Facebook Instagram Spotify

E-post: haus@haus.ee

Avatud: T - R 11 - 18; L 11 - 17

580.t1.jpg

August 1991, taasiseseisvumine! Haus Galerii näitus teeb vaate just selle kümnendi kunsti, tuues välja mitmete eesti nimekate autorite teosed, millest igaühe valmimise aasta algab 199...

Tekst: Eero Epner

1990ndad olid kunsti jaoks keerulised ajad: kõik muutus. Eelmisel kümnendil õitses maalikunst, uusi maalikunstnikke kasvas peale ning võis tunduda, et kõik tahavad saada maalijaks – või siis vähemalt vaadata just nimelt maalikunsti.

Uute aegade saabudes lõi see kõik pealtnäha justkui vankuma. Värsked tuuled tõid kaasa huvi uute tehnikate, stiilide, laadide ja süžeede järgi. Vana hea maalikunst hakkas korraga tunduma vanamoodsana, justkui pommina tuleviku poole kihutava jala otsas. Tekkisid leerid ja tillukesed kodusõjad ning nagu sõdades ikka, hakati ühel hetkel rääkima isegi maalikunsti surmast. See, mis alles mõned aastad varem oli elujõulisem kui kunagi varem, kuulutati järsku kõduks. Selle asemele tulid videokunst, installatsioonid, nn bad painting, fotograafia, performance-kunst ja nii edasi.

21191.t.jpg
Jaan Elken

Koidula ja Leineri tn nurgal III. 1995

Õli, lõuend. 100.0×82.0 cm
6 700
21190.t.jpg
Jaan Elken

Teistmoodi tegelikkus. 1997

Õli, lõuend. 200.0×160.0 cm
15 200
19487.t.jpg
Jaan Elken

Punane ring. 1987 - 1995

Õli, lõuend. 100.0×97.0 cm Raamitud
6 400
20307.t.jpg
Jüri Arrak

Varjud müüril V. 1991

Õli, lõuend. 110.0×70.0 cm Raamitud
13 000
20305.t.jpg
Jüri Arrak

Kotka kallim. 1990

Siiditrükk 65/100. 37.0×31.0 cm Raamitud
1 900
21205.t.jpg Ei ole saadaval
Andres Tolts

Fragmendid C III. 1994

Akrüül, lõuend puitplaadil. 49.0×70.0 cm
3 900
21195.t.jpg Ei ole saadaval
Toomas Vint

Vaas lilledega. 1993

Õli, lõuend. 105.0×100.0 cm Raamitud
19 500
21197.t.jpg Ei ole saadaval
Valeri Vinogradov

Kask. 1998

Õli, lõuend. 121.5×76.5 cm
2 800
21198.t.jpg
Anne Parmasto

Isamaaline maastik. 1990ndad

Õli, lõuend. 90.0×70.0 cm Raamitud
3 300
21200.t.jpg Ei ole saadaval
Siim-Tanel Annus

Püramiid I. 1995

Akrüül, lõuend. 60.0×80.0 cm
3 900
21201.t.jpg Ei ole saadaval
Siim-Tanel Annus

Püramiid II. 1995

Akrüül, lõuend. 60.0×80.0 cm
3 900
21203.t.jpg
Siim-Tanel Annus

Torino lina I. 1995

Akrüül, autoritehnika, lõuend. 90.0×100.0 cm
6 500
21204.t.jpg
Siim-Tanel Annus

Torino lina II. 1995

Akrüül, autoritehnika, lõuend. 90.0×100.0 cm
6 500
21206.t.jpg
Rein Kelpman

Hoogsad mängud. 1997

Õli, lõuend. 140.0×130.0 cm
13 900
20333.t.jpg
Paul Allik

Akt roheliste juustega. 1991

Õli, lõuend. 88.0×132.0 cm
12 000
21185.t.jpg
Paul Allik

Natüürmort. 1999

Akrüül, lõuend. 130.0×97.0 cm
9 000
21189.t.jpg Ei ole saadaval
Marko Mäetamm

Mäetamm World. 1992

Akrüüllateks, pleksiklaas. 80.0×119.0 cm
7 500

FOTOGRAAFIA

DeStudio, Herkki-Erich Merila

Fotograafia tegi tähelepanu ja staatuse mõttes läbi vastupidise teekonna võrreldes maalikunstiga. 1980ndatel tegutsesid fotograafid kunstisaalidest väljaspool omaette klubides ning kunstina fotot ei aktsepteeritud. Ent 1990ndatel muutus kõik. Sellel oli palju põhjuseid, kuid peamiselt tuleb esile tõsta DeStudio (Herkki-Erich Merila ja Peeter Laurits) näituseid 1990ndate esimesel poolel. Suurte ja jõuliste töödega esiletõusnud DeStudio ei lähenenud enam kitsalt fotograafiale, vaid pildile kui säärasele ning ajastul, mil kõik oli pidevas muutumises, tõdesid nad, et tervikut enam ei ole. Sel põhjusel ehitasid nad oma töid üles sageli fragmentidest, nende teosed on justkui esmalt kildudeks pihustunud ja siis uues koosluses tagasi kokku kleebitud. Lõhenesid mitte ainult pildid, vaid ka identiteedid – DeStudio üks tuntumaid töid kujutab Merila ja Lauritsa autoportreed, ent tervikliku näo asemel näeme killustunud kollaažmina.

Samas olid nii Merila kui Laurits väga hästi kursis ka fotograafia erinevate tehnoloogiliste lahendustega. 1980ndatel eksperimenteerisid mõlemad pinhole fotoga, mis mõjub unenäolise ja poeetilisena. Merila alustas juba siis uutmoodi kehakujutusega, mis alles 1990ndatel jõudis ka teiste autorite loomingusse – ta kujutas meesakte ning sulni poseerimise asemel näeme inimkogusid abstraktses keskkonnas.

21188.t.jpg Ei ole saadaval
Marko Mäetamm

Smile. 1993

Akrüüllateks, pleksiklaas. 80.0×119.0 cm Raamitud
7 500
21187.t.jpg Ei ole saadaval
Marko Mäetamm

Rowenta. 1995

Akrüüllateks, pleksiklaas. 106.0×130.5 cm
15 000
21192.t.jpg
Mall Nukke

Tuule armuke. 1993

Kollaaž, pastell, akrüül, papp. 99.5×73.0 cm Raamitud
6 500
21193.t.jpg
Mall Nukke

Erose sünd. 1994

Kollaaž, pastell, akrüül, papp. 99.5×73.0 cm Raamitud
6 500
21184.t.jpg
DeStudio

Destudio autoportree. 1993 - 2010

Digitrükk 1/5. 110.0×120.0 cm Raamitud
4 000

GRAAFIKA

Siim-Tanel Annus, Leonhard Lapin, Raul Meel, Silvi Liiva

Graafika oli alates 1960ndatest püsinud ühtlaselt kõrgel tasemel ning ei kaotanud oma kõrgeid nõudeid ka 1990ndatel. Siim-Tanel Annus, Leonhard Lapin, Raul Meel ja Silvi Liiva olid juhtivad graafikud juba varem, kuigi igaüks neist lähenes kunstile omamoodi. Lapini külluslikus loomingus leidsid oma koha mh maailma müüdid – käesoleva teose kaanepilt on Kreeka mütoloogiast, kuid Lapinile omaselt tõlgendatud ühtaegu kontseptuaalselt ja samas kergelt erootiliselt. Raul Meele kontseptualism oli juba ammu äratanud laialdast rahvusvahelist huvi. Rütmistatusest ja kordustest sündivad tähendused, mis ühtlasi on poliitilised – Meel kasutab Eestiga seotud kujutisi –, püsisid aktuaalsed ka 1990ndatel.

Silvi Liiva oli seevastu pealtnäha poeetilisem, kuid ühtlasi on tema töödes ka teatav tõsidus ja isegi tumedus. Õrnade kujundite keskel rulluvad lahti filosoofilised vakatused ning hoiakud.

Annuse lehed on loodud Jaapani reisi ainetel. Jaapan on Eesti kunsti jõudnud varemgi, näiteks Evald Okasel on mitmeid Jaapani-ainelisi graafilisi lehti, kuid Annus on üldistavam ja abstraheerivam. Ta ei dokumenteeri reisimuljeid, vaid leiab mingi suurema tõe ja äratundmise, mis haakub ühtlasi tema enda sisemiste otsingutega.

21181.t.jpg
DeStudio

Igaviku aednik I - II. 1996

Digitrükk 1/5. 26.0×70.0 cm Raamitud
3 200
21183.t.jpg
Herkki-Erich Merila

Enne ärkamist I. 1991 - 2004

Pinhole, märgilmutus, digitrükk. 138.5×96.0 cm Raamitud
3 200
21182.t.jpg
Herkki-Erich Merila

Enne ärkamist II. 1991 - 2004

Pinhole, märgilmutus, digitrükk. 138.5×96.0 cm Raamitud
3 200
20711.t.jpg
Leonhard Lapin

Suprealism XCVI. 1996

Linoollõige 20/20. 43.0×66.5 cm Raamitud
1 500

VIDEO

Jaan Toomik

Uue ajastu uueks kunstižanriks sai videokunst ning selle olulisimaks autoriks Jaan Toomik, kelle looming äratas koheselt enneolematut rahvusvahelist tähelepanu. Tema tööd kuuluvad täna mitmetesse erakollektsioonidesse ning muuseumite kogudesse üle kogu maailma. Sarnaselt Raul Meelele mängis ka Toomik sageli korduste ja pealtnäha juhuslike kokkusattumiste võimendamisega. Südamelöökide ja kirikukellade ühendamine oli Toomikule iseloomulikult ühtaegu eksistentsiaalne ning sakraalne, kahe sedavõrd fundamentaalse mõõtme ühendamine, kuid seda kõike näruse argipäeva kontekstis. Mõnes mõttes võiks teda võrrelda isegi Dostojevskiga: poris lebades vaadata tähti…

17858.t.jpg
Raul Meel

Aknad ja maastikud 114/CXX-1. 1991

Serigraafia. 29.0×53.5 cm Raamitud
600
17859.t.jpg
Raul Meel

Aknad ja maastikud 114/CXX-2. 1991

Serigraafia. 29.0×53.5 cm Raamitud
600
17856.t.jpg
Raul Meel

Aknad ja maastikud 114/CXX-3. 1991

Serigraafia. 29.0×53.5 cm Raamitud
600
17857.t.jpg
Raul Meel

Aknad ja maastikud 114/CXX-4. 1991

Serigraafia. 29.0×53.5 cm Raamitud
600
19337.t.jpg
Silvi Liiva

Vastutuult 4/20. 1994

Ofort. 64.5×48.7 cm Raamitud
1 300
21178.t.jpg Ei ole saadaval
Siim-Tanel Annus

630. 1993

Serigraafia 29/50. 26.0×39.0 cm Raamitud
1 100
21179.t.jpg Ei ole saadaval
Siim-Tanel Annus

631. 1993

Serigraafia H.C.. 27.0×38.0 cm Raamitud
1 100
21208.t.jpg
Jaan Toomik

Bells. 1995 - 1997

Video.
10 000