Fienden (rootsi keelest „vaenalane”) on grupp rootsi päritolu kunstnikke, disainereid, videotegijaid, fotograafe, muusikuid, kes tegelevad igapäevase pulseeriva kultuurirutiini problemaatikaga sarkastilise kõrvaltvaataja pilgu läbi. Esmakordselt Eestis astuvad oma maali-, video- ja graafikaloomingu ning T-särkide kollektsiooniga grupi kaks asutajat ja tuumikliiget Max Norman ja Christian Saldert.
Fienden (rootsi keelest „vaenalane”) on grupp rootsi päritolu kunstnikke, disainereid, videotegijaid, fotograafe, muusikuid, kes tegelevad igapäevase pulseeriva kultuurirutiini problemaatikaga sarkastilise kõrvaltvaataja pilgu läbi. Esmakordselt Eestis astuvad oma maali-, video- ja graafikaloomingu ning T-särkide kollektsiooniga grupi kaks asutajat ja tuumikliiget Max Norman ja Christian Saldert.
Stockholmis resideerivad noored kunstnikud alustasid üle maailma tuntust kogunud riidebrändi loomisega, kui Christian Saldert õppis Rootsi Kuninglikus Kunstikolledžis. Nende sooviks oli traditsioonilisest maalikunstist lahti rebida ning kommunikeeruda publiku vahetumal ja ka odavamal moel. Noorte kunstnike jaoks riivas silma noorte massid, kes kandsid massibrändide välja mõeldud absurdsete kirjadega T-särke, mille tähendusest suurt keegi tegelikult ei hoolinud. Poisid lõid T-särke, mille dekoratiivse kujunduse taga oli peidetud suurejoonelist propagandat alates natsismist pornograafia ja hävitusrelvadeni välja. Stockholmi trendiringkondades tekkis särgibuum ning ajutisest kunstiprojektist kasvas välja midagi suuremat ja jäädavamat.
Enda aega Praha ja Stockholmi vahel jagav Christian Saldert flirdib oma loomingus nii sürrealismi kui ka kaasaegse filosoofiaga, ühendades psühhoanalüüsi ja poliitika. Tema töid läbiv leitmotiiv on, kuidas “originaal” (“real thing”) ei vasta peaaegu kunagi talle omistatud autentsusele. Autentne, esmane taasesitub üha uuesti ja ei ole koopiast eraldiseisev. See on kujukalt esitatud ühes tema töös, kus nunnade polümorfsed identiteedid – religioosne, poliitiline ja seksuaalne on samaaegselt võimetud täielikult realiseeruma ja on seetõttu tõeliselt autentsed. Oma suuremõõtmelistel maalidel ühendab Christian hooletu kergusega clip-art meetodil popkultuuri ja kristliku õhtumaa mõtlemise sümboleid, mis pärinevad interneti põhjatutest avarustest. Salderti töömeetod põhineb Prantsuse filosoofide Gilles Deleuze'i ja Felix Guattari risoomi teoorial, mis kasutab struktuuri asemel horisontaalselt ja mittehierarhiliselt hargnevat keskpunktita korrastamatust. See loob kunstnikule vabaduse omavahel siduda ja lõuendile panna näiliselt seostamatuid asju ja tegelasi. Nii on ta maalil “Bas Jan Aderi vääriti mõistmine” ühendanud Miki Hiire, Bugs Bunny, Daisy Duck jt.
Kunstniketandemi teine pool Max Norman näitab galeriiseintel erksavärvilisi siiditrüki tehnikas loodud graafilisi lehti. Ned on individualistliku ajastu plakatlikud, retrohõngulised kaasaegse touch'iga sisevaated igavestesse parasiitprobleemidesse, mida meedia pakub meile iga päev nätsuna närida. Norman vaatleb neid küünilise prisma kasutades selle edasi andmiseks siiditrüki tehnikat nostalgiahõnguliste värvide ja kujutusviisidega. Sarnaselt Christianiga laenab Max pildid kontekstist välja rebides interneti pildibaasist.
Meedia:
AK Kultuuriuudised/ ETV
Fineden ArtDepoos/ Raadio 4/Tatjana Kosmõnina, Olga Temnikova
Vaata fotosid avamisest
siit , omanik V&S Eesti
ja mõned veel siit: , omanik
eeva.ee: