk. 30.8×49.0 cm

Alghind 4 900
Viimane pakkumine -
19016.t.jpg
4. Erich Pehap Mündi tänav. 1933

Kuivnõel. 16.3×20.3 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 1 600
19366.t.jpg
5. Eduard Wiiralt Museoloogiline pealkiri: Neegri pea. 1933

Puugravüür. 16.0×21.4 cm

Alghind 2 900
Viimane pakkumine 4 400
19364.t.jpg
6. Eduard Wiiralt Naised rannal. 1934

Pehmelakk. 49.2×39.5 cm

Alghind 6 200
Viimane pakkumine 9 300
19058.t.jpg
7. August Luiga Suure puu all. 1935

Linoollõige. 17.8×13.8 cm

Alghind 300
Viimane pakkumine 300
19198.t.jpg
8. Eduard Wiiralt Lapsed. 1935

Litograafia. 58.0×43.0 cm

Alghind 8 400
Viimane pakkumine -
19517.t.jpg
9. Eduard Wiiralt Claude. 1935

Itaalia pliiats, paber. 22.3×33.8 cm

Alghind 5 900
Viimane pakkumine 8 300
19298.t.jpg
10. Günther Reindorff Vainupea rand. 1936

Grafiit, paber. 39.0×31.2 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 3 000
19085.t.jpg
11. Eduard Wiiralt Berberi poiss. 1938

Kuivnõel . 29.0×39.5 cm

Alghind 5 200
Viimane pakkumine 5 200
19468.t.jpg
12. Eduard Rüga Paadid rannal. 1938

Puugravüür. 21.0×14.5 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine -
19467.t.jpg
13. Eduard Rüga Natüürmort. 1939

Puugravüür. 16.0×20.7 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 800
19491.t.jpg
14. Johannes Võerahansu Pariisi vaade. 1939

Akvarell, segatehnika. 27.0×17.0 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 2 100

1940. AASTAD

1940. aastatel tõi II Maailmasõda kaasa sügava veelahkme – kes kunstnikest emigreerus läände, kes itta, kes jäi Eestisse, kelle saatus oli traagiline, kes kannatas, kellel läks hästi. Käesolevas HAUS galerii maali ja graafika oksjonivalikus käsitletakse kodus ja välismaal elavaid kunstnikke, nagu ikka, ühtemoodi, neil vahet tegemata. Ent külma sõja perioodil (kui tugevalt vastandati sotsialistlikku ja kapitalistlikku maailmakorda, nagu oleks tegemist kahe erineva planeediga) polnud see võimalik.

1947. aastal hakkas Tallinnas tegutsema graafikaateljee. 2022. aastal tähistasid graafikud oma ateljee asutamise 75. aastapäeva. Selle tähtpäeva puhul kureeriti ARS-i linnakus tagasivaateline näitus ja dokumenteeriti veidi ajalugu. 13-minutises videos on juttu erialast, seltskondlikust suhtlemisest, kunstnike sisenaljadest ja reaalaja ühiskondlikust olukorrast kuni 1991. aastani ehk nõukogude aja lõpuni välja. Nii saab siinsest videost mõneti üldistuse graafikute vaatenurgast oma erialale tagantjärele, vt http://www.youtube.com/watch?v=nD7u_dFzqyc

19282.t.jpg
15. Eduard Wiiralt Berberi tüdruk kaameliga. 1940

Pehmelakk. 39.9×49.3 cm

Alghind 4 800
Viimane pakkumine 13 100
18389.t.jpg
16. Märt Laarman Börsi käik. 1942

Diatüüpia. 21.0×27.2 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 650
19339.t.jpg
17. Märt Laarman Luik. 1943

Puulõige. 19.8×27.0 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 1 600
19365.t.jpg
18. Eduard Wiiralt Lapi maastik (Vaisaluokta). 1946

Kuivnõel. 43.8×34.9 cm

Alghind 3 900
Viimane pakkumine 18 200
19395.t.jpg
19. Evald Okas Pühavaimu tänav (Säde tänav). 1946

Autolito. 34.0×43.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300

1950. AASTAD

 

Kuni 1953. aastani ehk Stalini surmani oli elu Eesti NSV-s eriti ängistav ja täis hirmu. Tagantjärgi on nõukogude riigi enesekehtestamist pärast sõda ja selle mõju üksikindiviidile analüüsinud eesti ja soome kirjanikud Imbi Paju ja Sofi Oksanen. Pärast 1953. aastat toimus teatud vabanemine, kuid kunstis tuli selleks oodata veel kümme aastat, kui 1966. aastal tungis nagu paisu tagant esile uus põlvkond, uus mõte ja visuaal. 

Siinses oksjonivalikus pakutakse nii Eestis elavate kunstnike töid kui Rootsi emigreerunud eesti kunstnike töid. Kes tegi kunsti nii nagu riik parajasti nõudis, kes tegi kunsti nii nagu riiki poleks olemaski, see oli nõukogude kunstnike peamine dilemma. Rootsis elades oldi otsestest poliitilistest painetest vabad, ometi kanti neid enda sees ikkagi kaasas. Rahvusvahelised pinged viisid Berliini müüri püstitamiseni 1961. aastal ja seda ning järgnevat perioodi nimetatakse globaalpoliitikas külma sõja perioodiks. 

Selliste väliste raamistike sees tegid kunstnikud aga ikka oma kunsti edasi, eks kunst ole see vabaduse saar, mis aitab vaimselt ellu jääda.

19411.t.jpg
20. Eerik Haamer Linnuse ehitamine. 1950 - 1955

Süsi, paber. 55.0×46.0 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine -
19203.t.jpg
21. Aleksander Laar Mapp "Mälestused kutsuvad". 1953

18 linoollõiget. 20.6×26.5 cm

Alghind 1 800
Viimane pakkumine 1 800
18847.t.jpg
22. Ilmar Torn Maata ja tööta. 1955

Akvatinta. 40.4×31.7 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 3 600
19306.t.jpg
23. Günther Reindorff Vana aed. 1959

Grafiit, paber. 39.0×31.3 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 4 200
19338.t.jpg
24. Herman Talvik Teel. 1959

Puulõige. 35.5×51.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900

1960. AASTAD

1960. aastad olid kunstnike jaoks parimas mõttes plahvatuslikud, toetudes vaimus rahvusvahelise noorteliikumise vabastusele ja erilisele sisemisele rõõmule, mis esitas vastukaalu II Maailmasõja painele. Graafikas algas 1960. aastatel omamoodi kuldaeg, mis vormistati Tallinna Graafikatriennaali asutamisega 1968. aastal ning sai erilise hoo sisse 1970ndatel, vt http://www.triennial.ee/ajalugu/. Siit loeme: „Graafika, mida on kerge paljundada ja levitada, sai uuenduslike kunstisuundumuste ja alternatiivse suhtluse oluliseks vahendiks.”

Nagu ikka, tuleb kunstnik oma põlvkonnast, haridustaustast ja esteetilistest valikutest. Ka 1960. aastail oli osadel kunstnikel pigem traditsiooni hoidja roll (need, kelle haridus pärines 20. sajandi alguse Peterburist või 1930. aastate Tartu Pallasest), teistel kunstnikel aga uuendaja roll. Siinsest HAUS-i oksjoni komplektist tõusevad vast esile Evald Okase iseenesest lihtsad tööd, kuid kunstnik nautis ühiskondlikku tunnustust ja reisimist, mis võimaldas end teostada väga stiilsel ja šikil viisil.

19227.t.jpg
25. Ardo Sivadi Tallinna Lauluväljak. 1960

Süsi, paber. 42.5×30.5 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
18543.t.jpg
26. Erich Pehap Tantsimas. 1961

Vineerilõige. 60.7×48.5 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 100
19229.t.jpg
27. Johannes Võerahansu Talupoegade tants. 1962

Süsi, paber. 59.3×41.6 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300
19111.t.jpg
28. Evald Okas Naiskunstnik. 1962

Kuivnõel, akvatinta. 31.7×49.5 cm

Alghind 4 200
Viimane pakkumine 5 900
19420.t.jpg
29. Jüri Arrak Eeltöö linoollõikele "Kolm inimest". 1964

Tušš, guašš, paber. 40.2×49.8 cm

Alghind 2 700
Viimane pakkumine -
19113.t.jpg
30. Evald Okas Jaapanlannad. 1965

6 litograafiat. 54.3×65.0 cm

Alghind 6 600
Viimane pakkumine 12 700
19107.t.jpg
31. Toivo Kulles Pillimäng. 1965

Koloreeritud linoollõige. 11.3×16.2 cm

Alghind 300
Viimane pakkumine 300
19106.t.jpg
32. Toivo Kulles Rahvatantsijad. 1965

Koloreeritud linoollõige. 10.5×15.0 cm

Alghind 300
Viimane pakkumine 400
19225.t.jpg
33. Ardo Sivadi Maastik lammastega. 1960ndad

Süsi, paber. 39.8×54.7 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine -
19419.t.jpg
34. Ott Kangilaski Pääsuke. 1960ndad

Kuivnõel. 24.8×29.0 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 1 300
19112.t.jpg
35. Evald Okas Roomlanna. 1966

Akvarell, segatehnika. 31.8×58.7 cm

Alghind 5 100
Viimane pakkumine 5 100
19307.t.jpg
36. Günther Reindorff Üksik puu metsa taustal. 1967

Grafiit, paber. 10.3×13.3 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300
18883.t.jpg
37. Esko Lepp Kaluriküla. 1967

Puulõige. 23.7×18.5 cm

Alghind 400
Viimane pakkumine 1 200
19184.t.jpg
38. Evald Okas Eesti neiu. 1967

Tušš, paber. 13.5×19.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine -
19068.t.jpg
39. August Luiga Võrguparandajad. 1968

Akvarell, segatehnika, paber. 30.0×34.7 cm

Alghind 1 700
Viimane pakkumine 2 400

1970. AASTAD

Graafika seisukohalt võib 1970. aastaid pidada ikkagi eesti graafika kuldajaks, kui selle valis eneseväljenduseks palju andekaid kunstnikke – suur plejaad naisgraafikuid (keda HAUS-i seekordsel oksjonil on esindatud küll vähe) ja mõned ülitugevad meesgraafikud, kellest siinses valikus leiduvad Vello Vinna ja Peeter Ulase tööd, lisaks näitustel suhteliselt ääre-alale jäänud Illimar Paul. Samuti kunstnikud, kellele graafika oli üks väljendusviis paljude seas nagu Jüri Arrak, Leonhard Lapin, Peeter Mudist, Kaljo Põllu, Evald Okas. Graafikutel olid Nõukogude Eestis suhteliselt vabad käed, seda ei kontrollitud ega tsenseeritud nii nagu maalikunsti, mida peeti kunstihierarhias kõrgeimaks kunstivormiks. Eesti graafikud lõid sellele vastukaaluks omaenda kunstihierarhia, kus graafika asus kõrgeimal kohal. Taoline eneseväärikuse ja austuse tunnetamine eriala vastu oli erakordne.

Graafikute kogukonna enesetunnetust aitas kujundada 1968. aastal asutatud rahvusvaheline Tallinna Graafikatriennaal, mille institutsionaalset rolli erialale pole võimalik ülehinnata. Selle kohta lähemalt vt http://www.triennial.ee/ajalugu/ .

Käesolev oksjonivalik toob kokku ka mõned teisel pool Berliini müüri tegutsenud eesti kunstnikud – Endel Kõksi Rootsist ja Erich Pehapi Kanadast. Mõlemal kunstnikul oli Kõrgema Kunstikooli Pallas haridus 1930-ndate Tartust ja kumbki arenes Vabas Maailmas oma suunas, tundmata muret tsensuuri jms suhtes.

19052.t.jpg
40. Peeter Mudist Pime loeb raamatut (Autoportree). 1970

Ofort. 48.0×32.7 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine 2 100
19483.t.jpg
41. Jüri Arrak Maja. 1970

Linoollõige. 49.5×35.0 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine -
19136.t.jpg
42. Peeter Ulas Ränd. 1972

Pehmelakk. 91.5×49.4 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 3 600
19296.t.jpg
43. Malle Leis Lilled IX. 1972

Serigraafia . 61.0×61.0 cm

Alghind 1 600
Viimane pakkumine -
19091.t.jpg
44. Kaljo Põllu Kahekesi (sarjast "Kodalased"). 1973

Metsotinto. 49.3×35.5 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 16 100
19482.t.jpg
45. Jüri Arrak Europe. 1974

Linoollõige, värvipliiats. 26.2×20.9 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 3 800
19403.t.jpg
46. Johannes Võerahansu Kullerkupud. 1975

Süsi, paber. 68.0×99.0 cm

Alghind 2 600
Viimane pakkumine 3 600
19109.t.jpg
47. Evald Okas Purjekad. 1976

Ofort, akvatinta. 64.5×49.0 cm

Alghind 1 400
Viimane pakkumine 1 400
19134.t.jpg
48. Vello Vinn Kell II. 1976

Söövitus. 49.2×49.2 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 1 900
19264.t.jpg
49. Jüri Arrak Mängud puu ümber. 1976

Sügavtrükk. 49.0×62.7 cm

Alghind 2 200
Viimane pakkumine 7 100
19478.t.jpg
50. Kaljo Põllu Eesti maastik. 1976

Metsotinto. 44.0×33.2 cm

Alghind 1 900
Viimane pakkumine 4 800
18027.t.jpg
51. Erich Pehap Natüürmort. 1977

Linoollõige. 27.8×32.5 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900
18805.t.jpg
52. Olga Terri Varjud aias. 1974

Söövitus, metsotinto. 24.8×28.3 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine 2 400
19281.t.jpg
53. Leonhard Lapin Naine-Masin XXIV. 1978

Kõrgtrükk. 38.0×40.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 5 300
18828.t.jpg
54. Illimar Paul Linnamaastik VII (Hiroshima). 1978 - 1979

Tušš, paber. 57.0×55.5 cm

Alghind 2 800
Viimane pakkumine 4 000
19049.t.jpg
55. Endel Kõks Metsikud hobused. 1979

Segatehnika, paber. 24.3×18.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 2 100
19246.t.jpg
56. Vive Tolli Vaade Toompealt. 1979

Söövitus. 22.6×22.8 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 700

1980. AASTAD

1980. aastad algasid ühes mõttes äärmuslikult ja lõppesid vastupidises mõttes äärmuslikult.

Graafika oli 1980. aastate alguse Eesti NSV-s samas seisus nagu maalikunst. Kommunistliku Partei etteotsa määratud Karl Vaino isik oli märgiline, sest tema aega on hakatud nimetama stagnatsiooniks. Kunstirahvale tähendas see põhiliselt oma teoste täiustamist ja veel kord täiustamist, senise saavutatu kinnistamist, aga ilma uuenduseta. Tundlikumatele kunstnikele paistis vaimne õhkkond lootusetu. Kunstiteadlane Evi Pihlak esitas artiklis Athur Danto laadis küsimuse: kas eesti kunst on nüüd lõplikult valmis saanud? Ometi, nagu ikka, valitseb enne koitu kõige pimedam aeg, globaalsed pöördelised sündmused hakkasid toimuma 1980. aastate teisel poolel. Berliini müür, mis rajati 1961. aastal, langes 1989. aastal, ning ees olid laviinina rulluvad rahvusvahelised muutused, milles osales ka Eesti. 

Praegu raske meenutada, kuid 1980. aastate lõpul – 1990. aastate algul omandas graafikakunst mõneti valuuta rolli. Ajal, mil nõukogude rublad kaotasid kehtivuse ja eesti kroonid polnud veel tulnud, sai osadest graafilistest lehtedest n-ö raha, mida inimesed vahetasid Soome jm reisides valuutaks. Tegemist ongi ju õieti paljundatava kunstiliigiga, mille mõte on levida laiuti. Lühikeseks ajaks tõusis nõudmine eesti graafika järele taevasse, mis oli täiesti pretsedenditu olukord. 

Kui vaadata HAUS galerii graafika oksjonivalikut, siis kunstnikud lõid südamega kõrgekvaliteedilist kunsti, millel oma sisemine loogika ja põhjendus.

19047.t.jpg
57. Andrus Kasemaa Koos. 1980

Koloreeritud litograafia. 44.5×54.5 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine -
19480.t.jpg
58. Peeter Mudist Pikk reis. 1980

Värviline linoollõige. 24.4×17.5 cm

Alghind 1 200
Viimane pakkumine 2 700
19498.t.jpg
59. Eerik Haamer Laste sünnipäev. 1980

Värviline litograafia. 58.4×41.5 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 3 000
18998.t.jpg
60. Malle Leis Lilled XCIII. 1983

Serigraafia. 25.0×24.9 cm

Alghind 800
Viimane pakkumine -
19418.t.jpg
61. Ilmar Malin Mäkketõus. 1984

Litograafia. 18.7×27.8 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine -
19523.t.jpg
62. Valdur Ohakas Daam kübaraga. 1984

Akvarell, viltpliiats. 26.8×35.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 300
19053.t.jpg
63. Marje Üksine Hommik. 1985

Värviline litograafia. 40.0×35.0 cm

Alghind 700
Viimane pakkumine 1 500
19234.t.jpg
64. Evald Okas Laevad Tallinna silueti taustal. 1985

Litograafia. 35.0×23.0 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 900
18866.t.jpg
65. Mare Vint Rooma II. 1987

Litograafia. 39.0×39.8 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 2 700

1990. AASTAD

 

1990. aastad on HAUS-i oksjoni graafikapakkumises esindatud kuue tööga viielt kunstnikult, kes kõik on sündinud eri aastakümnel. 1990. aastad olid poliitiliste muudatuste tõttu keerukad ja kunstnikele üldiselt hingeliselt raske aeg üle elada (vana seadusandlus enam ei kehtinud ja uus veel ei kehtinud, senised institutsioonid olid kunstis kaotanud jõu ning uued töötasid vaid noorte kunstnikega jms). Ometi esindavad siinsed tööd lootusrikast vaadet tulevikku ja kõrgemale tõusmist olmeprobleemidest, mis olid tolal ju küllalt suured. Võib öelda, et need tööd jätkasid senise kunsti head tava ega pürginud otseselt osalema kunstiuuendustes, mis tekitasid võõristust paljudes, kelle jaoks kunstipõhimõtted läbi mõeldud ja paigas.

17127.t.jpg
66. Marko Mäetamm Iivi. 1992

Litograafia. 46.0×35.0 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 500
19092.t.jpg
67. Marko Mäetamm Tähelepanu!. 1992

Litograafia . 49.5×34.5 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 3 200
19429.t.jpg
68. Kaljo Põllu Eestimaa. 1995

Värviline metsotinto. 38.4×50.7 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 2 900
19245.t.jpg
69. Hugo Mitt Saaremaa maastik. 1995

Pastell, paber. 41.0×32.4 cm

Alghind 900
Viimane pakkumine 2 400
19340.t.jpg
70. Silvi Liiva Avarus. 1997

Kuivnõel. 60.0×52.2 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine -
19193.t.jpg
71. Maara Vint Naine istutab roosi. 1999

Tušš, segatehnika, paber. 42.3×42.3 cm

Alghind 2 400
Viimane pakkumine 2 400
19231.t.jpg
72. Leonhard Lapin Vana Tallinn V. 2004

Litograafia. 36.0×38.2 cm

Alghind 1 100
Viimane pakkumine 1 700
18555.t.jpg
73. Peeter Mudist Naine pükstes II. 2005

Linoollõige, sinine paber. 20.3×30.5 cm

Alghind 1 300
Viimane pakkumine 1 300

2020. AASTAD

Praegune aastakümme on alles alanud. Pikka aega avalikkuse ees suhteliselt vaiksed graafikud on hakanud uuesti koonduma, Vabagraafikute Ühendus aktiveeruma. Graafikute jõud on ikka ja alati peitunud omavahelises koostöös ja ühenduses. Nüüdsest tegutsetakse Eesti Kunstnike Liidule kuuluvas ARS-i kunstilinnakus Pärnu mnt 154, kus asub Graafikakoda ja näituseruum. 

2022. aastal tähistasid graafikud graafikaateljee asutamise 75. aastapäeva – järelikult hakati tegutsema 1947. aastal. Sel puhul kureeriti ARS-i linnakus näitus ja dokumenteeriti nii näitust kui ka kunstnike mälestusi 13-minutises videos, milles on juttu erialast, seltskondlikust suhtlemisest, kunstnike sisenaljadest ja reaalaja ühiskondlikust olukorrast. https://www.youtube.com/watch?v=nD7u_dFzqyc

Lõpetuseks aga graafikaga seostuv teade Christie’se oksjonimaja uudisvoost. 23. märtsil 2023. aastal müüdi jaapani graafiku Katsushika Hokusai 1830. aastate alguse puulõige „Suur laine” rekordilise hinnaga – 2,8 miljonit dollarit. https://news.artnet.com/market/great-wave-hokusai-asia-week-new-york-2023-2278321

Hokusai graafikast sai alguse mõiste „japonism”, mis mõjutas oluliselt 19. sajandi lõpu prantsuse kuulsat postimpressionistlikku maalikunsti, näiteks Gauguini ja teisi maalijaid. Eks sealtkaudu tulid impulsid ka eesti kunsti.

19368.t.jpg
74. Regina-Mareta Soonsein Misantroop. 2020

Linoollõige. 29.7×42.0 cm

Alghind 600
Viimane pakkumine 700